Bakalářská práce se zabývá etikou ve vztahu k marketingu firem, konkrétně McDonald´s. Marketing korporací může velmi silně ovlivňovat společnost v mnoha rovinách. Proto veřejnost kladně vnímá etickou aktivitu firem a pozitivně hodnotí tyto činnosti. Etické a samoregulační kodexy by měly mířit nad legislativní rámec. Firmám chovajícím se společensky zodpovědně dávají zákazníci častěji přednost. V teoretické části práce je popsáno téma etiky, práva, společenské odpovědnosti firem a její historie i náplně v EU a v ČR. Praktická část a výzkum vztahuje tuto problematiku na úspěšnou firmu McDonald´s. Výzkum ukazuje sílu marketingu a střet etiky se ziskem v praxi. Zkoumá, analyzuje a komentuje vybrané formy marketingových komunikací McDonald´s. Závěrem je věnován smyslu CSR, jeho míře dobrovolnosti, ale také zneužitelnosti.
Anotace v angličtině
The ethics and its relation to marketing activities of the companies, especially McDo-nalds´s company, is the core theme of this thesis. Marketing activities of various cor-porations can influence society in various levels. Society positively percie-ves corporeate social responsibility activities of companies. However, ethic and selfregulation codexes should aim beyond the legal frame. The compa-nies implementing corporate social responsibilit activities are privileged. Ethics and law as a science and corporate social responsibility of the companies and its history in EU and Czech republic are described in in the theoretical part. These issues have been put into relation to the reality of the existing succesfull company McDonalds. The research part reflects the power of marketing and mutual crosspoints of ethics and willingness to gain profit. Celected forms of marketing communication of Mc Donalds have been researeched, analyzed and commented. The meaning of CSR have been summed up in the final part.
CSR, PR, advertising, ethics, codes, legislation, fast food, heirarchie, Fair Trade, benefits, holistic, stakeholders, stockholders, desk research, cause related, post-materialism, a phenomenon franchise, McDonaldization, the process, bureaucracy, rationalization, efficiency, dehumanization, quantification, irrationality, environ-mental, hypozéza, analysis, interpretation
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá etikou ve vztahu k marketingu firem, konkrétně McDonald´s. Marketing korporací může velmi silně ovlivňovat společnost v mnoha rovinách. Proto veřejnost kladně vnímá etickou aktivitu firem a pozitivně hodnotí tyto činnosti. Etické a samoregulační kodexy by měly mířit nad legislativní rámec. Firmám chovajícím se společensky zodpovědně dávají zákazníci častěji přednost. V teoretické části práce je popsáno téma etiky, práva, společenské odpovědnosti firem a její historie i náplně v EU a v ČR. Praktická část a výzkum vztahuje tuto problematiku na úspěšnou firmu McDonald´s. Výzkum ukazuje sílu marketingu a střet etiky se ziskem v praxi. Zkoumá, analyzuje a komentuje vybrané formy marketingových komunikací McDonald´s. Závěrem je věnován smyslu CSR, jeho míře dobrovolnosti, ale také zneužitelnosti.
Anotace v angličtině
The ethics and its relation to marketing activities of the companies, especially McDo-nalds´s company, is the core theme of this thesis. Marketing activities of various cor-porations can influence society in various levels. Society positively percie-ves corporeate social responsibility activities of companies. However, ethic and selfregulation codexes should aim beyond the legal frame. The compa-nies implementing corporate social responsibilit activities are privileged. Ethics and law as a science and corporate social responsibility of the companies and its history in EU and Czech republic are described in in the theoretical part. These issues have been put into relation to the reality of the existing succesfull company McDonalds. The research part reflects the power of marketing and mutual crosspoints of ethics and willingness to gain profit. Celected forms of marketing communication of Mc Donalds have been researeched, analyzed and commented. The meaning of CSR have been summed up in the final part.
CSR, PR, advertising, ethics, codes, legislation, fast food, heirarchie, Fair Trade, benefits, holistic, stakeholders, stockholders, desk research, cause related, post-materialism, a phenomenon franchise, McDonaldization, the process, bureaucracy, rationalization, efficiency, dehumanization, quantification, irrationality, environ-mental, hypozéza, analysis, interpretation
Zásady pro vypracování
1. V teoretické části práce vymezte dle dostupných informací problematiku etického chování firem a koncept společenské zodpovědnosti v EU a v ČR. Na základě zjištěných informací definujte cíl práce, hypotézy, metodologii na příkladu McDonald´s a analyzujte CSR koncept.
