Bakalářská práce pojednává o vlastnostech a dovednostech učitele. Důležitý je vliv učitelova vzoru na výchovu a chování žáků. Významná je také spolupráce mezi školou, žáky, rodinou a obcí. V práci jsou popsány zajímavé učební metody a bezprostřední reakce dětí na ně. Vesnické prostředí formuje žáky svým vlivem; popsány jsou rozdíly mezi vesnickou a městskou školou. Uvedeny jsou příklady a příběhy, které se mezi učitelem a bývalými žáky staly. Popsána je nutnost uspokojování zvídavosti dítěte v předškolním věku. Důležitá a silně motivující je správná volba hraček pro děti předškolního věku. Životní příběhy pěti pedagogů jsou shrnuty v přepisech rozhovorů. Na základě řízených rozhovorů byly vypracovány jednotlivé kazuistiky. Údaje získané z rozhovorů byly použity pro analýzu hodnotového žebříčku učitelů na počátku a konci jejich celoživotní pedagogické praxe.
Anotace v angličtině
This work treats of teacher´s features and skills. The influence of a teacher´s model is very important for children´s education and behaviour. The cooperation among the school, the pupils, the family and the village is significant as well. In this work there are interesting teaching methods described and children´s immediate answers too. Village environmental influence forms the pupils with its authority, the differences between village schools and schools in towns are described. Examples and stories are mentioned which happened between a teacher and formed students. I have described the necessity of entertainment the inquisitiveness of children in preschool age. Stories of five teachers are summed up in transcriptions of dialogues. Particular casuistries have been worked based on controlled dialogues. Dates which were gotten from ones were used for analyse of a list of vaues at the beggining and at the end of their whole-life pedagogic profession.
Klíčová slova
výchova dítěte k zodpovědnosti, návyky a dovednosti, školní výchova, láska ke knize, výchovné a vyučovací metody, Komenský, Jan Amos, interpersonální vztahy a komunikace, chvála a tresty ve výchově, morální a etické hodnoty, pedagogické dovednosti.
Klíčová slova v angličtině
education to resposibility, habits and skills, school education - love of books, educational and teaching methods, Komenský, Jan Amos, interpersonal relations and communication, praise and punishment in education, moral and ethical values, pedagogic skills
Rozsah průvodní práce
93 s., přílohy (text) - 15 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o vlastnostech a dovednostech učitele. Důležitý je vliv učitelova vzoru na výchovu a chování žáků. Významná je také spolupráce mezi školou, žáky, rodinou a obcí. V práci jsou popsány zajímavé učební metody a bezprostřední reakce dětí na ně. Vesnické prostředí formuje žáky svým vlivem; popsány jsou rozdíly mezi vesnickou a městskou školou. Uvedeny jsou příklady a příběhy, které se mezi učitelem a bývalými žáky staly. Popsána je nutnost uspokojování zvídavosti dítěte v předškolním věku. Důležitá a silně motivující je správná volba hraček pro děti předškolního věku. Životní příběhy pěti pedagogů jsou shrnuty v přepisech rozhovorů. Na základě řízených rozhovorů byly vypracovány jednotlivé kazuistiky. Údaje získané z rozhovorů byly použity pro analýzu hodnotového žebříčku učitelů na počátku a konci jejich celoživotní pedagogické praxe.
Anotace v angličtině
This work treats of teacher´s features and skills. The influence of a teacher´s model is very important for children´s education and behaviour. The cooperation among the school, the pupils, the family and the village is significant as well. In this work there are interesting teaching methods described and children´s immediate answers too. Village environmental influence forms the pupils with its authority, the differences between village schools and schools in towns are described. Examples and stories are mentioned which happened between a teacher and formed students. I have described the necessity of entertainment the inquisitiveness of children in preschool age. Stories of five teachers are summed up in transcriptions of dialogues. Particular casuistries have been worked based on controlled dialogues. Dates which were gotten from ones were used for analyse of a list of vaues at the beggining and at the end of their whole-life pedagogic profession.
