Tato diplomová práce se zabývá mapováním a vývojem image společnosti Benzina, která v České republice provozuje nerozsáhlejší síť čerpacích stanic. Benzina působí na českém trhu od roku 1958 a za svou mnohaletou historii prošla mnoha vzestupy i pády. Z hlediska zkoumání image, a toho jak je vnímána veřejností, je zajímavým objektem. Teoretická část je věnovaná představení společnosti, její historii a aspektům trhu pohonných hmot. Dále jsou zde popsány pojmy jako image a corporate identity dostupné z literatury. Prakticko-analytická část se zabývá detailnějším rozborem činností Benziny, které nemalou měrou přispěly k formování její image. Součástí této kapitoly jsou také informace o konkurenci společnosti, rozbor rozsáhlé rekonstrukce čerpacích stanic a výsledky realizovaných vý-zkumů o image společnosti. Projektová část je věnována aktuálnímu průzkumu image spo-lečnosti, který předkládá současné vnímání firmy veřejností. Obsahem této kapitoly je i porovnání jednotlivých výzkumů a zhodnocení, jak velký vliv měla rekonstrukce čerpacích stanic na tuto značku.
Anotace v angličtině
This thesis concentrates on the mapping and evolution of the public image of the Benzina company, which runs the largest network of fuel filling stations in the Czech Republic. Benzina has been present on the Czech market since 1958 and its long history has been full of ups and downs. It is therefore an interesting subject from the point of view of corporate image research and public perception. The theoretical part introduces the company and deals also with its history and different aspects of the fuel market. Moreover, the notions available from literature as corporate image and corporate identity are described here. The practical-analytical part deals with a more detailed analysis of the activities of Benzina that have largely contributed to the forming of its public image. This chapter also contains in-formation about the company's competitors, an analysis of the extensive reconstruction of fuel filling stations and the results of public opinion research that has taken place so far. The project part is dedicated to the recent survey on the company's image explaining the current public perception of the company. This chapter also contains a comparison of sev-eral surveys and evaluations on how the extensive reconstruction of fuel filling stations has influenced the brand.
Klíčová slova
Benzina, Image, Corporate Identity, Marketingové komunikace
Klíčová slova v angličtině
Benzina, Image, Corporate Identity, Marketing Communication
Rozsah průvodní práce
83 s. (86 200)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá mapováním a vývojem image společnosti Benzina, která v České republice provozuje nerozsáhlejší síť čerpacích stanic. Benzina působí na českém trhu od roku 1958 a za svou mnohaletou historii prošla mnoha vzestupy i pády. Z hlediska zkoumání image, a toho jak je vnímána veřejností, je zajímavým objektem. Teoretická část je věnovaná představení společnosti, její historii a aspektům trhu pohonných hmot. Dále jsou zde popsány pojmy jako image a corporate identity dostupné z literatury. Prakticko-analytická část se zabývá detailnějším rozborem činností Benziny, které nemalou měrou přispěly k formování její image. Součástí této kapitoly jsou také informace o konkurenci společnosti, rozbor rozsáhlé rekonstrukce čerpacích stanic a výsledky realizovaných vý-zkumů o image společnosti. Projektová část je věnována aktuálnímu průzkumu image spo-lečnosti, který předkládá současné vnímání firmy veřejností. Obsahem této kapitoly je i porovnání jednotlivých výzkumů a zhodnocení, jak velký vliv měla rekonstrukce čerpacích stanic na tuto značku.
Anotace v angličtině
This thesis concentrates on the mapping and evolution of the public image of the Benzina company, which runs the largest network of fuel filling stations in the Czech Republic. Benzina has been present on the Czech market since 1958 and its long history has been full of ups and downs. It is therefore an interesting subject from the point of view of corporate image research and public perception. The theoretical part introduces the company and deals also with its history and different aspects of the fuel market. Moreover, the notions available from literature as corporate image and corporate identity are described here. The practical-analytical part deals with a more detailed analysis of the activities of Benzina that have largely contributed to the forming of its public image. This chapter also contains in-formation about the company's competitors, an analysis of the extensive reconstruction of fuel filling stations and the results of public opinion research that has taken place so far. The project part is dedicated to the recent survey on the company's image explaining the current public perception of the company. This chapter also contains a comparison of sev-eral surveys and evaluations on how the extensive reconstruction of fuel filling stations has influenced the brand.
Klíčová slova
Benzina, Image, Corporate Identity, Marketingové komunikace
Klíčová slova v angličtině
Benzina, Image, Corporate Identity, Marketing Communication
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte rešerši literatury pojednávající o tématu corporate image, corporate identity, interní komunikace, marketing, reklama a public relations.
