Bakalářská práce pojednává o pohádce jako významném prvku socializace dítěte. Zabývá se procesem socializace, charakterizuje jednotlivé fáze a významné socializační činitele tohoto procesu. Popisuje původ, význam a funkce pohádky, charakterizuje způsoby prezentace pohádky, její význam a vliv v terapii. V práci je představen projekt BiblioHelp a jeho součást Pohádkotrapie.
Praktická část práce obsahuje rozbor výsledků dotazníkového šetření na téma využívání pohádky v mateřských školách a rodinách na Vyškovsku.
Annotation in English
The bachelor project is focused on the issue that relates to the fairy tale as an important part of child socialization. The principal objective of the project is the determination of socialization process and its stages characterisation. The project brings the description of fairy tale origin, meaning and function as well as characterisation of fairy tale presentation, importance and therapy influence. The project Bibliohelp and its part Fairy Tale Therapy are introduced in the work.
Analyses of questionnaire research results could be found in the practical part of the project. The research based on fairy tales usage was set in kindergartens and families in the region of Vyškov.
Bakalářská práce pojednává o pohádce jako významném prvku socializace dítěte. Zabývá se procesem socializace, charakterizuje jednotlivé fáze a významné socializační činitele tohoto procesu. Popisuje původ, význam a funkce pohádky, charakterizuje způsoby prezentace pohádky, její význam a vliv v terapii. V práci je představen projekt BiblioHelp a jeho součást Pohádkotrapie.
Praktická část práce obsahuje rozbor výsledků dotazníkového šetření na téma využívání pohádky v mateřských školách a rodinách na Vyškovsku.
Annotation in English
The bachelor project is focused on the issue that relates to the fairy tale as an important part of child socialization. The principal objective of the project is the determination of socialization process and its stages characterisation. The project brings the description of fairy tale origin, meaning and function as well as characterisation of fairy tale presentation, importance and therapy influence. The project Bibliohelp and its part Fairy Tale Therapy are introduced in the work.
Analyses of questionnaire research results could be found in the practical part of the project. The research based on fairy tales usage was set in kindergartens and families in the region of Vyškov.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
-na vymezení a charakteristiku socializačních prvků v životě dítěte;
-na charakteristiku pohádky, její původ a vývoj, její místo a aktuální úlohu v rámci socializace dítěte;
-na využití vlivu pohádky (pohádkových postav, děje, způsobu podání) při socializaci dítěte.
Součástí práce bude praktická část zaměřená na dotazníkové šetření, řízený rozhovor.
Research Plan
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
-na vymezení a charakteristiku socializačních prvků v životě dítěte;
-na charakteristiku pohádky, její původ a vývoj, její místo a aktuální úlohu v rámci socializace dítěte;
-na využití vlivu pohádky (pohádkových postav, děje, způsobu podání) při socializaci dítěte.
Součástí práce bude praktická část zaměřená na dotazníkové šetření, řízený rozhovor.
Recommended resources
Kraus, B., Poláčková, V. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001.
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
Streit, Jakob: Proč děti potřebují pohádky. Praha Baltazar 1992.
Bettelheim, Bruno: Za tajemstvím pohádek. Praha 2000.
Struková, S.: Možnosti využití pohádky v psychoterapii, Praha: UK 2003
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Recommended resources
Kraus, B., Poláčková, V. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001.
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
Streit, Jakob: Proč děti potřebují pohádky. Praha Baltazar 1992.
Bettelheim, Bruno: Za tajemstvím pohádek. Praha 2000.
Struková, S.: Možnosti využití pohádky v psychoterapii, Praha: UK 2003
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucího a oponenta BP - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Jůzl: Význam a funkce pohádky.
Dr. Jilčík: Distribuce dotazníků. Projekt Pohádkoterapie.
Dr. Mazánková: Pohádkoterapie. Využití práce v praxi.
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Velmi pěkná obhajoba