Klíčová slova
výchova dítěte k zodpovědnosti, návyky a dovednosti, školní výchova, láska ke knize, výchovné a vyučovací metody, Komenský, Jan Amos, interpersonální vztahy a komunikace, chvála a tresty ve výchově, morální a etické hodnoty, pedagogické dovednosti.
Klíčová slova v angličtině
education to resposibility, habits and skills, school education - love of books, educational and teaching methods, Komenský, Jan Amos, interpersonal relations and communication, praise and punishment in education, moral and ethical values, pedagogic skills
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky
práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- specifičnost prostředí dvoutřídní vesnické ZŠ a jeho vliv na vyvíjející se osobnost dítěte;
- specifické edukační metody a postupy učitele;
- učitele jako vzor i oporu při řešení problémů v dětství i dospělosti;
- bezprostřední reakce žáků po aplikaci specifických edukačních metod;
- reakce a vzpomínky bývalých žáků na učitele po ukončení školní docházky;
- postoje veřejnosti k práci vesnického učitele na počátku a konci jeho učitelské praxe;
- hodnotový žebříček učitele a jeho kolegů v době zahájení a ukončení jejich celoživotní učitelské praxe.
Součástí práce bude drobný sociologický výzkum zaměřený na zjištění hodnotových priorit učitelů.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky
práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- specifičnost prostředí dvoutřídní vesnické ZŠ a jeho vliv na vyvíjející se osobnost dítěte;
- specifické edukační metody a postupy učitele;
- učitele jako vzor i oporu při řešení problémů v dětství i dospělosti;
- bezprostřední reakce žáků po aplikaci specifických edukačních metod;
- reakce a vzpomínky bývalých žáků na učitele po ukončení školní docházky;
- postoje veřejnosti k práci vesnického učitele na počátku a konci jeho učitelské praxe;
- hodnotový žebříček učitele a jeho kolegů v době zahájení a ukončení jejich celoživotní učitelské praxe.
Součástí práce bude drobný sociologický výzkum zaměřený na zjištění hodnotových priorit učitelů.
Seznam doporučené literatury
- V. Jůva et. al., Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium, Brno, Paido, 2001
- J.A.Komenský, Orbis pictus ? Svět v obrazech, Praha, Fr. Borový, 1941
- K.Bobková Valentová, Každodenní život učitele a žáka jezuit. gymnázia, Praha, Karolinum, 2006
- V. Jůva,. sen. & jun., Stručné dějiny pedagogiky, Brno, Paido, 2007
- J. Kopecký, František Mokrý jubilující 1891 ? 1991, /Komenský: ?Jak dovedně užívat knih, hlavního nástroje vzdělávání?/, Žďár n. Sázavou, Okresní knihovna M. J. Sychry, 1991
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
- V. Jůva et. al., Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium, Brno, Paido, 2001
- J.A.Komenský, Orbis pictus ? Svět v obrazech, Praha, Fr. Borový, 1941
- K.Bobková Valentová, Každodenní život učitele a žáka jezuit. gymnázia, Praha, Karolinum, 2006
- V. Jůva,. sen. & jun., Stručné dějiny pedagogiky, Brno, Paido, 2007
- J. Kopecký, František Mokrý jubilující 1891 ? 1991, /Komenský: ?Jak dovedně užívat knih, hlavního nástroje vzdělávání?/, Žďár n. Sázavou, Okresní knihovna M. J. Sychry, 1991
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
1 disketa
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucího a oponenta (viz příloha)
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Jůzl - Co je to pedentlogie
Dr. Mazánková - hodnotový systém praktické části práce - jaký je výsledek rozhovoůr, shrnutí
Dr. Jilčík - myšlenky J. A. Komenského
- vyhasínání učitele, odchod do důchodu
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem