Diplomová práce se zaměřuje na identifikaci stereotypních genderových reprezentací a kontroverzní zobrazení ženy ve vybraném vzorku české reklamy z let 1991 ? 2011. Cílem práce je odhalit genedrové stereotypy, které v tuzemské reklamě přetrvávají. Vzorek vybraných reklam, převážně billboardů, pochází z kauz Rady pro reklamu a soutěže Sexistické prasátečko. Spolu s dotazníkovým šetřením se vyhodnocení zaměřuje na hledání východisek a nových řešení pro tvorbu genderově korektních reklam. Jedním z řešení je i návrh internetové stránky o etických principech reklamy
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the identification of stereotypical gender representations and controversial views of women in a sample of Czech advertising for the years 1991 - 2011. The aim is to reveal genedr stereotypes that exist in the local advertising. The sample selected ads, mostly billboards, from case of the Council for advertising and competitions Sexist pigling. Along with the questionnaire survey, the evaluation focuses on finding solutions and new solutions to create gender-fair advertising. One solution is to design the website of the ethical principles of advertising.
Klíčová slova
gender, rod, žena, česká reklama, stereotypy, sexismus, Rada pro reklamu, Sexistické prasátečko, Nesehnutí, obsahová analýza, billboard, etika,
Klíčová slova v angličtině
gender, family, female, Czech advertising, stereotypes, sexism, the Council for advertising, Sexist pigling, Nesehnutí, content analysis, billboard, ethics
Rozsah průvodní práce
132 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na identifikaci stereotypních genderových reprezentací a kontroverzní zobrazení ženy ve vybraném vzorku české reklamy z let 1991 ? 2011. Cílem práce je odhalit genedrové stereotypy, které v tuzemské reklamě přetrvávají. Vzorek vybraných reklam, převážně billboardů, pochází z kauz Rady pro reklamu a soutěže Sexistické prasátečko. Spolu s dotazníkovým šetřením se vyhodnocení zaměřuje na hledání východisek a nových řešení pro tvorbu genderově korektních reklam. Jedním z řešení je i návrh internetové stránky o etických principech reklamy
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the identification of stereotypical gender representations and controversial views of women in a sample of Czech advertising for the years 1991 - 2011. The aim is to reveal genedr stereotypes that exist in the local advertising. The sample selected ads, mostly billboards, from case of the Council for advertising and competitions Sexist pigling. Along with the questionnaire survey, the evaluation focuses on finding solutions and new solutions to create gender-fair advertising. One solution is to design the website of the ethical principles of advertising.
Klíčová slova
gender, rod, žena, česká reklama, stereotypy, sexismus, Rada pro reklamu, Sexistické prasátečko, Nesehnutí, obsahová analýza, billboard, etika,
Klíčová slova v angličtině
gender, family, female, Czech advertising, stereotypes, sexism, the Council for advertising, Sexist pigling, Nesehnutí, content analysis, billboard, ethics
Zásady pro vypracování
1. Zmapujte situaci v uplynulých dvou desetiletích na tuzemském reklamním trhu a z ní vyplývající nekorektní a kontroverzní reklamy zobrazující ženy.
3. Analyzujte reklamy zobrazujíc ženy, které musela řešit Rada pro reklamu, a reklamy, které přihlásila veřejnost do soutěže organizace Nesehnutí "Šovinistické prasátko".
4. Realizujte dotazníkové šetření mezi profesionálními fotografy a studenty reklamní fotografie a reklamní tvorby.
5. V projektové části navrhněte optimální způsoby zobrazování žen v reklamě, které by mohly pomoci zadavatelům a zpracovatelům reklam vyhýbat se nesprávným postupům či navrhnout nová řešení.
Zásady pro vypracování
1. Zmapujte situaci v uplynulých dvou desetiletích na tuzemském reklamním trhu a z ní vyplývající nekorektní a kontroverzní reklamy zobrazující ženy.
3. Analyzujte reklamy zobrazujíc ženy, které musela řešit Rada pro reklamu, a reklamy, které přihlásila veřejnost do soutěže organizace Nesehnutí "Šovinistické prasátko".
4. Realizujte dotazníkové šetření mezi profesionálními fotografy a studenty reklamní fotografie a reklamní tvorby.
5. V projektové části navrhněte optimální způsoby zobrazování žen v reklamě, které by mohly pomoci zadavatelům a zpracovatelům reklam vyhýbat se nesprávným postupům či navrhnout nová řešení.
Seznam doporučené literatury
Renzetti, Claire M., Daniel J. Curran. Women, Men, and Society, Prentice Hall, 2003, 528 s., ISBN 13: 978-0205459599, ISBN 10: 0-20545-959-5
Eislerová, Riane. Číše a meč, agrese a láska, aneb Žena a muž v průběhu staletí; [z angličtiny přeložila Magdalena Pechová]. Nakladatelství Lidové noviny, 1995. 329 s., ISBN: 80-7106-095-X
Vysekalová, Jitka. Mikeš, Jiří. Reklama, Jak dělat reklamu, Graa Publishing, 2007, 184 s., ISBN: 978-80 247-2001-2
Kozel, Radim., kol., Moderní marketingový výzkum, Grada Publishing, 2006, 280 s., ISBN: 80-247-0966
Bosničová, Nina (ed.)., Gender a marketing, Gender Studies, o.p.s., 2008, 48 s., ISBN 978-80-86520-12-4
Paulík, Karel., Psychologie lidské odolnosti, Grada Publishing., 2010, 240 s., ISBN: 978-80-247-2959-6
Havelková, Hana., Vodrážka, Mirek., Žena a muž v médiích, Nadace Gender Studies, 1998, 50 s., ISBN: 80-902367-2-3
Seznam doporučené literatury
Renzetti, Claire M., Daniel J. Curran. Women, Men, and Society, Prentice Hall, 2003, 528 s., ISBN 13: 978-0205459599, ISBN 10: 0-20545-959-5
Eislerová, Riane. Číše a meč, agrese a láska, aneb Žena a muž v průběhu staletí; [z angličtiny přeložila Magdalena Pechová]. Nakladatelství Lidové noviny, 1995. 329 s., ISBN: 80-7106-095-X
Vysekalová, Jitka. Mikeš, Jiří. Reklama, Jak dělat reklamu, Graa Publishing, 2007, 184 s., ISBN: 978-80 247-2001-2
Kozel, Radim., kol., Moderní marketingový výzkum, Grada Publishing, 2006, 280 s., ISBN: 80-247-0966
Bosničová, Nina (ed.)., Gender a marketing, Gender Studies, o.p.s., 2008, 48 s., ISBN 978-80-86520-12-4
Paulík, Karel., Psychologie lidské odolnosti, Grada Publishing., 2010, 240 s., ISBN: 978-80-247-2959-6
Havelková, Hana., Vodrážka, Mirek., Žena a muž v médiích, Nadace Gender Studies, 1998, 50 s., ISBN: 80-902367-2-3
Přílohy volně vložené
2 diskety
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila zkušební komisi svoji diplomovou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího práce i oponenta.
1.Pre ktoré produkty je erotická reklama najvhodnejšia?(Horňák, ot. dle posudku)
Student plně odpověděl na položenou otázku.
2.Akú úlohu môže zohrať v erotickej reklame humor?(Horňák, ot. dle posudku)
Student plně odpověděl na položenou otázku.
3.Ako vidí diplomantka zobrazovanie ženy v reklame v budúcnosti? (Horňák, ot. dle posudku)
Student plně odpověděl na položenou otázku.