Principy sociálních služeb uplatňované v nízkoprahových zařízeních jsou specifické pro práci s mladým klientem a jejich základní hodnoty korespondují s principy nízkoprahovosti. Na základě individuálního přístupu se pracovníci sociálních služeb snaží motivovat a naučit uživatele samostatnosti a zodpovědnosti nést si následky svého chování. Jak dokáží nízkoprahové služby motivovat mladé lidi a jak jsou jimi žádané, bylo hlavní výzkumnou otázkou. Badatelská činnost byla doplněna autentickým dokumentárním filmem z níkoprahových klubů pro děti a mládež. Výzkum mimo jiné zjišťoval míru ohrožení patologických jevů z pohledu mládeže. Věkové rozpětí respondentů bylo od 14. do 19. let. Výzkumné šetření potvrdilo zájem uživatelů o služby nabízené prostřednictvím nízkoprahových zařízení a splněné očekávání uživatelů při kontaktu s aktivitami pořádanými nízkoprahovými službami. Zároveň bylo během studia sociálních služeb zjištěno, že služby je nutné více medializovat do širší veřejnosti včetně dětí a mládeže bez ohledu na původ, náboženské vyznání, politickou orientaci, sociální postavení, rasu, sexuální orientaci či pohlaví.
Anotace v angličtině
Principles of social services in low threshold applied are specific to work with young clients and their core values correspond to the principles of the treshold. On an individual basis by the staff of social services motivate and educate users of autonomy and responsibility to bear the consequences of their behavior. How can low-threshold service motivate young people and how they are requested, that is the main research question. The research activity has been accompanied by an authentic documentation of low-treshold clubs for children and youth. The research also found out the degree of risk of pathological phenomena in terms of youth. The age range of respondents was from 14 to 19 years. The survey confirmed interest of users of services offered by low-threshold facilities and confirmed fulfillment of users expectations in contact with the activities undertaken by low-threshold services. At the same time during the study of social services have been found that the services need more publicity to wider public, including children and youth, regardless of origin, religion, political orientation, social status, race, sexual orientation or gender.
Principy sociálních služeb uplatňované v nízkoprahových zařízeních jsou specifické pro práci s mladým klientem a jejich základní hodnoty korespondují s principy nízkoprahovosti. Na základě individuálního přístupu se pracovníci sociálních služeb snaží motivovat a naučit uživatele samostatnosti a zodpovědnosti nést si následky svého chování. Jak dokáží nízkoprahové služby motivovat mladé lidi a jak jsou jimi žádané, bylo hlavní výzkumnou otázkou. Badatelská činnost byla doplněna autentickým dokumentárním filmem z níkoprahových klubů pro děti a mládež. Výzkum mimo jiné zjišťoval míru ohrožení patologických jevů z pohledu mládeže. Věkové rozpětí respondentů bylo od 14. do 19. let. Výzkumné šetření potvrdilo zájem uživatelů o služby nabízené prostřednictvím nízkoprahových zařízení a splněné očekávání uživatelů při kontaktu s aktivitami pořádanými nízkoprahovými službami. Zároveň bylo během studia sociálních služeb zjištěno, že služby je nutné více medializovat do širší veřejnosti včetně dětí a mládeže bez ohledu na původ, náboženské vyznání, politickou orientaci, sociální postavení, rasu, sexuální orientaci či pohlaví.
Anotace v angličtině
Principles of social services in low threshold applied are specific to work with young clients and their core values correspond to the principles of the treshold. On an individual basis by the staff of social services motivate and educate users of autonomy and responsibility to bear the consequences of their behavior. How can low-threshold service motivate young people and how they are requested, that is the main research question. The research activity has been accompanied by an authentic documentation of low-treshold clubs for children and youth. The research also found out the degree of risk of pathological phenomena in terms of youth. The age range of respondents was from 14 to 19 years. The survey confirmed interest of users of services offered by low-threshold facilities and confirmed fulfillment of users expectations in contact with the activities undertaken by low-threshold services. At the same time during the study of social services have been found that the services need more publicity to wider public, including children and youth, regardless of origin, religion, political orientation, social status, race, sexual orientation or gender.
