Bakalářské práce je zaměřena na sociální kompetence u dětí a na jejich rozvoj v rodině. Teorie vychází z pedagogické literatury. Zahrnuje přehled tématu a definování pojmů. Cílem průzkumu je zjistit stav sociálních kompetencí v rodinách s rozdílným počtem dětí. Vytvořit si celkový obraz o fungování rodiny, vzájemných vztazích a způsobu komunikace. Průzkum je realizován v pěti českých rodinách. Otázky jsou směrovány na dítě předškolního věku.
Anotace v angličtině
The bachelor theses deal with social competences of children and their development in the family. The theory is based on the educational literature, the theses include a topic summary and terminology definitions. The research objective is to determine the state of social competencies in families with different numbers of children, to form an overall picture of family operation, its relationships and methods of communication. The research has been performed in five Czech families, questions have been asked to pre-school children.
Klíčová slova
sociální kompetence, klíčové kompetence, poznávání lidí, mezilidské vztahy, komunikace, kooperace, kompetice, emoční inteligence, sociální inteligence, hodnota, socializace, interakce, rodina, výchova
Klíčová slova v angličtině
social competencies, core competencies, human cognition, interpersonal relationships, communication, cooperation, competition, emotional intelligence, social intelligence, value, socialization, interaction, family, education
Rozsah průvodní práce
51 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářské práce je zaměřena na sociální kompetence u dětí a na jejich rozvoj v rodině. Teorie vychází z pedagogické literatury. Zahrnuje přehled tématu a definování pojmů. Cílem průzkumu je zjistit stav sociálních kompetencí v rodinách s rozdílným počtem dětí. Vytvořit si celkový obraz o fungování rodiny, vzájemných vztazích a způsobu komunikace. Průzkum je realizován v pěti českých rodinách. Otázky jsou směrovány na dítě předškolního věku.
Anotace v angličtině
The bachelor theses deal with social competences of children and their development in the family. The theory is based on the educational literature, the theses include a topic summary and terminology definitions. The research objective is to determine the state of social competencies in families with different numbers of children, to form an overall picture of family operation, its relationships and methods of communication. The research has been performed in five Czech families, questions have been asked to pre-school children.
Klíčová slova
sociální kompetence, klíčové kompetence, poznávání lidí, mezilidské vztahy, komunikace, kooperace, kompetice, emoční inteligence, sociální inteligence, hodnota, socializace, interakce, rodina, výchova
Klíčová slova v angličtině
social competencies, core competencies, human cognition, interpersonal relationships, communication, cooperation, competition, emotional intelligence, social intelligence, value, socialization, interaction, family, education
Zásady pro vypracování
Cílem teoretické části je získat z pedagogické literatury přehled o tématu sociálních kompetencí. Objasnit základní pojmy a obsah tématu. Nastínit charakteristiku a typologii rodin. Získávat informace o tom, jak děti ovlivňuje rodinné prostředí, jak se rodiče svým vzorem a vzájemnými vztahy podílí na utváření osobností dětí a jejich rozvoji v sociálních kompetencích.
Cílem empirické části je ověřit, jaké mají rodiče vychovatelské-rodičovské předpoklady a možnosti rozvíjet sociální kompetence v rodinách. Zjišťovat, jaké jsou rozdíly podle typologie rodin.
Při zpracovávání tématu budu respektovat literaturu z metodologie pedagogického výzkumu a budu dodržovat pravidla školitelky (vedoucí) bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
Cílem teoretické části je získat z pedagogické literatury přehled o tématu sociálních kompetencí. Objasnit základní pojmy a obsah tématu. Nastínit charakteristiku a typologii rodin. Získávat informace o tom, jak děti ovlivňuje rodinné prostředí, jak se rodiče svým vzorem a vzájemnými vztahy podílí na utváření osobností dětí a jejich rozvoji v sociálních kompetencích.
Cílem empirické části je ověřit, jaké mají rodiče vychovatelské-rodičovské předpoklady a možnosti rozvíjet sociální kompetence v rodinách. Zjišťovat, jaké jsou rozdíly podle typologie rodin.
Při zpracovávání tématu budu respektovat literaturu z metodologie pedagogického výzkumu a budu dodržovat pravidla školitelky (vedoucí) bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc, Bratislava: Public promotion s.r.o. 2008
HUDECOVÁ, A.-BROZMANOVÁ, A. Sociálna práca s rodinou, Banská Bystrica: Pedagogická fakulta UMB,Občanské sdružení Pedagóg 2008
MAŇÁK,J.-ŠVEC,Š.-ŠVEC,V. Slovník pedagogické metodologie, Brno: Paido 2005
RADVAN, E.-VAVŘÍK, M. Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách, Brno: Institut mezioborových studií 2009
VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova, Kladno: Aisis o. s. 2006
Další literatura bude v průběhu studia tématu doplňována.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc, Bratislava: Public promotion s.r.o. 2008
HUDECOVÁ, A.-BROZMANOVÁ, A. Sociálna práca s rodinou, Banská Bystrica: Pedagogická fakulta UMB,Občanské sdružení Pedagóg 2008
MAŇÁK,J.-ŠVEC,Š.-ŠVEC,V. Slovník pedagogické metodologie, Brno: Paido 2005
RADVAN, E.-VAVŘÍK, M. Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách, Brno: Institut mezioborových studií 2009
VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova, Kladno: Aisis o. s. 2006
Další literatura bude v průběhu studia tématu doplňována.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucího a oponenta BP - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Sýkora: Znáte pojem "skryté kurikulum"?
- odpověděla dobře