Bakalářská práce se zabývá životním stylem a hodnotovou orientací žáků
2. stupně základní školy. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy, které se týkají dané problematiky. Bakalářská práce se rovněž zabývá různými činiteli, kteří ovlivňují život a vzdělávání dnešních žáků. Praktická část práce se zabývá výzkumným šetřením, která popisuje hlavní rozdíly mezi dvěma zkoumanými skupinami respondentů, žáky
a nepedagogickými pracovníky školy. Výzkum se snaží zjistit odpovědi na otázky: Jaké dnešní mladí lidé přijímají hodnoty a jaká je jejich hodnotová orientace? Jak tráví volný čas a jaké aktivity upřednostňují? Rovněž se snaží získat názory nepedagogických pracovníků školy a jejich pohled na současné žáky. Výzkum byl proveden v šesti základních školách v Boskovicích, Letovicích, Svitávce a Knínicích u Boskovic. Zjištěné výsledky z dotazníků a rozhovorů byly zpracovány do tabulek a grafů. V závěru práce byla provedena interpretace výsledků výzkumu.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on life style and value orientation of students at second level of elementary school. The thesis is devided in two parts ? a theoretical one and a practical one. In the theoretical part basic terminology concerning the given issue is defined. The thesis is focused on various factors which affect life and education of school pupils as well. The practical part of the thesis deals with empirical research which aims at describ main differences between two investigated groups of respondents, school pupils and non teaching school staff. The research tries to find out answers to these questions: How nowadays young people accept values and what is their value orientation? How they spend their free time and what sort of activities they prefer? The research tries to find out opinions of non teaching shool staff of nowadays youth as well. The research was done at six schools in Boskovice, Letovice, Svitávka and Knínice u Boskovic. The acquired findings from the questionnaire survey and interwievs are processed into tables and charts. In the conclusion there is the interpretation of the survey results.
school pupils, non teaching school staff, education, socialization, upbringing, family, school, life style, free time activities, values, value orientation
Rozsah průvodní práce
69 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá životním stylem a hodnotovou orientací žáků
2. stupně základní školy. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy, které se týkají dané problematiky. Bakalářská práce se rovněž zabývá různými činiteli, kteří ovlivňují život a vzdělávání dnešních žáků. Praktická část práce se zabývá výzkumným šetřením, která popisuje hlavní rozdíly mezi dvěma zkoumanými skupinami respondentů, žáky
a nepedagogickými pracovníky školy. Výzkum se snaží zjistit odpovědi na otázky: Jaké dnešní mladí lidé přijímají hodnoty a jaká je jejich hodnotová orientace? Jak tráví volný čas a jaké aktivity upřednostňují? Rovněž se snaží získat názory nepedagogických pracovníků školy a jejich pohled na současné žáky. Výzkum byl proveden v šesti základních školách v Boskovicích, Letovicích, Svitávce a Knínicích u Boskovic. Zjištěné výsledky z dotazníků a rozhovorů byly zpracovány do tabulek a grafů. V závěru práce byla provedena interpretace výsledků výzkumu.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on life style and value orientation of students at second level of elementary school. The thesis is devided in two parts ? a theoretical one and a practical one. In the theoretical part basic terminology concerning the given issue is defined. The thesis is focused on various factors which affect life and education of school pupils as well. The practical part of the thesis deals with empirical research which aims at describ main differences between two investigated groups of respondents, school pupils and non teaching school staff. The research tries to find out answers to these questions: How nowadays young people accept values and what is their value orientation? How they spend their free time and what sort of activities they prefer? The research tries to find out opinions of non teaching shool staff of nowadays youth as well. The research was done at six schools in Boskovice, Letovice, Svitávka and Knínice u Boskovic. The acquired findings from the questionnaire survey and interwievs are processed into tables and charts. In the conclusion there is the interpretation of the survey results.
school pupils, non teaching school staff, education, socialization, upbringing, family, school, life style, free time activities, values, value orientation
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na popis hodnotové orientace žáků ZŠ na základě dostupné literatury,
- na provedení "kontrolního" šetření mezi žáky na vybraných ZŠ,
- na provedení šetření mezi nepedagogickými pracovníky ZŠ za účelem zmapování jejich názorů na to, jak vnímají současnou mládež.
Součástí práce bude kvalitativní šetření zaměřené na zjištění názorů nepedagogických pracovníků ZŠ.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na popis hodnotové orientace žáků ZŠ na základě dostupné literatury,
- na provedení "kontrolního" šetření mezi žáky na vybraných ZŠ,
- na provedení šetření mezi nepedagogickými pracovníky ZŠ za účelem zmapování jejich názorů na to, jak vnímají současnou mládež.
Součástí práce bude kvalitativní šetření zaměřené na zjištění názorů nepedagogických pracovníků ZŠ.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Praha: Grada Publishing, 2007.
PODLAHOVÁ, L. Žák sekundární školy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008.
RABUŠIC, L. Hodnoty a postoje v ČR 1991-2008. 1. vyd. Brno: MU, 2009.
KELER, J. a kol. Hodnoty pro budoucnost. Praha: G plus G, 1996.
PROKOP, J. Školní socializace. Liberec: PdF TU, 2001.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Praha: Grada Publishing, 2007.
PODLAHOVÁ, L. Žák sekundární školy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008.
RABUŠIC, L. Hodnoty a postoje v ČR 1991-2008. 1. vyd. Brno: MU, 2009.
KELER, J. a kol. Hodnoty pro budoucnost. Praha: G plus G, 1996.
PROKOP, J. Školní socializace. Liberec: PdF TU, 2001.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucího a oponenta BP - viz posudky
3. doc. Bakošová: Proč si myslíte, že nepedagogičtí pracovníci vidí žáky tak, jak uvádíte?
- odpověděla dobře