Diplomová práce se zabývá tématem využití motivu sexu a erotiky v reklamním sdělení. Klade si otázku, jaké postoje zaujímají spotřebitelé k těmto motivům v reklamě.
Práce je rozčleněna do tří části: v teoretické je vymezen základní teoretický aparát a jsou uvedeny nejdůležitější poznatky českých i zahraničních autorů k tématu.
V praktické části je realizován výzkum - dotazníkové šetření, jehož cílem je zjistit, jaké postoje vzbuzují motivy erotiky a sexu u vybraného souboru respondentů. Součástí šetření je i odpověď na otázku, jaké postoje jsou zaujímány k nahému mužskému / ženskému tělu v reklamě a zda je pozitivní postoj podmíněn faktem, že motiv má přímou souvislost s propagovaným produktem. Závěry jsou konfrontovány s obdobnými výzkumy v ČR i zahraničí.
V části projektové jsou uvedeny doporučení, jak v reklamním sdělení prezentovat motivy erotiky a sexu, aby jejich využití bylo působivé. Pozornost je věnována vybraným aspektům psychologickým, zejména neverbálnímu projevu objektů (mužů a žen) včetně nahoty. Dále se zabývá celkovým kontextem sdělení ? prostředím, barvami, předměty, symboly v reklamní fotografii. V závěrečné části jsou vymezeny legislativní omezení vztahující se k danému tématu.
Anotace v angličtině
The diploma work deals with the topic of application of the motive of sex and eroticism in an advertising message. It asks a question what attitudes the consumers adopt towards these themes in advertising.
The work is divided into three parts: within the theoretical part the basic theoretical apparatus is defined and the most important findings of the Czech and also foreign authors regarding this topic are mentioned.
Within the practical part there is carried out research ? questionnaire inquiry whose objective is to find out what attitudes are raised by the motives of eroticism and sex at a selected set of respondents. Part of the inquiry is also an answer to the question what attitudes are taken towards a naked male / female body in advertising and whether a positive attitude is conditioned by the fact that the motive is directly linked to the promoted product. The conclusions are confronted with similar pieces of research conducted in the Czech Republic and abroad.
Within the project part there are stated recommendations how to present the motives of eroticism and sex in an advertising message so as their utilisation would be effective. Attention is paid to the selected psychological aspects, particularly non-verbal manifestations of the subjects (men and women), including nudity. Moreover, it deals with the overall context of the message ? setting, colours, objects, symbols in advertising photography. In the concluding part the legislative restrictions related to the given topic are delimited.
Diplomová práce se zabývá tématem využití motivu sexu a erotiky v reklamním sdělení. Klade si otázku, jaké postoje zaujímají spotřebitelé k těmto motivům v reklamě.
Práce je rozčleněna do tří části: v teoretické je vymezen základní teoretický aparát a jsou uvedeny nejdůležitější poznatky českých i zahraničních autorů k tématu.
V praktické části je realizován výzkum - dotazníkové šetření, jehož cílem je zjistit, jaké postoje vzbuzují motivy erotiky a sexu u vybraného souboru respondentů. Součástí šetření je i odpověď na otázku, jaké postoje jsou zaujímány k nahému mužskému / ženskému tělu v reklamě a zda je pozitivní postoj podmíněn faktem, že motiv má přímou souvislost s propagovaným produktem. Závěry jsou konfrontovány s obdobnými výzkumy v ČR i zahraničí.
V části projektové jsou uvedeny doporučení, jak v reklamním sdělení prezentovat motivy erotiky a sexu, aby jejich využití bylo působivé. Pozornost je věnována vybraným aspektům psychologickým, zejména neverbálnímu projevu objektů (mužů a žen) včetně nahoty. Dále se zabývá celkovým kontextem sdělení ? prostředím, barvami, předměty, symboly v reklamní fotografii. V závěrečné části jsou vymezeny legislativní omezení vztahující se k danému tématu.