2. V praktické části analyzujte způsob komunikace McDonald´s veřejností a aplikaci firemních etických zásad na marketingové komunikace.
3. Na základě vybraných kauz rozeberte etické problémy marketingových komunikací McDonald´s. Zkoumáním objasněte případný dopad této komunikace na příjemce.
4. Závěrem dosažené výsledky práce shrňte a vyhodnoťte hypotézy a naznačte další možný vývoj řešené problematiky.
Zásady pro vypracování
1. V teoretické části práce vymezte dle dostupných informací problematiku etického chování firem a koncept společenské zodpovědnosti v EU a v ČR. Na základě zjištěných informací definujte cíl práce, hypotézy, metodologii na příkladu McDonald´s a analyzujte CSR koncept.
2. V praktické části analyzujte způsob komunikace McDonald´s veřejností a aplikaci firemních etických zásad na marketingové komunikace.
3. Na základě vybraných kauz rozeberte etické problémy marketingových komunikací McDonald´s. Zkoumáním objasněte případný dopad této komunikace na příjemce.
4. Závěrem dosažené výsledky práce shrňte a vyhodnoťte hypotézy a naznačte další možný vývoj řešené problematiky.
Seznam doporučené literatury
RITZER, George. Mcdonaldizace společnosti. Praha: Academia, 2003. 176 s. 80-200-1075-0.
KAUFMANNOVÁ-HUBEROVÁ, G. Děti potřebují rituály. Praha: Portál, 1998. 94 s. ISBN 80-7178-203-3.
COVEY, Stephen M; MERRILL, Rebecca R. Důvěra: jediná věc, která dokáže změnit vše. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2008. 347 s. ISBN 978-80-7261-176-8.
ROLNÝ, Ivo; LACINA, Lubor. Globalizace, etika, ekonomika. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 2001. 255 s. ISBN 807326000X.
PRAVDOVÁ, Markéta. McDonald´s ? tak trochu jiná kultura. Praha: Karolinum, 2006. s. 246. ISBN 80-246-1178-3.
Seznam doporučené literatury
RITZER, George. Mcdonaldizace společnosti. Praha: Academia, 2003. 176 s. 80-200-1075-0.
KAUFMANNOVÁ-HUBEROVÁ, G. Děti potřebují rituály. Praha: Portál, 1998. 94 s. ISBN 80-7178-203-3.
COVEY, Stephen M; MERRILL, Rebecca R. Důvěra: jediná věc, která dokáže změnit vše. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2008. 347 s. ISBN 978-80-7261-176-8.
ROLNÝ, Ivo; LACINA, Lubor. Globalizace, etika, ekonomika. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 2001. 255 s. ISBN 807326000X.
PRAVDOVÁ, Markéta. McDonald´s ? tak trochu jiná kultura. Praha: Karolinum, 2006. s. 246. ISBN 80-246-1178-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil zkušební komisi svou bakalářskou práci dle předepsané struktury.
V oponentském posudku byly položeny níže uvedené otázky (doc. Brázda):
Z jakého důvodu zmiňuje autor v úvodu roli Rotary klubu a proč usuzuje z jeho pouhé existence něco o stálé platnosti morálních zásad, založených na důvěře?
2) Proč se domníváte se, že klíčovou roli v podnikatelské etice hrají soubory norem a kodexů? Nemohou hrát podstatnou roli právě jiné faktory, kvůli kterým tato regulace vzniká?
3) Lze podle vás označit motivaci prosazování CSR primárně za etickou nebo striktně instrumentální, pragmatickou a v zásadě vynucenou okolnostmi? Je-li motivace vynucena okolnostmi, není pak možné hovořit spíše o korporátním cynismu, který s etikou nemá příliš společného?
Odpovědi: Student odpověděl na všechny zadané otázky.
Doplňují otázky doc. Vysekalové k formulaci otázek v dotazníku - student vysvětlil své záměry.