Práce se zabývá psychosociálním vývojem dětí v batolecím věku. Snahou je zjistit, jak tento vývoj pozorují zdravotní pracovnice kojeneckého ústavu, zda vůbec a jakým způsobem sledují a vnímají určité odlišnosti projevů chování a prožívání dětí vyrůstajících v kolektivní péči, oproti dětem žijícím v rodinném prostředí. Hodnocení je provedeno formou testování hypotézy a pomocí naplňování stanovených dílčích cílů na základě polostrukturovaných rozhovorů se zdravotním personálem kojeneckého ústavu.
Tato práce se dále zaměřuje na charakteristiku jednotlivých vývojových období, především na období batolecí, které postihuje vývoj poznávacích procesů, emoční, motorický vývoj a socializaci dítěte. Součástí bakalářské práce je také psychická deprivace v dětství, její jednotlivé projevy, historie, specifika psychické deprivace podmíněné kolektivní výchovou a možnosti nápravy
Anotace v angličtině
This thesis focuses on psycho-social evolution of a child in toddle age. The aim is to find out how the nurses look at this evolution, if and how they perceive particular differences between behavior of children growing up in collective care and children living in family live.
The evaluation is made through test hypothesis and by fulfilling the partial goals using half-structured interviews with medical staff of the infant institution.
Further this work focuses on characteristics of particular evolution periods, namely on toddle age, which influences the evolution of cognitive processes, emotional, motive evolution and child socialization. Part of the thesis is also mental deprivation in childhood, its particular perceives, history, specifications of mental deprivation, caused by collective education, and possibilities of resolution.
Práce se zabývá psychosociálním vývojem dětí v batolecím věku. Snahou je zjistit, jak tento vývoj pozorují zdravotní pracovnice kojeneckého ústavu, zda vůbec a jakým způsobem sledují a vnímají určité odlišnosti projevů chování a prožívání dětí vyrůstajících v kolektivní péči, oproti dětem žijícím v rodinném prostředí. Hodnocení je provedeno formou testování hypotézy a pomocí naplňování stanovených dílčích cílů na základě polostrukturovaných rozhovorů se zdravotním personálem kojeneckého ústavu.
Tato práce se dále zaměřuje na charakteristiku jednotlivých vývojových období, především na období batolecí, které postihuje vývoj poznávacích procesů, emoční, motorický vývoj a socializaci dítěte. Součástí bakalářské práce je také psychická deprivace v dětství, její jednotlivé projevy, historie, specifika psychické deprivace podmíněné kolektivní výchovou a možnosti nápravy
Anotace v angličtině
This thesis focuses on psycho-social evolution of a child in toddle age. The aim is to find out how the nurses look at this evolution, if and how they perceive particular differences between behavior of children growing up in collective care and children living in family live.
The evaluation is made through test hypothesis and by fulfilling the partial goals using half-structured interviews with medical staff of the infant institution.
Further this work focuses on characteristics of particular evolution periods, namely on toddle age, which influences the evolution of cognitive processes, emotional, motive evolution and child socialization. Part of the thesis is also mental deprivation in childhood, its particular perceives, history, specifications of mental deprivation, caused by collective education, and possibilities of resolution.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
na zjištění zda se děti v batolecím období vyrůstající v kojeneckém ústavu liší v jejich psychosociálním vývoji, jak je obecně vymezen a charakterizován
na hledání odpovědi pokud se děti vyrůstající v kojeneckém ústavu liší, jaké jsou společné faktory, znaky, a projevy těchto odlišností
ověřit či vyvrátit zda tyto děti trpí psychickou a sociální deprivací
v teoretické části práce bych se ráda věnovala vymezení předmětu vývojové psychologie a relevantními vývojovými obdobími, socializaci, vývojem poznávacích procesů, emočním vývojem, vývojem motorických dovedností, příblížení fungování kojeneckého ústavu v Brně.
Součástí práce bude kvalitativní výzkum prováděný formou polostrukturovaného rozhovoru s odborným zdravotnickým personálem, analýza případových studií, pozorovaní dětí.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
na zjištění zda se děti v batolecím období vyrůstající v kojeneckém ústavu liší v jejich psychosociálním vývoji, jak je obecně vymezen a charakterizován
na hledání odpovědi pokud se děti vyrůstající v kojeneckém ústavu liší, jaké jsou společné faktory, znaky, a projevy těchto odlišností
ověřit či vyvrátit zda tyto děti trpí psychickou a sociální deprivací
v teoretické části práce bych se ráda věnovala vymezení předmětu vývojové psychologie a relevantními vývojovými obdobími, socializaci, vývojem poznávacích procesů, emočním vývojem, vývojem motorických dovedností, příblížení fungování kojeneckého ústavu v Brně.
Součástí práce bude kvalitativní výzkum prováděný formou polostrukturovaného rozhovoru s odborným zdravotnickým personálem, analýza případových studií, pozorovaní dětí.
Seznam doporučené literatury
Erikson, E., Dětství a společnost, Argo, 2002 ISBN 80-7203-380-8
Kern, H., a kol., Přehled psychologie, Praha: Portál, 2000 ISBN 80-7178-426-5
Langmeier, J., Krejčířová, D., Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998 ISBN 80-7169-195-X
Langmeier, J., Matějček, Z., Psychická deprivace v dětství, Praha: Avicerum, 1974
Matějček, Z., Co děti nejvíce potřebují, Praha: Portál, 2003 ISBN 80-7178-853-8 (brož.)
Millerová, A., Dětství je drama, Nakladatelství lidové noviny s.r.o., 2001 ISBN 80-7106-090-9
Vágnerová, M., Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání, Praha: Karolinum, 2005 ISBN 80-246-0956-8
Seznam doporučené literatury
Erikson, E., Dětství a společnost, Argo, 2002 ISBN 80-7203-380-8
Kern, H., a kol., Přehled psychologie, Praha: Portál, 2000 ISBN 80-7178-426-5
Langmeier, J., Krejčířová, D., Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998 ISBN 80-7169-195-X
Langmeier, J., Matějček, Z., Psychická deprivace v dětství, Praha: Avicerum, 1974
Matějček, Z., Co děti nejvíce potřebují, Praha: Portál, 2003 ISBN 80-7178-853-8 (brož.)
Millerová, A., Dětství je drama, Nakladatelství lidové noviny s.r.o., 2001 ISBN 80-7106-090-9
Vágnerová, M., Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání, Praha: Karolinum, 2005 ISBN 80-246-0956-8
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucího a oponenta BP - viz posudky
- odpověděla výborně
3. doc. Vízdal: Shrňte výsledky Vašeho šetření.
- odpověděla velmi dobře
PhDr. Poledňová, CSc.: Užila jste ve svém výzkumu hypotéz?
- odpověděla dobře