Anotace v angličtině
The diploma work deals with the topic of application of the motive of sex and eroticism in an advertising message. It asks a question what attitudes the consumers adopt towards these themes in advertising.
The work is divided into three parts: within the theoretical part the basic theoretical apparatus is defined and the most important findings of the Czech and also foreign authors regarding this topic are mentioned.
Within the practical part there is carried out research ? questionnaire inquiry whose objective is to find out what attitudes are raised by the motives of eroticism and sex at a selected set of respondents. Part of the inquiry is also an answer to the question what attitudes are taken towards a naked male / female body in advertising and whether a positive attitude is conditioned by the fact that the motive is directly linked to the promoted product. The conclusions are confronted with similar pieces of research conducted in the Czech Republic and abroad.
Within the project part there are stated recommendations how to present the motives of eroticism and sex in an advertising message so as their utilisation would be effective. Attention is paid to the selected psychological aspects, particularly non-verbal manifestations of the subjects (men and women), including nudity. Moreover, it deals with the overall context of the message ? setting, colours, objects, symbols in advertising photography. In the concluding part the legislative restrictions related to the given topic are delimited.
1. Nastudujte teoretické informační zdroje charakterizující přístupy k reklamě.
2. Formulujte cíle a hypotézy vztahující se k tématu práce.
3. Realizujte dotazníkové šetření mezi recipienty reklamních sdělení obsahujících erotiku či sex, jehož vyhodnocením bude sestavení škály přípustnosti erotického podtextu v reklamě.
4. Proveďte analýzu vybraných reklam obsahujících erotiku či sex, zaměřenou na atraktivitu pro recipienta a způsobilost takové reklamy ovlivňovat nákupní chování.
5. Navrhněte pravidla pro efektivní a přijatelné využití erotiky a sexu v reklamě. V závěru práce zhodnoťte cíle a hypotézy.
Zásady pro vypracování
1. Nastudujte teoretické informační zdroje charakterizující přístupy k reklamě.
2. Formulujte cíle a hypotézy vztahující se k tématu práce.
3. Realizujte dotazníkové šetření mezi recipienty reklamních sdělení obsahujících erotiku či sex, jehož vyhodnocením bude sestavení škály přípustnosti erotického podtextu v reklamě.
4. Proveďte analýzu vybraných reklam obsahujících erotiku či sex, zaměřenou na atraktivitu pro recipienta a způsobilost takové reklamy ovlivňovat nákupní chování.
5. Navrhněte pravidla pro efektivní a přijatelné využití erotiky a sexu v reklamě. V závěru práce zhodnoťte cíle a hypotézy.
Seznam doporučené literatury
BĚLOHLÁVEK, F., KOŠŤAN, P., ŠULEŘ, O.: Management. Olomouc : Rubico, 2001. ISBN: 80-85839-45-8.
BOUČKOVÁ, J. a kol.: Marketing. 1. vyd. Praha : C. H. Beck, 2003. 432 s. ISBN 80-7179-577-1.
DE PELSMACKER, P., GEUENS, M., VAN DEN BERGH, J.: Marketingová komunikace. Praha : Grada Publishing, 2003. 600 s. ISBN 80-247-0254-1.
FORET, M.: Marketingová komunikace. 1. vyd. Brno : Comuputer Press, 2003. 275 s. ISBN 80-7226-811-2.
HILL, D., D.: Advertising to the American Woman. 1900?1999. USA : Ohio State University Press, 2002. 329 s. ISBN: 978-0814208908.
HORÁKOVÁ, I.: Marketing v současné světové praxi. Praha : Grada, 1992. ISBN: 80-85424-88-6.
KORPASOVÁ, M.: Reklama a erotika. In: Informatorium Časopis pro výchovu dětí od 3-8 let v mateřských školách a školních družinách, č. 9, 2007. ISSN: 1210-7506.
KOTLER, P. a kol.: Moderní marketing. 1. vyd. Praha : Grada publishing, 2007. 1048 s. ISBN 978-80-247-1545-2.
