Tato bakalářská práce se zabývá analýzou současných českých televizních reklam
z hlediska jazykového. Sleduje především vztah mezi jazykovým stylem a propagovaným produktem. V teoretické části stručně shrnuje charakteristiku reklamy, včetně specifik televizní reklamy, a v krátkosti popisuje český jazyk, s poukázáním na oblasti, na něž se bude při analýze zaměřovat. V praktické části podrobně rozebírá 12 televizních reklam ze současné české televizní produkce.
Anotace v angličtině
The present bachelor thesis deals with language analysis of actual Czech television advertisings, observing the relation between the language style and the propagated product. In the theoretical part, this thesis treats of advertising, especially television, and describes the Czech language, referring to the difficult points. The practical part contains the extended language analysis of 12 television advertisings known from the contemporary Czech broadcast.
Klíčová slova
Televizní reklama, text, jazyk, styl, jazyková analýza
Klíčová slova v angličtině
Television advertising, language, language analysis, style, text
Rozsah průvodní práce
52 s. (78 960 znaků), 7 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou současných českých televizních reklam
z hlediska jazykového. Sleduje především vztah mezi jazykovým stylem a propagovaným produktem. V teoretické části stručně shrnuje charakteristiku reklamy, včetně specifik televizní reklamy, a v krátkosti popisuje český jazyk, s poukázáním na oblasti, na něž se bude při analýze zaměřovat. V praktické části podrobně rozebírá 12 televizních reklam ze současné české televizní produkce.
Anotace v angličtině
The present bachelor thesis deals with language analysis of actual Czech television advertisings, observing the relation between the language style and the propagated product. In the theoretical part, this thesis treats of advertising, especially television, and describes the Czech language, referring to the difficult points. The practical part contains the extended language analysis of 12 television advertisings known from the contemporary Czech broadcast.
Klíčová slova
Televizní reklama, text, jazyk, styl, jazyková analýza
Klíčová slova v angličtině
Television advertising, language, language analysis, style, text
Zásady pro vypracování
1. Proveďte rešerši literatury pojednávající o jazykových analýzách textů, různých vrstvách českého jazyka (spisovný jazyk, obecná čeština, slangy, dialekty, archaismy, odborný jazyk) a funkčních stylech. Na základě teoretického vymezení stanovte kritéria analýzy a navrhněte jejich rozpětí. Formulujte pracovní hypotézy a cíle své bakalářské práce.
2. Na základě rešerše v literatuře týkající se klasifikace hmotných produktů a služeb stanovte kritéria klasifikace materiálu. Shromážděte materiál (televizní reklamy) a klasifikujte ho podle předem daných kritérií.
3. Transkribujte shromážděný materiál tak, aby bylo možné provést jazykové analýzy. Proveďte podrobnou jazykovou analýzu jednotlivých reklam ve všech plánech.
4. Porovnejte výsledky analýzy v rámci každé kategorie i napříč kategoriemi. Na základě výsledků analýz zobecněte zjištění a vyvoďte závěry.
Zásady pro vypracování
1. Proveďte rešerši literatury pojednávající o jazykových analýzách textů, různých vrstvách českého jazyka (spisovný jazyk, obecná čeština, slangy, dialekty, archaismy, odborný jazyk) a funkčních stylech. Na základě teoretického vymezení stanovte kritéria analýzy a navrhněte jejich rozpětí. Formulujte pracovní hypotézy a cíle své bakalářské práce.
2. Na základě rešerše v literatuře týkající se klasifikace hmotných produktů a služeb stanovte kritéria klasifikace materiálu. Shromážděte materiál (televizní reklamy) a klasifikujte ho podle předem daných kritérií.
3. Transkribujte shromážděný materiál tak, aby bylo možné provést jazykové analýzy. Proveďte podrobnou jazykovou analýzu jednotlivých reklam ve všech plánech.
4. Porovnejte výsledky analýzy v rámci každé kategorie i napříč kategoriemi. Na základě výsledků analýz zobecněte zjištění a vyvoďte závěry.
Seznam doporučené literatury
Čeština-řeč a jazyk / Marie Čechová a kolektiv. 2., přeprac. vyd.. Praha: ISV, 2000. 407 s. ISBN 80-85866-57-9.
Příruční mluvnice češtiny / kolektiv autorů Ústavu českého jazyka Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně ; editoři Petr Karlík, Marek Nekula, Zdenka Rusínová. Vyd 2., opr. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. 799 s. ISBN 978-80-7106-980-5
Komplexní jazykové rozbory / Marie Čechová ... [et al.]. 2., upr. vyd., Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1996. 263 s. ISBN 80-85937-27-1.
Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost : s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky / [zpracoval lexikografický kolektiv Ústavu pro jazyk český AV ČR Libuše Kroupová ... et al. ; hlavní redakce Josef Filipec ... et al.]. Vyd. 4. Praha: Academia, 2005. 647 s. ISBN 80-200-1347-4
Nový akademický slovník cizích slov A-Ž / kolektiv autorů pod vedením Jiřího Krause. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005. 879 s. ISBN 80-200-1351-2
Pravidla českého pravopisu. Brno: Computer Press, 2009. 477 s. ISBN 978-80-251-2252-5
Současná česká stylistika / Marie Čechová ... [et al.]. Vyd. 1. Praha: ISV, 2003. 342 s. ISBN 80-86642-00-3
Fonetika a fonologie : zvuková stavba současné češtiny / Marie Krčmová. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1996. 148 s. ISBN 80-210-1376-1
Seznam doporučené literatury
Čeština-řeč a jazyk / Marie Čechová a kolektiv. 2., přeprac. vyd.. Praha: ISV, 2000. 407 s. ISBN 80-85866-57-9.
Příruční mluvnice češtiny / kolektiv autorů Ústavu českého jazyka Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně ; editoři Petr Karlík, Marek Nekula, Zdenka Rusínová. Vyd 2., opr. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. 799 s. ISBN 978-80-7106-980-5
Komplexní jazykové rozbory / Marie Čechová ... [et al.]. 2., upr. vyd., Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1996. 263 s. ISBN 80-85937-27-1.
Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost : s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky / [zpracoval lexikografický kolektiv Ústavu pro jazyk český AV ČR Libuše Kroupová ... et al. ; hlavní redakce Josef Filipec ... et al.]. Vyd. 4. Praha: Academia, 2005. 647 s. ISBN 80-200-1347-4
Nový akademický slovník cizích slov A-Ž / kolektiv autorů pod vedením Jiřího Krause. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005. 879 s. ISBN 80-200-1351-2
Pravidla českého pravopisu. Brno: Computer Press, 2009. 477 s. ISBN 978-80-251-2252-5
Současná česká stylistika / Marie Čechová ... [et al.]. Vyd. 1. Praha: ISV, 2003. 342 s. ISBN 80-86642-00-3
Fonetika a fonologie : zvuková stavba současné češtiny / Marie Krčmová. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1996. 148 s. ISBN 80-210-1376-1
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila zkušební komisi svoji bakalářskou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího práce i oponenta.
1.Jsou i jiné druhy rozdělení produktů do kategorií, které jste mohla použít?(Podlešák, ot. dle posudku)
Studentka odpověděla na položenou otázku.
2.Hypotézy v závěru označujete jako závažnější a další. Proč jste si vybrala toto rozdělení?(Podlešák, ot. dle posudku)
Studentka plně odpověděla na položenou otázku.
3.Proč není pro potřeby jazykové analýzy brána v potaz také kreativní strategie tvorby jednotlivých reklam?(Podlešák, ot. dle posudku)
Studentka nedokázala plně odpovědět na položenou otázku.