2. Na základě teoretického vymezení studovaného problému formulujte pracovní hypotézy a cíle práce.
3. Analyzujte vývoj firemní identity a image společnosti Benzina a charakterizujte její současný stav. Formou marketingového průzkumu zjistěte vnímání image a reputaci firmy u veřejnosti.
4. Na základě výsledků výzkumu a jejich porovnání s výsledky již existujících výzkumů zhodnoťte mínění o firmě v očích veřejnosti (v projektové části) a navrhněte společnosti další postup, doporučení a kroky do budoucna.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte rešerši literatury pojednávající o tématu corporate image, corporate identity, interní komunikace, marketing, reklama a public relations.
2. Na základě teoretického vymezení studovaného problému formulujte pracovní hypotézy a cíle práce.
3. Analyzujte vývoj firemní identity a image společnosti Benzina a charakterizujte její současný stav. Formou marketingového průzkumu zjistěte vnímání image a reputaci firmy u veřejnosti.
4. Na základě výsledků výzkumu a jejich porovnání s výsledky již existujících výzkumů zhodnoťte mínění o firmě v očích veřejnosti (v projektové části) a navrhněte společnosti další postup, doporučení a kroky do budoucna.
Seznam doporučené literatury
Štochl, M., Čižmář, Z.: Benzina v proměnách času, Benzina, s.r.o., Praha, 2008
Vysekalová J., Mikeš J.: Image a firemní identita, Praha: Grada Publishing, 2009, ISBN 978-80-247-2790-5
Svoboda V., Public relations : moderně a účinně, Praha: Grada Publishing, 2006, ISBN 80-247-0564-8
Mollerup P.: Marks of Excellence, nakladatelství Phaidon, London, 1997, ISBN 0 71 48 3838 1
Kolektiv autorů, Total Identity, Amsterdam, 2004, ISBN 80-247-0731-4
Olins W., Corporate identity: Making business strategy visible through design, London 1989, ISBN 0-500-27808-3
Bergh, J., Geuens, M., Pelsmacker, P., Marketingová komunikace, Praha: Grada Publishing, 2003
Lesly, P. Public Relations, Praha, Victoria Publishing, a.s., 1995, ISBN 80-85865-15-1
Čepelka,O., Práce s veřejností,Liberec, Nadace Omega, 1997, ISBN 80-902376-0-6
Frantová, L., Šéf Benziny: nekalé praktiky prodejců neskončily, Profit, č. 13, 2009
Frantová, L., Cena benzinu klesá, prodej přesto vázne, Profit, č. 13, 2009
Seznam doporučené literatury
Štochl, M., Čižmář, Z.: Benzina v proměnách času, Benzina, s.r.o., Praha, 2008
Vysekalová J., Mikeš J.: Image a firemní identita, Praha: Grada Publishing, 2009, ISBN 978-80-247-2790-5
Svoboda V., Public relations : moderně a účinně, Praha: Grada Publishing, 2006, ISBN 80-247-0564-8
Mollerup P.: Marks of Excellence, nakladatelství Phaidon, London, 1997, ISBN 0 71 48 3838 1
Kolektiv autorů, Total Identity, Amsterdam, 2004, ISBN 80-247-0731-4
Olins W., Corporate identity: Making business strategy visible through design, London 1989, ISBN 0-500-27808-3
Bergh, J., Geuens, M., Pelsmacker, P., Marketingová komunikace, Praha: Grada Publishing, 2003
Lesly, P. Public Relations, Praha, Victoria Publishing, a.s., 1995, ISBN 80-85865-15-1
Čepelka,O., Práce s veřejností,Liberec, Nadace Omega, 1997, ISBN 80-902376-0-6
Frantová, L., Šéf Benziny: nekalé praktiky prodejců neskončily, Profit, č. 13, 2009
Frantová, L., Cena benzinu klesá, prodej přesto vázne, Profit, č. 13, 2009
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila zkušební komisi svoji diplomovou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího práce i oponenta.
1. Bylo rozdělení značky Benzina vhodným počinem? Nepůsobí zavedení "lepší" značky "Benzina plus" jako výraz určitého kastovnictví společnosti (motoristů)? (Křížek, ot. dle obhajoby)
Studentka odpověděla na položenou otázku.
2. Jak významné jsou pro společnost Benzina oblasti, jako je ekologie, CSR apod.? Jaký mají (případně by mít mohly) na utváření či změnu image? (Křížek, ot. dle obhajoby)
Studentka plně odpověděla na položenou otázku.
3. Lze do oblasti korporátní identity zařadit také centrální firemní slogan? Jaké zkušenosti s využíváním sloganu má společnost Benzina? (Křížek, ot. dle obhajoby)
Studentka plně odpověděla na položenou otázku.