Diplomová práce představuje současné trendy v oblasti marketingových komunikací muzeí a galerií. Analytická část uvádí teoretický kontext do praktické roviny na konkrétním pří-kladu Slováckého muzea v Uherském Hradišti. Cílem diplomové práce je zjistit potenciál marketingových komunikací této instituce a nastínit možnosti jejich dalšího rozvoje. Na základě závěrů zjištěných v analytické části práce jsou v projektové části navržena kon-krétní opatření, která by měla inovovat služby muzejní pobočky v Kunovicích a posílit po-stavení Slováckého muzea mezi kulturními institucemi Zlínského kraje.
Anotace v angličtině
This thesis introduces contemporary trends in marketing communication used by museums and galleries. The analytical part puts the theoretical context into practice by stating a spe-cific example of The Museum of Moravian Slovakia in Uherské Hradiště. The aim of this thesis is to discover the potential of marketing communications of this institution and to offer possible suggestions for further development. Results achieved in the analytical part of the thesis serve as basis for proposing concrete action in the project part. This proposed action should innovate services of museum exposition in Kunovice and strengthen the po-sition of The Museum of Moravian Slovakia among cultural institutions in Zlín region.
Klíčová slova
Marketing, muzeum, marketing neziskového sektoru, marketingové komunikace, marketingový mix, reklama, public relations, podpora prodeje, cílová skupina, sponzoring, kulturní dědictví, dotazníkový průzkum, galerie, archeologie, národopis, umění, letectví
Klíčová slova v angličtině
marketing, museum, marketing of the non-profit sector, marketing communications, marketing mix, advertisement, public relations, sales support, target group, sponsoring, cultural heritage, questionnaire research, gallery, archaeology, folklore, art, aviation
Rozsah průvodní práce
116 s. (171 880 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce představuje současné trendy v oblasti marketingových komunikací muzeí a galerií. Analytická část uvádí teoretický kontext do praktické roviny na konkrétním pří-kladu Slováckého muzea v Uherském Hradišti. Cílem diplomové práce je zjistit potenciál marketingových komunikací této instituce a nastínit možnosti jejich dalšího rozvoje. Na základě závěrů zjištěných v analytické části práce jsou v projektové části navržena kon-krétní opatření, která by měla inovovat služby muzejní pobočky v Kunovicích a posílit po-stavení Slováckého muzea mezi kulturními institucemi Zlínského kraje.
Anotace v angličtině
This thesis introduces contemporary trends in marketing communication used by museums and galleries. The analytical part puts the theoretical context into practice by stating a spe-cific example of The Museum of Moravian Slovakia in Uherské Hradiště. The aim of this thesis is to discover the potential of marketing communications of this institution and to offer possible suggestions for further development. Results achieved in the analytical part of the thesis serve as basis for proposing concrete action in the project part. This proposed action should innovate services of museum exposition in Kunovice and strengthen the po-sition of The Museum of Moravian Slovakia among cultural institutions in Zlín region.
Klíčová slova
Marketing, muzeum, marketing neziskového sektoru, marketingové komunikace, marketingový mix, reklama, public relations, podpora prodeje, cílová skupina, sponzoring, kulturní dědictví, dotazníkový průzkum, galerie, archeologie, národopis, umění, letectví
Klíčová slova v angličtině
marketing, museum, marketing of the non-profit sector, marketing communications, marketing mix, advertisement, public relations, sales support, target group, sponsoring, cultural heritage, questionnaire research, gallery, archaeology, folklore, art, aviation
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte rešerši literatury pojednávající o marketingu kultury, marketingu muzeí a specifikách jeho cílových skupin (návštěvníků, laické a odborné veřejnosti, sponzorů, státní a veřejné správy). Na základě teoretického vymezení studovaného problému formulujte pracovní hypotézy a cíle práce.
2. Zpracujte analýzu současného stavu marketingové komunikace Slováckého muzea v Uherském Hradišti. Vymezte jednotlivé cílové skupiny marketingu muzea a formou marketingového průzkumu zjistěte jejich specifika. Konfrontujte komunikační aktivity muzea zaměřené na jednotlivé cílové skupiny a úroveň povědomí o instituci a jejím produktu u těchto cílových skupin.
3. Na základě výsledků analýzy zpracujte návrh na změnu komunikační strategie Slováckého muzea. Zhodnoťte předpokládanou efektivitu komunikace podle Vašeho návrhu k určité cílové skupině a otázku jeho financovatelnosti a personálního zabezpečení. Naznačte možnosti implementace v praxi, případně naznačte možné budoucí pokračování práce na tomto tématu.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte rešerši literatury pojednávající o marketingu kultury, marketingu muzeí a specifikách jeho cílových skupin (návštěvníků, laické a odborné veřejnosti, sponzorů, státní a veřejné správy). Na základě teoretického vymezení studovaného problému formulujte pracovní hypotézy a cíle práce.
2. Zpracujte analýzu současného stavu marketingové komunikace Slováckého muzea v Uherském Hradišti. Vymezte jednotlivé cílové skupiny marketingu muzea a formou marketingového průzkumu zjistěte jejich specifika. Konfrontujte komunikační aktivity muzea zaměřené na jednotlivé cílové skupiny a úroveň povědomí o instituci a jejím produktu u těchto cílových skupin.
3. Na základě výsledků analýzy zpracujte návrh na změnu komunikační strategie Slováckého muzea. Zhodnoťte předpokládanou efektivitu komunikace podle Vašeho návrhu k určité cílové skupině a otázku jeho financovatelnosti a personálního zabezpečení. Naznačte možnosti implementace v praxi, případně naznačte možné budoucí pokračování práce na tomto tématu.
