Cílem bakalářské práce je přiblížit vzdělávací proces, resp. oblast školství, se všemi možnými aspekty a to prostřednictvím konkrétního školského zařízení ? neúplné základní školy. Dané téma je uvedeno popisem historického vývoje obce i školství v obci. Dále se práce zabývá charakteristikou, posláním a cíli školství v ČR. Stěžejní část práce se věnuje aplikaci sociální pedagogiky v praxi a práci s integrovanými a nadprůměrně nadanými žáky. To je zdokumentováno na několika příkladech. V další části práce jsou popsány priority a specifika tohoto zařízení. Ekonomická část práce se zabývá zdroji a způsoby financování školství, typy organizací a realizací úsporného opatření. V praktické části byl metodou řízených rozhovorů zjišťován názor občanů na zrušení výuky v budově školy v Obřanech.
Anotace v angličtině
The goal of this bachelor's thesis is to explain education processes, i.e. the school system with its various aspects. As a case study, a particular incomplete elementary school is used. In the introduction, we describe historical development of the municipality as well as its school system. Further, the thesis covers characteristics, mission and goals of the education system in Czech Republic. The main part of the thesis deals with practises of social pedagogy and is particularly focused on the work with integrated and exceptionally talented students. This is documented on several real-life examples. Priorities and specifics of the school institution are also discussed. The economic part ot the thesis addresses sources of funding, financing methods, organizational types and implementation of cost-saving measures. In the practical part of the text, opinions of citizens, obtained by directed interviews, concerning the cancellation of teaching in the Obřany school building, are presented.
Klíčová slova
Obec, městská část, zřizovatel, základní škola, zálohová organizace, příspěvková organizace, optimalizace školství, zdroje a způsoby financování, dítě, žák, pedagog, vzdělávací soustava, základní školství, sociálně slabá rodina, pedagogicko-psychologická poradna, integrované vzdělávání, nadprůměrně nadaný žák, priority školy, zájmová činnost.
Klíčová slova v angličtině
Municipality, town district, school authority, elementary school, deposit organization, state-funded institution, school system optimization, source of funding, financing method, child, student, educator, school system, elemetary education, socially deprived family, education psychology advisory centre, integrated education, exceptionally talented student, school priorities, leisure activities.
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
-
Anotace
Cílem bakalářské práce je přiblížit vzdělávací proces, resp. oblast školství, se všemi možnými aspekty a to prostřednictvím konkrétního školského zařízení ? neúplné základní školy. Dané téma je uvedeno popisem historického vývoje obce i školství v obci. Dále se práce zabývá charakteristikou, posláním a cíli školství v ČR. Stěžejní část práce se věnuje aplikaci sociální pedagogiky v praxi a práci s integrovanými a nadprůměrně nadanými žáky. To je zdokumentováno na několika příkladech. V další části práce jsou popsány priority a specifika tohoto zařízení. Ekonomická část práce se zabývá zdroji a způsoby financování školství, typy organizací a realizací úsporného opatření. V praktické části byl metodou řízených rozhovorů zjišťován názor občanů na zrušení výuky v budově školy v Obřanech.
Anotace v angličtině
The goal of this bachelor's thesis is to explain education processes, i.e. the school system with its various aspects. As a case study, a particular incomplete elementary school is used. In the introduction, we describe historical development of the municipality as well as its school system. Further, the thesis covers characteristics, mission and goals of the education system in Czech Republic. The main part of the thesis deals with practises of social pedagogy and is particularly focused on the work with integrated and exceptionally talented students. This is documented on several real-life examples. Priorities and specifics of the school institution are also discussed. The economic part ot the thesis addresses sources of funding, financing methods, organizational types and implementation of cost-saving measures. In the practical part of the text, opinions of citizens, obtained by directed interviews, concerning the cancellation of teaching in the Obřany school building, are presented.
Klíčová slova
Obec, městská část, zřizovatel, základní škola, zálohová organizace, příspěvková organizace, optimalizace školství, zdroje a způsoby financování, dítě, žák, pedagog, vzdělávací soustava, základní školství, sociálně slabá rodina, pedagogicko-psychologická poradna, integrované vzdělávání, nadprůměrně nadaný žák, priority školy, zájmová činnost.
Klíčová slova v angličtině
Municipality, town district, school authority, elementary school, deposit organization, state-funded institution, school system optimization, source of funding, financing method, child, student, educator, school system, elemetary education, socially deprived family, education psychology advisory centre, integrated education, exceptionally talented student, school priorities, leisure activities.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
na konkrétní školské zařízení - neúplnou základní školu.