1. Popište sociální služby pro děti a mládež v širším pojetí a posléze se zaměřte na nízkoprahové služby pro rizikovou mládež.
2. Vysvětlete základní pilíře nízkoprahovosti a poslání nízkoprahových sociálních služeb.
3. Popište sociální práce terénních sociálních pracovníků a ambulantních sociálních pracovníků.
4. Realizujte výzkumné šetření s cílem zjistit názory a postoje dětí a mládeže využívající sociální služby pro děti a mládež.
5. Formou případové studie popište chod a činnost jednoho pražského nízkoprahového zařízení pro děti a mládež.
6. Natočte dokument o nízkoprahových službách pro děti a mládež s možností jeho následného využití pro výuku předmětu sociální služby I., II. na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně a veřejné prezentace v nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež v Praze 13.
Zásady pro vypracování
1. Popište sociální služby pro děti a mládež v širším pojetí a posléze se zaměřte na nízkoprahové služby pro rizikovou mládež.
2. Vysvětlete základní pilíře nízkoprahovosti a poslání nízkoprahových sociálních služeb.
3. Popište sociální práce terénních sociálních pracovníků a ambulantních sociálních pracovníků.
4. Realizujte výzkumné šetření s cílem zjistit názory a postoje dětí a mládeže využívající sociální služby pro děti a mládež.
5. Formou případové studie popište chod a činnost jednoho pražského nízkoprahového zařízení pro děti a mládež.
6. Natočte dokument o nízkoprahových službách pro děti a mládež s možností jeho následného využití pro výuku předmětu sociální služby I., II. na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně a veřejné prezentace v nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež v Praze 13.
Seznam doporučené literatury
HENDL, J. Kvalitativní výzkum, základní metody a aplikace. 1.vyd. Praha: Portál, 2004. ISNB 80-7178-820-1.
MATOUŠEK, O. Sociální práce v praxi. 1.vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. 1.vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.
MACEK, P. Adolescence. 2.vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-747-7.
JANOUŠKOVÁ, K., NEDĚLNÍKOVÁ, D. Profesní dovednosti terénních pracovníků. 1.vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. ISBN 978-80-7368-503-4.
JANOUŠKOVÁ, K., NEDĚLNÍKOVÁ, D. Profesní dovednosti terénních sociálních pracovníků. 1.vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. ISBN 978 80-7368504-1.
BEDNÁŘOVÁ, Z., PELECH, L. Sociální práce na ulici ? streetwork. 1.vyd. Brno: Doplněk, 2000. ISBN 80-7239-148-8.
Seznam doporučené literatury
HENDL, J. Kvalitativní výzkum, základní metody a aplikace. 1.vyd. Praha: Portál, 2004. ISNB 80-7178-820-1.
MATOUŠEK, O. Sociální práce v praxi. 1.vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. 1.vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.
MACEK, P. Adolescence. 2.vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-747-7.
JANOUŠKOVÁ, K., NEDĚLNÍKOVÁ, D. Profesní dovednosti terénních pracovníků. 1.vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. ISBN 978-80-7368-503-4.
JANOUŠKOVÁ, K., NEDĚLNÍKOVÁ, D. Profesní dovednosti terénních sociálních pracovníků. 1.vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. ISBN 978 80-7368504-1.
BEDNÁŘOVÁ, Z., PELECH, L. Sociální práce na ulici ? streetwork. 1.vyd. Brno: Doplněk, 2000. ISBN 80-7239-148-8.
Přílohy volně vložené
2 diskety
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila zkušební komisi svou diplomovou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucí práce a oponentky. Studentka dostala prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (Kroutilová Nováková, Ph.D.):
1. Z jakého důvodu jste volila rozdílné otázky v rozhovorech, dotazníkovém šetření a dokumentárním filmu?
2. Definujte rizikovou mládež (viz. kp. 1.2.1).
3. Kteří z pracovníků nízkoprahových zařízení (viz kp. 3.4) provádí poradenskou a preventivní činnost (viz kp. 3.3.2)?
Odpovědi: Studentka plně odpověděla na 1. a 2. otázku. Od otázky č. 3 komise upustila.
Zkušební komise zohlednila připomínky v posudcích při stanovení konečného hodnocení.