Bakalářská práce na téma Vzdělávací potřeby v důchodovém věku se zabývá problematikou vzdělávání seniorů. Obsahuje charakteristiku stáří a stárnutí, problém stárnutí populace, biologické, psychologické a sociální změny, které s tímto věkem souvisejí. Vymezuje základní pojmy, které se vzděláváním dospělých a seniorů souvisejí, specifika vzdělávání seniorů a význam vzdělávacích aktivit pro rozvoj osobnosti seniorů. Popisuje univerzity třetího věku, akademie třetího věku a kluby seniorů. Dále obsahuje průzkum, jehož cílem je zjistit, jaké jsou vzdělávací potřeby lidí v důchodovém věku.
Anotace v angličtině
The bachelor work which topic is Educational needs in retirement deals with education of elderly people. It contains the characteristics of old age and ageing process, biological, psychological and social changes which are connected with this age. It includes some basic ideas which are connected with education of adults and elderly people, the specifics of education of elderly people and the meaning of educational activities for personality development of elderly people. It describes the universities of the third age, academies of the third age and clubs for elderly people. It also includes the research whose goal is to find out which educational needs elderly people have.
Klíčová slova
Stáří, stárnutí, senioři, vzdělávací potřeby, další vzdělávání, vzdělávání seniorů, univerzity třetího věku, akademie třetího věku, kluby seniorů.
Klíčová slova v angličtině
Old age, ageing process, elderly people, educational needs, further education, education of elderly people, universities of the third age, academies of the third age, clubs for elderly people.
Rozsah průvodní práce
65 s., 7 s. příloh
Jazyk
-
Anotace
Bakalářská práce na téma Vzdělávací potřeby v důchodovém věku se zabývá problematikou vzdělávání seniorů. Obsahuje charakteristiku stáří a stárnutí, problém stárnutí populace, biologické, psychologické a sociální změny, které s tímto věkem souvisejí. Vymezuje základní pojmy, které se vzděláváním dospělých a seniorů souvisejí, specifika vzdělávání seniorů a význam vzdělávacích aktivit pro rozvoj osobnosti seniorů. Popisuje univerzity třetího věku, akademie třetího věku a kluby seniorů. Dále obsahuje průzkum, jehož cílem je zjistit, jaké jsou vzdělávací potřeby lidí v důchodovém věku.
Anotace v angličtině
The bachelor work which topic is Educational needs in retirement deals with education of elderly people. It contains the characteristics of old age and ageing process, biological, psychological and social changes which are connected with this age. It includes some basic ideas which are connected with education of adults and elderly people, the specifics of education of elderly people and the meaning of educational activities for personality development of elderly people. It describes the universities of the third age, academies of the third age and clubs for elderly people. It also includes the research whose goal is to find out which educational needs elderly people have.
Klíčová slova
Stáří, stárnutí, senioři, vzdělávací potřeby, další vzdělávání, vzdělávání seniorů, univerzity třetího věku, akademie třetího věku, kluby seniorů.
Klíčová slova v angličtině
Old age, ageing process, elderly people, educational needs, further education, education of elderly people, universities of the third age, academies of the third age, clubs for elderly people.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím práce bude práce zaměřena na:
- problematiku stáří a jeho biologické, psychologické a sociální aspekty,
- pojem andragogika, vzdělávání dospělých se zřetelem na specifika vzdělávání v důchodovém věku,
- motivační a rizikové faktory ovlivňující průběh edukace v důchodovém věku,
- možnost propojení daného tématu se sociální pedagogikou.
Součástí práce bude kvantitativní výzkum realizovaný metodou dotazníku (popř. rozhovoru), který bude zaměřen na zjištění rozdílu ve vzdělávání mužů a žen v důchodovém věku.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím práce bude práce zaměřena na:
- problematiku stáří a jeho biologické, psychologické a sociální aspekty,
- pojem andragogika, vzdělávání dospělých se zřetelem na specifika vzdělávání v důchodovém věku,
- motivační a rizikové faktory ovlivňující průběh edukace v důchodovém věku,
- možnost propojení daného tématu se sociální pedagogikou.
Součástí práce bude kvantitativní výzkum realizovaný metodou dotazníku (popř. rozhovoru), který bude zaměřen na zjištění rozdílu ve vzdělávání mužů a žen v důchodovém věku.
Seznam doporučené literatury
Machalová, M. Psychológia vo vzdelávaní dospelých. Bratislava: Rádio Print, 2004. ISBN 80-969339-6-5
Šerák, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6
Beneš, M. Andragogika. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2580-2
Tošnerová, T. Jak si vychutnat seniorská léta. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2104-7
Bednaříková, I. Kapitoly z andragogiky 2. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1193-8
Pichaud, C., Thareauová I. Soužití se staršími lidmi. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-184-3
Seznam doporučené literatury
Machalová, M. Psychológia vo vzdelávaní dospelých. Bratislava: Rádio Print, 2004. ISBN 80-969339-6-5
Šerák, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6
Beneš, M. Andragogika. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2580-2
Tošnerová, T. Jak si vychutnat seniorská léta. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2104-7
Bednaříková, I. Kapitoly z andragogiky 2. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1193-8
Pichaud, C., Thareauová I. Soužití se staršími lidmi. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-184-3
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vyspoupení studenta - A- výborně
2. Otázky VBP a OBP - A- výborně
3. Otázky členů komise
Kdy a kde vznikly U3V - A- výborně