KOTLER, P., KELLER, K., L.: Marketing Management. Praha : Grada Publishing, 2001. 788 s. ISBN: 80-247-0016-6.
ŠILER, V.: Etika reklamy. Ostrava : Scholaforum, 1996. ISBN: 80-86058-10-7.
TELLIS, G., J.: Reklama. Praha : Grada Publishing, 2000. ISBN: 80-7169-997-7.
VYBÍRAL, Z.: Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN: 80-7178-291-2.
PINKAS, S., LISEAU, M.: Dějiny reklamy. Praha : Slovartr, 2009. 336 s. ISBN: 978-80-7391-266-6.
VYSEKALOVÁ, J. A kol.: Psychologie reklamy. Praha : Grada Publishing, 2007. 296 s. ISBN: 978-80-247-2196-5.
Seznam doporučené literatury
BĚLOHLÁVEK, F., KOŠŤAN, P., ŠULEŘ, O.: Management. Olomouc : Rubico, 2001. ISBN: 80-85839-45-8.
BOUČKOVÁ, J. a kol.: Marketing. 1. vyd. Praha : C. H. Beck, 2003. 432 s. ISBN 80-7179-577-1.
DE PELSMACKER, P., GEUENS, M., VAN DEN BERGH, J.: Marketingová komunikace. Praha : Grada Publishing, 2003. 600 s. ISBN 80-247-0254-1.
FORET, M.: Marketingová komunikace. 1. vyd. Brno : Comuputer Press, 2003. 275 s. ISBN 80-7226-811-2.
HILL, D., D.: Advertising to the American Woman. 1900?1999. USA : Ohio State University Press, 2002. 329 s. ISBN: 978-0814208908.
HORÁKOVÁ, I.: Marketing v současné světové praxi. Praha : Grada, 1992. ISBN: 80-85424-88-6.
KORPASOVÁ, M.: Reklama a erotika. In: Informatorium Časopis pro výchovu dětí od 3-8 let v mateřských školách a školních družinách, č. 9, 2007. ISSN: 1210-7506.
KOTLER, P. a kol.: Moderní marketing. 1. vyd. Praha : Grada publishing, 2007. 1048 s. ISBN 978-80-247-1545-2.
KOTLER, P., KELLER, K., L.: Marketing Management. Praha : Grada Publishing, 2001. 788 s. ISBN: 80-247-0016-6.
ŠILER, V.: Etika reklamy. Ostrava : Scholaforum, 1996. ISBN: 80-86058-10-7.
TELLIS, G., J.: Reklama. Praha : Grada Publishing, 2000. ISBN: 80-7169-997-7.
VYBÍRAL, Z.: Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN: 80-7178-291-2.
PINKAS, S., LISEAU, M.: Dějiny reklamy. Praha : Slovartr, 2009. 336 s. ISBN: 978-80-7391-266-6.
VYSEKALOVÁ, J. A kol.: Psychologie reklamy. Praha : Grada Publishing, 2007. 296 s. ISBN: 978-80-247-2196-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil zkušební komisi svou magisterskou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Student dostal prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
Vedoucí práce položil tyto otázky:
1. Akú úlohu môže zohrať v erotickej reklame humor?
2. Aký druh erotiiky by navrhol používať v periodkách podľa veku ich respondentov?
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky:
1.V diplomovej práci riešite otázku mužskej a ženskej postavy v reklame ako erotického a sexuálneho symbolu. Viete uviesť príklady aj na iné typy mužských a ženských postáv objavujúcich sa v reklamách?
2. Existujú v praxi reklamné komunikáty, ktoré používajú skryté erotické a sexuálne symboly? Ak áno, uveďte konkrétne príklady reklám a stručne ich popíšte.
3. Stručne definujte čo je podprahová reklama a akým spôsobom sa v nej môžu využívať erotické a sexuálne symboly?
Odpovědi: Student plně odpověděl na položené otázky.