Seznam doporučené literatury
BAČUVČÍK, R. Marketing neziskového sektoru. 1. vyd. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně 2006. Počet stran 155. ISBN 80-7318-436-2.
BAČUVČÍK, R. Divadlo, filharmonie a studenti: mladí lidé jako cílová skupina marketingu kulturních institucí. 1. vyd. Zlín: VeRBuM 2008. Počet stran 69. ISBN 978-80-904273-0-3.
JOHNOVÁ, R. Marketing kulturního dědictví a umění. 1. vyd. Praha: Grada Publishing 2008. Počet stran 288. ISBN 978-80-247-2724-0.
KESNER, L. Marketing a management muzeí a památek. 1.vyd. Praha: Grada Publishing 2005. Počet stran 304. ISBN 80-247-1104-4.
KOLEKTIV AUTORŮ. Koncepce rozvoje kulturních zařízení Zlínského kraje na léta 2009-2013. Zlín: Regionální rozvojová agentura Východní Moravy a Zlínský kraj 2009. Počet stran 136.
KOTLER, P. 10 smrtelných marketingových hříchů. 1. vyd. Praha: Grada Publishing 2005. Počet stran 139. ISBN 80-247-0969-4.
KOTLER, P. Inovativní marketing. 1. vyd. Praha: Grada Publishing 2005. Počet stran 199. ISBN 80-247-0921-X.
KOZEL, R. a KOL. Moderní marketingový výzkum. 1. vyd. Praha: Grada Publishing 2006. Počet stran 280. ISBN 80-247-0966-X.
LEHTINEN, J. R. Aktivní CRM-Řízení vztahů se zákazníky. 1. vyd. Praha: Grada Publishing 2007. Počet stran 160. ISBN 80-247-1814-9.
MIKEŠ, J., VYSEKALOVÁ, J. Reklama. 2. vyd. Praha: Grada Publishing 2007. Počet stran 182. ISBN 978-247-2001-2.
PAVLŮ, D. a KOL. Marketingové komunikace a image. 1. vyd. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně 2006. Počet stran 188. ISBN 80-7318-394-3.
SVĚTLÍK, J. Marketing a reklama. 1. vyd. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně 2003. ISBN 80-7318-140-1.
Seznam doporučené literatury
BAČUVČÍK, R. Marketing neziskového sektoru. 1. vyd. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně 2006. Počet stran 155. ISBN 80-7318-436-2.
BAČUVČÍK, R. Divadlo, filharmonie a studenti: mladí lidé jako cílová skupina marketingu kulturních institucí. 1. vyd. Zlín: VeRBuM 2008. Počet stran 69. ISBN 978-80-904273-0-3.
JOHNOVÁ, R. Marketing kulturního dědictví a umění. 1. vyd. Praha: Grada Publishing 2008. Počet stran 288. ISBN 978-80-247-2724-0.
KESNER, L. Marketing a management muzeí a památek. 1.vyd. Praha: Grada Publishing 2005. Počet stran 304. ISBN 80-247-1104-4.
KOLEKTIV AUTORŮ. Koncepce rozvoje kulturních zařízení Zlínského kraje na léta 2009-2013. Zlín: Regionální rozvojová agentura Východní Moravy a Zlínský kraj 2009. Počet stran 136.
KOTLER, P. 10 smrtelných marketingových hříchů. 1. vyd. Praha: Grada Publishing 2005. Počet stran 139. ISBN 80-247-0969-4.
KOTLER, P. Inovativní marketing. 1. vyd. Praha: Grada Publishing 2005. Počet stran 199. ISBN 80-247-0921-X.
KOZEL, R. a KOL. Moderní marketingový výzkum. 1. vyd. Praha: Grada Publishing 2006. Počet stran 280. ISBN 80-247-0966-X.
LEHTINEN, J. R. Aktivní CRM-Řízení vztahů se zákazníky. 1. vyd. Praha: Grada Publishing 2007. Počet stran 160. ISBN 80-247-1814-9.
MIKEŠ, J., VYSEKALOVÁ, J. Reklama. 2. vyd. Praha: Grada Publishing 2007. Počet stran 182. ISBN 978-247-2001-2.
PAVLŮ, D. a KOL. Marketingové komunikace a image. 1. vyd. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně 2006. Počet stran 188. ISBN 80-7318-394-3.
SVĚTLÍK, J. Marketing a reklama. 1. vyd. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně 2003. ISBN 80-7318-140-1.
Student představil zkušební komisi svou diplomovou práci dle předepsané struktury.
otázka dle posudku vedoucího DP, Bačuvčík, Ph.D.
Pro vyznění práce to není až tak podstatné, ale přece: je sponzoring ve (hned dvakrát) zmiňovaném smyslu prvkem marketingové komunikace Slováckého muzea,
nebo spíše jeho sponzorů? V jakém smyslu je prvkem marketingové komunikace Slováckého muzea?
odpovědět: Student plně odpověděl na položenou otázku.
otázka dle posudku oponenta DP, Zavřelová, Ph.D.
1. Vyjmenujte tři příklady možností pro interaktivní expozice v muzeu.
2. Jak muzeum ve svých komunikačních aktivitách využívá sociálních sítí (společenského networkingu)?
3. Jak Slovácké muzeum oslovuje cílovou skupinu v oblasti vzdělávání (jaké jsou jednotlivé komunity v této skupině)?
Student plně odpověděl na výše položené otázky.