Bakalářská práce se zabývá pojmem archetyp matky ve smyslu pravzoru, společností a kulturou přejímaného modelu matky. Teoretická část práce mapuje situaci a proměny žen-matek na trhu práce, ve společnosti a v rodině. Nastiňuje přechody od konzervativních postojů po egalitární, snahy o emancipaci žen a společenské a ekonomické konflikty s tím spojené. Praktická část práce se zabývá prezentací matek v reklamě, rolemi a stereotypy. Následný výzkum je tvořen dvěma dotazníky. První z nich zkoumá asociace žen spojené s pravzorem matky, přejímané prvky chování a vliv archetypu v reklamách na jejich spotře-bitelské chování. Druhý dotazník se zabývá otázkou, do jaké míry ženy pravzor v reklamách vnímají a jaké jsou jejich postoje k těmto reklamám. Cílem práce je zjistit zda má archetyp v soudobých marketingových komunikacích své místo a jakým způsobem, či zda vůbec, ovlivňuje nákupní rozhodování cílové skupiny ? žen-matek.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the concept of the archetype of the mother in the meaning of the "big" mother prototype and the traditional societal and cultural model of mother. The theoretical part describes the situation and the transformation of women-mothers in the labor market, society and family. It outlines the transition from the egalitarian conservative attitudes, efforts to emancipate women and the social and economic conflicts associated with it. The practical part deals with the presentation of mothers in advertising, roles and stereotypes. Subsequent research consists of two questionnaires. The first one examines the association of women with the prototype, taken over elements and influence of archetype in advertising for their consumer behavior. The second questionnaire examines the extent of female perceiving archetype in the commercials and sees what their positions on those ads are. The target of the work is to find out if the archetype has its own place in marketing communications and in which way and further how it influences the buying decisions of the mothers target group.
Klíčová slova
archetyp, pravzor, žena-matka, společnost, proměny matky v reklamě, soudobá reklama cílená na ženy
Klíčová slova v angličtině
archetype, woman-mother, society, metamorphoses of mothers in adverti-sing, contemporary advertising targets to woman
Rozsah průvodní práce
79s. plus 10s. přílohy
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá pojmem archetyp matky ve smyslu pravzoru, společností a kulturou přejímaného modelu matky. Teoretická část práce mapuje situaci a proměny žen-matek na trhu práce, ve společnosti a v rodině. Nastiňuje přechody od konzervativních postojů po egalitární, snahy o emancipaci žen a společenské a ekonomické konflikty s tím spojené. Praktická část práce se zabývá prezentací matek v reklamě, rolemi a stereotypy. Následný výzkum je tvořen dvěma dotazníky. První z nich zkoumá asociace žen spojené s pravzorem matky, přejímané prvky chování a vliv archetypu v reklamách na jejich spotře-bitelské chování. Druhý dotazník se zabývá otázkou, do jaké míry ženy pravzor v reklamách vnímají a jaké jsou jejich postoje k těmto reklamám. Cílem práce je zjistit zda má archetyp v soudobých marketingových komunikacích své místo a jakým způsobem, či zda vůbec, ovlivňuje nákupní rozhodování cílové skupiny ? žen-matek.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the concept of the archetype of the mother in the meaning of the "big" mother prototype and the traditional societal and cultural model of mother. The theoretical part describes the situation and the transformation of women-mothers in the labor market, society and family. It outlines the transition from the egalitarian conservative attitudes, efforts to emancipate women and the social and economic conflicts associated with it. The practical part deals with the presentation of mothers in advertising, roles and stereotypes. Subsequent research consists of two questionnaires. The first one examines the association of women with the prototype, taken over elements and influence of archetype in advertising for their consumer behavior. The second questionnaire examines the extent of female perceiving archetype in the commercials and sees what their positions on those ads are. The target of the work is to find out if the archetype has its own place in marketing communications and in which way and further how it influences the buying decisions of the mothers target group.
