Bakalářská práce je věnována problematice užívání pohádkových motivů v reklamě cílené na malé děti. Pracuje především s pojmy pohádka a reklama, které vymezuje z pohledu jejich vnímání dětmi ve věku od 3 do 8 let. V praktické části na konkrétních příkladech reklam z celého světa dokumentuje možnosti užití pohádkových prvků v jednotlivých formách marketingových komunikací. Stěžejní částí celé práce je experiment provedený mezi dětmi ve věku od 3 do 8 let, jehož cílem bylo zjistit, zda užití pohádkových motivů v reklamě může pozitivním způsobem ovlivnit spotřebitelské chování těchto dětí. V závěru jsou vysloveny argumenty pro i proti užití pohádkových motivů v reklamě a popsány předpoklady jejich účelné aplikace do reklamních sdělení adresovaných právě dětem.
Anotace v angličtině
The Bachelor Thesis describes a problems of using a fairy tale motive in the advertisement targeted to a small children. The Thesis concentrates to a key points such as fairy tale and advertisement and the comprehension by the children in the age between 3 and 8 years.
In the practical part of the Thesis it is showing the possibility of usage the fairy tale motives in the marketing communications using the concrete examples of the advertisements from other countries in the world. The most important part of the Thesis is the experiment realized on the group of children in the age between 3 and 8 years. The target of this experiment is to find out, if the usage of fairy tale motives in the advertisements can positively influent the consumer behaviour of these children. At the end of the Thesis there are expressed the pros and cons for usage the fairy tale motives in the advertisements. There are also described assumptions for their useful application to a marketing communication addressed to a children.
Klíčová slova
reklama, integrované marketingové komunikace, pohádka, pohádkový motiv, vliv reklamy na děti, experiment
Klíčová slova v angličtině
advertisement, integrated marketing communications, fairy tale, fairy tale motive, influence of the advertisements to the children, experiment
Rozsah průvodní práce
83 (120 693 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je věnována problematice užívání pohádkových motivů v reklamě cílené na malé děti. Pracuje především s pojmy pohádka a reklama, které vymezuje z pohledu jejich vnímání dětmi ve věku od 3 do 8 let. V praktické části na konkrétních příkladech reklam z celého světa dokumentuje možnosti užití pohádkových prvků v jednotlivých formách marketingových komunikací. Stěžejní částí celé práce je experiment provedený mezi dětmi ve věku od 3 do 8 let, jehož cílem bylo zjistit, zda užití pohádkových motivů v reklamě může pozitivním způsobem ovlivnit spotřebitelské chování těchto dětí. V závěru jsou vysloveny argumenty pro i proti užití pohádkových motivů v reklamě a popsány předpoklady jejich účelné aplikace do reklamních sdělení adresovaných právě dětem.
Anotace v angličtině
The Bachelor Thesis describes a problems of using a fairy tale motive in the advertisement targeted to a small children. The Thesis concentrates to a key points such as fairy tale and advertisement and the comprehension by the children in the age between 3 and 8 years.
In the practical part of the Thesis it is showing the possibility of usage the fairy tale motives in the marketing communications using the concrete examples of the advertisements from other countries in the world. The most important part of the Thesis is the experiment realized on the group of children in the age between 3 and 8 years. The target of this experiment is to find out, if the usage of fairy tale motives in the advertisements can positively influent the consumer behaviour of these children. At the end of the Thesis there are expressed the pros and cons for usage the fairy tale motives in the advertisements. There are also described assumptions for their useful application to a marketing communication addressed to a children.
Klíčová slova
reklama, integrované marketingové komunikace, pohádka, pohádkový motiv, vliv reklamy na děti, experiment
Klíčová slova v angličtině
advertisement, integrated marketing communications, fairy tale, fairy tale motive, influence of the advertisements to the children, experiment
Zásady pro vypracování
1. Vysvětlete pojem reklama z pohledu psychologie a to s akcentem na specifika vnímání reklamy dětmi.
2. Vymezte právní a etický rámec pro tvorbu reklam cílených na děti.
3. Vymezte pojmy: pohádka, pohádkové motivy a archetyp. V souvislosti s tím poodhalte symboliku pohádek z pohledu psychologie.
4. Stanovte cíle práce a definujte hypotézy.
5. Analyzujte užití pohádkových motivů ve vámi vybraných reklamních sděleních cílených na dětské spotřebitele.
6. Připravte fiktivní reklamní materiály a proveďte experimentální výzkumnou sondu mezi dětmi předškolního věku a jejich rodiči s cílem potvrdit nebo vyvrátit stanovené hypotézy.