Cílem práce bude přiblížit historii i současnost tohoto zařízení, jeho priority, pozitiva i negativa, postoj zřizovatele, formy organizace, zdroje financování. Podstaná část se bude věnovat popisu případů - úspěšné sociální práci pedagogů se žáky nadprůměrně nadanými i žáky, kteří z důvodu určitého handicapu vyžadovali zvýšený individuální přístup a to nejen v průběhu výuky.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
na konkrétní školské zařízení - neúplnou základní školu.
Cílem práce bude přiblížit historii i současnost tohoto zařízení, jeho priority, pozitiva i negativa, postoj zřizovatele, formy organizace, zdroje financování. Podstaná část se bude věnovat popisu případů - úspěšné sociální práci pedagogů se žáky nadprůměrně nadanými i žáky, kteří z důvodu určitého handicapu vyžadovali zvýšený individuální přístup a to nejen v průběhu výuky.
Seznam doporučené literatury
Kolektiv autorů. Almanach ke 100. výročí obřanské školy a 110. výročí maloměřické školy. Brno: Zastupitelstvo MČ Brno-Maloměřice a Obřany, 1997
Kolektiv autorů. Maloměřice ? Obřany. Brno: Zastupitelstvo MČ Brno-Maloměřice a Obřany, 1997
Bauer, J. Husovice, Maloměřice a Obřany v minulosti ? přítomnosti a budoucnosti
28. X. ? 8. XI. 1948. Brno: Výstavní výbor, 1948
Inspekční zpráva a Protokol z termínu konání inspekce: 22. ? 24. říjen 2003
Výroční zprávy školy za školní rok 1999/2000, 2000/2001, 2001/2002, 2002/2003, 2003/2004
Peková, J., Pilný, J., Jetmar, M. Veřejná správa a finance veřejného sektoru.
3. akt. a rozš. vydání. Praha: ASPI, 2008
Poláková, H. a kol. Studium pro ředitele škol a školských zařízení. Základy práva.
Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2006
Kotásek, J. a kol. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Bílá kniha.
1. vyd. Praha: Taurius, 2001
Kraus, B., Poláčková, V. et. al. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001
Kraus, B., Sýkora, P. Sociální pedagogika I. Brno: IMS, 2009
Alan, J. Společnost, vzdělání, jedinec. Praha: Svoboda, 1974
Hofbauer, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004
Jedlička, R., Klíma, P., Koťa, J., Němec, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích: Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2005
Prokešová, M. volný čas z hlediska kvality života. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008
Kolektiv autorů. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: IMS, 2008
Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 284/2002 Sb, kterým se mění zákon č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě
ve školství, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
Seznam doporučené literatury
Kolektiv autorů. Almanach ke 100. výročí obřanské školy a 110. výročí maloměřické školy. Brno: Zastupitelstvo MČ Brno-Maloměřice a Obřany, 1997
Kolektiv autorů. Maloměřice ? Obřany. Brno: Zastupitelstvo MČ Brno-Maloměřice a Obřany, 1997
Bauer, J. Husovice, Maloměřice a Obřany v minulosti ? přítomnosti a budoucnosti
28. X. ? 8. XI. 1948. Brno: Výstavní výbor, 1948
Inspekční zpráva a Protokol z termínu konání inspekce: 22. ? 24. říjen 2003
Výroční zprávy školy za školní rok 1999/2000, 2000/2001, 2001/2002, 2002/2003, 2003/2004
Peková, J., Pilný, J., Jetmar, M. Veřejná správa a finance veřejného sektoru.
3. akt. a rozš. vydání. Praha: ASPI, 2008
Poláková, H. a kol. Studium pro ředitele škol a školských zařízení. Základy práva.
Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2006
Kotásek, J. a kol. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Bílá kniha.
1. vyd. Praha: Taurius, 2001
Kraus, B., Poláčková, V. et. al. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001
Kraus, B., Sýkora, P. Sociální pedagogika I. Brno: IMS, 2009
Alan, J. Společnost, vzdělání, jedinec. Praha: Svoboda, 1974
Hofbauer, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004
Jedlička, R., Klíma, P., Koťa, J., Němec, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích: Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2005
Prokešová, M. volný čas z hlediska kvality života. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008
Kolektiv autorů. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: IMS, 2008
Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 284/2002 Sb, kterým se mění zákon č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě
ve školství, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucího a oponenta BP - viz posudky
- odpověděla správně