Klíčová slova
archetyp, pravzor, žena-matka, společnost, proměny matky v reklamě, soudobá reklama cílená na ženy
Klíčová slova v angličtině
archetype, woman-mother, society, metamorphoses of mothers in adverti-sing, contemporary advertising targets to woman
Zásady pro vypracování
1. Stanovte pracovní hypotézy.
2. Zhodnoťte proměny postavení matek ve společnosti.
3. Zhodnoťte proměny role matky v reklamě.
4. Stanovte metodologii výzkumu a prověďte analýzu vnímání archetypu matky v soudobé společnosti matkami ve věkových skupinách od 25 do 40 let.
5. Proveďte analýzu výzkumu vnímání reklam obsahově zaměřených na matky.
6. Vyhodnoťte výsledky výzkumu a potvrďte či vyvraťte pracovní hypotézy.
Zásady pro vypracování
1. Stanovte pracovní hypotézy.
2. Zhodnoťte proměny postavení matek ve společnosti.
3. Zhodnoťte proměny role matky v reklamě.
4. Stanovte metodologii výzkumu a prověďte analýzu vnímání archetypu matky v soudobé společnosti matkami ve věkových skupinách od 25 do 40 let.
5. Proveďte analýzu výzkumu vnímání reklam obsahově zaměřených na matky.
6. Vyhodnoťte výsledky výzkumu a potvrďte či vyvraťte pracovní hypotézy.
Seznam doporučené literatury
INDRUCHOVÁ, Libora. Žena na ulici: (Stereo)typizace ženy v současné velkoplošné reklamě v České republice. Sociologický časopis, Praha: Sociologický ústav AV CR, 1995, rocník 31, císlo 1.
PINCAS S., Loiseau M.. Dějiny reklamy. 1. vydání. Slovart, 2009. 336 s. ISBN 978-80-7391-266-6.
RENZETTI, M. Clair. Ženy, muži a společnost. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0525-2.
ŘEHÁČKOVÁ, Dana. Na cestě do EU:rovné příležitosti mužů a žen v ČR. Méně času v kuchyni, více času s rodinou. Praha: Národní kontaktní centrum-Ženy a věda, 2002. ISBN 80-7330-013-3.
VYSEKALOVÁ, Jitka a kolektiv. Psychologie reklamy. 3., rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Grada Publishing, a.s., 2007. 296 s. ISBN 978-80-247-2196-5.
Seznam doporučené literatury
INDRUCHOVÁ, Libora. Žena na ulici: (Stereo)typizace ženy v současné velkoplošné reklamě v České republice. Sociologický časopis, Praha: Sociologický ústav AV CR, 1995, rocník 31, císlo 1.
PINCAS S., Loiseau M.. Dějiny reklamy. 1. vydání. Slovart, 2009. 336 s. ISBN 978-80-7391-266-6.
RENZETTI, M. Clair. Ženy, muži a společnost. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0525-2.
ŘEHÁČKOVÁ, Dana. Na cestě do EU:rovné příležitosti mužů a žen v ČR. Méně času v kuchyni, více času s rodinou. Praha: Národní kontaktní centrum-Ženy a věda, 2002. ISBN 80-7330-013-3.
VYSEKALOVÁ, Jitka a kolektiv. Psychologie reklamy. 3., rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Grada Publishing, a.s., 2007. 296 s. ISBN 978-80-247-2196-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila zkušební komisi svoji bakalářskou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího práce i oponenta.
1.) Myslíte si, že se jednoho krásného dne dočkáme reklamy na prací prášek, který bude cílit na muže - otce? (Rožek, ot. dle posudku)
Student odpověděl na položenou otázku.
2.) V jakých segmentech, které vnímáme jako ryze maskulinní, mohou hrát ženuyvýraznou roli při nákupu? (Rožek, ot. dle posudku)
Studentka ne zcela odpověděla na položenou otázku.
3.) Jak se v současných přístupech v marketingových komunikacích odrazil fenomén "svobodných matek"? (Rožek, ot. dle posudku)
Student odpověděl na položenou otázku.