7. Proveďte syntézu poznatků z teoretické a praktické části této práce a vyvoďte závěr.
Zásady pro vypracování
1. Vysvětlete pojem reklama z pohledu psychologie a to s akcentem na specifika vnímání reklamy dětmi.
2. Vymezte právní a etický rámec pro tvorbu reklam cílených na děti.
3. Vymezte pojmy: pohádka, pohádkové motivy a archetyp. V souvislosti s tím poodhalte symboliku pohádek z pohledu psychologie.
4. Stanovte cíle práce a definujte hypotézy.
5. Analyzujte užití pohádkových motivů ve vámi vybraných reklamních sděleních cílených na dětské spotřebitele.
6. Připravte fiktivní reklamní materiály a proveďte experimentální výzkumnou sondu mezi dětmi předškolního věku a jejich rodiči s cílem potvrdit nebo vyvrátit stanovené hypotézy.
7. Proveďte syntézu poznatků z teoretické a praktické části této práce a vyvoďte závěr.
Seznam doporučené literatury
HRADISKÁ, E., LETOVANCOVÁ, E.: Psychologie marketingových komunikací. 1. vyd. Vysoké učení technické v Brně, Fakulta technologická ve Zlíně. 1999. ISBN 80-214-1421-9.
PAVLŮ, D., HRADISKÁ, E. Postoje a hodnocení televizní reklamy dětmi. Ročenka MOSPRA 2000-2001, str. 79-94, ISBN 80-238-7521-3.
VYSEKALOVÁ, J.: Psychologie spotřebitele. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2004. 283 s. ISBN 80-247-0393-9.
VYSEKALOVÁ, Jitka, KOMÁRKOVÁ, Růžena. Psychologie reklamy. 2. rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2002. 264 s. ISBN 80-247-0402-1.
YOUNG, B.: The child´s understanding of advertising The European Comercial Communications forum. 1998. The European Parlament Bussels. Dostupné na internetu: www.advertisingforum.org.
PROPP, Vlamir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Hana Šmahelová; přeložili Miroslav Červenka, Marcela Pittermannová, Hana Šmahelová. 2. tohoto souboru vyd. Jinočany: H&H Vyšehradská, 2008. 343 s. ISBN 987-80-7319-085-9.
FRANZ, Marie-Louise von. Psychologický výklad pohádek: Smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. Kristina a Jan Černí. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. 184 s. ISBN 80-7178-260-2.
RICHTER, Luděk. Co je co v pohádce: (pohádkové reálie). Vyd. 1. Praha: Dobré divadlo dětem, 2004. 54 s. ISBN 80-902975-3-6.
Seznam doporučené literatury
HRADISKÁ, E., LETOVANCOVÁ, E.: Psychologie marketingových komunikací. 1. vyd. Vysoké učení technické v Brně, Fakulta technologická ve Zlíně. 1999. ISBN 80-214-1421-9.
PAVLŮ, D., HRADISKÁ, E. Postoje a hodnocení televizní reklamy dětmi. Ročenka MOSPRA 2000-2001, str. 79-94, ISBN 80-238-7521-3.
VYSEKALOVÁ, J.: Psychologie spotřebitele. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2004. 283 s. ISBN 80-247-0393-9.
VYSEKALOVÁ, Jitka, KOMÁRKOVÁ, Růžena. Psychologie reklamy. 2. rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2002. 264 s. ISBN 80-247-0402-1.
YOUNG, B.: The child´s understanding of advertising The European Comercial Communications forum. 1998. The European Parlament Bussels. Dostupné na internetu: www.advertisingforum.org.
PROPP, Vlamir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Hana Šmahelová; přeložili Miroslav Červenka, Marcela Pittermannová, Hana Šmahelová. 2. tohoto souboru vyd. Jinočany: H&H Vyšehradská, 2008. 343 s. ISBN 987-80-7319-085-9.
FRANZ, Marie-Louise von. Psychologický výklad pohádek: Smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. Kristina a Jan Černí. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. 184 s. ISBN 80-7178-260-2.
RICHTER, Luděk. Co je co v pohádce: (pohádkové reálie). Vyd. 1. Praha: Dobré divadlo dětem, 2004. 54 s. ISBN 80-902975-3-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila zkušební komisi svoji bakalářskou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího práce i oponenta.
1.Konzultovala jste obsah a průběh výzkumu s dětským psychologem? (Podlešák, ot. dle posudku)
Studentka plně odpověděla na položenou otázku.
2.Byli u experimentu přítomni rodiče, nebo se vše odehrávalo pouze s dětmi? (Podlešák, ot. dle posudku)
Studentka plně odpověděla na položenou otázku.
3.Myslíte si, že kdyby byly děti více vystaveni reklamnímu sdělení, budou výsledky experimentu jiné (ve smyslu, zjištění vyšší účinnosti reklamy)? (Podlešák, ot. dle posudku)
Studentka plně odpověděla na položenou otázku.