Téma této bakalářské práce pojednává o asertivní výchově a prosociálním chování u dětí 4. a 5. tříd základní školy. V teoretické části jsou shromážděny poznatky o asertivitě, prosociálním chování, výchově a prevenci. V praktické části jsou vyhodnodnocena data z dotazníku, ze kterých vyplývá, že většina dětí je vedena asertivním přístupem k prosociálnímu chování v rodině i ve škole.
Anotace v angličtině
The theme of this bachelor thesis deals with assertivity education to prosocial behaviour by children of 4th and 5th class primary school. In the theoretical part of this thesis are collected knowledges of assertivity, prosocial behaviour, education and prevention. In the practical part are collected and interpredet dates from questionary, that appears from those that most children are conduced by assertive way to prosocil behaviour en famille and at school.
Téma této bakalářské práce pojednává o asertivní výchově a prosociálním chování u dětí 4. a 5. tříd základní školy. V teoretické části jsou shromážděny poznatky o asertivitě, prosociálním chování, výchově a prevenci. V praktické části jsou vyhodnodnocena data z dotazníku, ze kterých vyplývá, že většina dětí je vedena asertivním přístupem k prosociálnímu chování v rodině i ve škole.
Anotace v angličtině
The theme of this bachelor thesis deals with assertivity education to prosocial behaviour by children of 4th and 5th class primary school. In the theoretical part of this thesis are collected knowledges of assertivity, prosocial behaviour, education and prevention. In the practical part are collected and interpredet dates from questionary, that appears from those that most children are conduced by assertive way to prosocil behaviour en famille and at school.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na charakteristiku asertivní formy komunikace a přístupu k výchově dětí;
- na rozvoj a socializaci prosociálního chování dítěte a jeho sebeprosazování;
- v souvislosti se sociální pedagogickou na výchovu jako součást procesu socializace a životní a výchovné situace, krizové situace a jejich řešení.
Součástí práce bude průzkum výchovy a metod prosociálního chování u dětí.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na charakteristiku asertivní formy komunikace a přístupu k výchově dětí;
- na rozvoj a socializaci prosociálního chování dítěte a jeho sebeprosazování;
- v souvislosti se sociální pedagogickou na výchovu jako součást procesu socializace a životní a výchovné situace, krizové situace a jejich řešení.
Součástí práce bude průzkum výchovy a metod prosociálního chování u dětí.
Seznam doporučené literatury
Radvan, E., Vavřík, M. Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách. Brno: IMS, 2009.
Kraus, B., Poláčková, V. et al. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001.
Kraus, B. Sborník referátů k aktuálnímu pojetí a postavení sociální pedagogiky. Brno: IMS, 2006.
Zákon o rodině č. 94/1963 Sb.
Zákon o sociálně-právní ochraně dětí č. 359/1999 Sb.
Olejníček, A. Výcvik asertivního jednání. Brno: IMS, 2003.
Novák, T. Asertivita jako lék v profesních a mezilidských vztazích. Praha: C. H. Beck, 2004.
Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Radvan, E., Vavřík, M. Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách. Brno: IMS, 2009.
Kraus, B., Poláčková, V. et al. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001.
Kraus, B. Sborník referátů k aktuálnímu pojetí a postavení sociální pedagogiky. Brno: IMS, 2006.
Zákon o rodině č. 94/1963 Sb.
Zákon o sociálně-právní ochraně dětí č. 359/1999 Sb.
Olejníček, A. Výcvik asertivního jednání. Brno: IMS, 2003.
Novák, T. Asertivita jako lék v profesních a mezilidských vztazích. Praha: C. H. Beck, 2004.
Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucího a oponenta BP - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. PhDr. Beran: Asertivita jako prostředek k prosociálnímu chování.
PhDr. Palovčíková: Výběr respondentů a volba otázek.
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem