V posledních letech vzrůstá rezistence spotřebitelů vůči reklamním sdělením, která jsou podávána tradiční masovou formou. Z výzkumů vyplývá, že až 70 % nákupních rozhodnutí je učiněno přímo na prodejní ploše. K tomu, aby toto rozhodnutí bylo věnováno výrobku, který chceme, je potřeba zákazníka správně oslovit. Důležitý komunikačním prvkem jsou proto POP materiály, které dokážou podnítit zákazníkovu zvědavost a dát mu dostatek informací, aby se mohl o nákupu daného výrobku jednoduše rozhodnout.
V České republice je oblast in-store komunikace stále na vzestupu. Je to však růst pozvolný nejenom po stránce finanční, ale také obsahové. Mnoho výrobců dosud neumí své výrobky propagovat koncepčním způsobem, který využívá synergie marketingových nástrojů.
Teoretická část práce dává podklad ke všem možnostem využití nástrojů podpory prodeje v maloobchodě. Praktická část pak analyzuje současný stav in-store komunikace v ČR po-mocí výzkumů organizace POPAI CE a vlastního pozorování kampaně v jednotlivých ma-loobchodních jednotkách. Na základě výsledků analýzy se snaží dát návrhy efektivního řešení.
Anotace v angličtině
In recent years, the resistance of consumers to advertising messages, which are given by traditional mass, increases. Researches show that up to 70% of buying decisions are made right on the sales floor. In order to make this decision devoted to a specific product, it is needed to address a customer in the right way. Therefore POP materials are very important communication element, which are able to stimulate customer's curiosity and give him enough information so that he can decide easily about purchasing the product.
The Czech Republic is a region where the in-store communication is still on the rise. But it is not only slow growth in terms of financial investments but also in the terms of the right content. Many manufacturers cannot still promote their products in a conceptual way, which uses the synergy of marketing tools.
The theoretical section provides the basis for all potential uses of sales promotion in retail sales. The practical part analyzes the in-store communication in the Czech Republic on the grounds of researches led by POPAI CE organization and own observation of campaigns in retail.. Based on the results of the analysis, the practical part tries to make some suggestions how to promote effectively.
Klíčová slova
podpora prodeje, in-store komunikace, POP prostředky, nákupní chování, maloobchod
V posledních letech vzrůstá rezistence spotřebitelů vůči reklamním sdělením, která jsou podávána tradiční masovou formou. Z výzkumů vyplývá, že až 70 % nákupních rozhodnutí je učiněno přímo na prodejní ploše. K tomu, aby toto rozhodnutí bylo věnováno výrobku, který chceme, je potřeba zákazníka správně oslovit. Důležitý komunikačním prvkem jsou proto POP materiály, které dokážou podnítit zákazníkovu zvědavost a dát mu dostatek informací, aby se mohl o nákupu daného výrobku jednoduše rozhodnout.
V České republice je oblast in-store komunikace stále na vzestupu. Je to však růst pozvolný nejenom po stránce finanční, ale také obsahové. Mnoho výrobců dosud neumí své výrobky propagovat koncepčním způsobem, který využívá synergie marketingových nástrojů.
Teoretická část práce dává podklad ke všem možnostem využití nástrojů podpory prodeje v maloobchodě. Praktická část pak analyzuje současný stav in-store komunikace v ČR po-mocí výzkumů organizace POPAI CE a vlastního pozorování kampaně v jednotlivých ma-loobchodních jednotkách. Na základě výsledků analýzy se snaží dát návrhy efektivního řešení.
Anotace v angličtině
In recent years, the resistance of consumers to advertising messages, which are given by traditional mass, increases. Researches show that up to 70% of buying decisions are made right on the sales floor. In order to make this decision devoted to a specific product, it is needed to address a customer in the right way. Therefore POP materials are very important communication element, which are able to stimulate customer's curiosity and give him enough information so that he can decide easily about purchasing the product.
The Czech Republic is a region where the in-store communication is still on the rise. But it is not only slow growth in terms of financial investments but also in the terms of the right content. Many manufacturers cannot still promote their products in a conceptual way, which uses the synergy of marketing tools.
The theoretical section provides the basis for all potential uses of sales promotion in retail sales. The practical part analyzes the in-store communication in the Czech Republic on the grounds of researches led by POPAI CE organization and own observation of campaigns in retail.. Based on the results of the analysis, the practical part tries to make some suggestions how to promote effectively.
Klíčová slova
podpora prodeje, in-store komunikace, POP prostředky, nákupní chování, maloobchod
1. Zpracujte teoretická východiska ve vztahu k marketingovému mixu, nákupnímu chování a podpoře prodeje. Definujte metody práce, pracovní hypotézy a cíle práce.
2. Analyzujte odborné zdroje týkající se nákupního chování spotřebitelů v maloobchodě a efektivních promocí výrobků v maloobchodě.
3. Analyzujte dostupné výzkumy týkající se efektivity působení POP na spotřebitele.
4. Navrhněte a realizujte vlastní výzkum, kterým doplníte analyzované výzkumy a teoretická východiska práce. Ve výzkumu získejte informace pro ověření pracovních hypotéz.
5. Zhodnoťte přínos práce a její využitelnost v praxi, verifikujte pracovní hypotézy.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte teoretická východiska ve vztahu k marketingovému mixu, nákupnímu chování a podpoře prodeje. Definujte metody práce, pracovní hypotézy a cíle práce.
2. Analyzujte odborné zdroje týkající se nákupního chování spotřebitelů v maloobchodě a efektivních promocí výrobků v maloobchodě.
3. Analyzujte dostupné výzkumy týkající se efektivity působení POP na spotřebitele.
4. Navrhněte a realizujte vlastní výzkum, kterým doplníte analyzované výzkumy a teoretická východiska práce. Ve výzkumu získejte informace pro ověření pracovních hypotéz.
5. Zhodnoťte přínos práce a její využitelnost v praxi, verifikujte pracovní hypotézy.
Seznam doporučené literatury
BÁRTA, Vladimír; PÁTÍK, Ladislav; POSTLER, Milan. Retail marketing. Vyd. 1. Praha : Management Press, 2009. 326 s. ISBN 978-80-7261-207-9
CIMLER, Petr; ZADRAŽILOVÁ, Dana. Retail management. Vyd. 1. Praha : Management Press, 2007. 307 s. ISBN 978-80-7261-167-6.
BOČEK, Martin; JESENSKÝ, Daniel; KROFIÁNOVÁ, Daniela. POP - In-store komunikace v praxi : trendy a nástroje marketingu v místě prodeje. 1. vyd. Praha : Grada, 2009. 215 s. ISBN 978-80-247-2840-7
TELLIS, Gerard J. Reklama a podpora prodeje. 1. vyd. Praha : Grada, 2000. 602 s. ISBN 8071699977
UNDERHILL, Paco. Proč nakupujeme : jak merchandising ovlivňuje nákupní rozhodnutí a zvyšuje prodej. Vyd. 1. Praha : Management Press, 2002. 253 s. ISBN 8072610554
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie spotřebitele : jak zákazníci nakupují. 1. vyd. Praha : Grada, 2004. 283 s. ISBN 8024703939.
SCHIFFMAN, Leon G; JUNGMANN, Vilém; KANUK, Leslie Lazar. Nákupní chování. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2004. 633 s. ISBN 8025100944
Seznam doporučené literatury
BÁRTA, Vladimír; PÁTÍK, Ladislav; POSTLER, Milan. Retail marketing. Vyd. 1. Praha : Management Press, 2009. 326 s. ISBN 978-80-7261-207-9
CIMLER, Petr; ZADRAŽILOVÁ, Dana. Retail management. Vyd. 1. Praha : Management Press, 2007. 307 s. ISBN 978-80-7261-167-6.
BOČEK, Martin; JESENSKÝ, Daniel; KROFIÁNOVÁ, Daniela. POP - In-store komunikace v praxi : trendy a nástroje marketingu v místě prodeje. 1. vyd. Praha : Grada, 2009. 215 s. ISBN 978-80-247-2840-7
TELLIS, Gerard J. Reklama a podpora prodeje. 1. vyd. Praha : Grada, 2000. 602 s. ISBN 8071699977
UNDERHILL, Paco. Proč nakupujeme : jak merchandising ovlivňuje nákupní rozhodnutí a zvyšuje prodej. Vyd. 1. Praha : Management Press, 2002. 253 s. ISBN 8072610554
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie spotřebitele : jak zákazníci nakupují. 1. vyd. Praha : Grada, 2004. 283 s. ISBN 8024703939.
SCHIFFMAN, Leon G; JUNGMANN, Vilém; KANUK, Leslie Lazar. Nákupní chování. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2004. 633 s. ISBN 8025100944
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila zkušební komisi svou bakalářskou práci dle předepsané struktury.
V posudcích byly studentce položeny následující otázky (Mgr. Šikl Burešová ot. 1.-3., Kotyzová, PhDr. ot. 4):
1. V práci uvádíte, že obchodníci díky ekonomické krizi uměle snížili ceny, aby nedošlo k poklesu realizovaných nákupů. Krize však zasáhla trh velice silně. Koncový spotřebitel si zvykl na stav, kdy "za míň nakoupí víc", pro obchodníka je cenová politika nižší ceny neudržitelná. Může podle Vás obchodník cenu zvýšit a přitom neztratit vysoký objem prodeje? Předpokladem je samozřejmě použití dostupných prostředků podpory prodeje?
2. Hlavní nevýhodou podpory prodeje je, že nástroje podpory prodeje mají pouze krátkodobou účinnost a po skončení podpůrné akce odbyt zboží zpravidla okamžitě klesá na původní úroveň. Mohla byste uvést, jakými prvky z komunikačního mixu lze tento nedostatek eliminovat?
3. Senzorický marketing, jako nový způsob pro oslovení potenciálního zákazníka. Mnozí mohou tento fenomén chápat jako neetickou manipulaci s lidskými smysly. Jak tuto problematiku hodnotíte?
4. Vyjasněte stručně pojmy P.O.P a P.O.S. a uveďte příklady.
Odpovědi: Studentka plně zodpověděla na položené otázky.