Bakalářská práce popisuje šikanu, která se objevuje ve školství mezi dětmi. Je rozdělena do čtyř kapitol, kde definuje pojem šikana, popisuje její podstatu a vývoj, charakterizuje hlavní aktéry a způsoby vyšetřování šikany. Na konci jsou zmíněny programy a organizace, které mohou pomoci v boji proti šikaně. Provedla jsem i rozhovor s metodikem školní prevence na Gymnáziu Moravské Budějovice.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis defines bullying that appears at school among pupils. It is divided into four chapters, where it defines term bullying, describes its principle and progress, characterizes main actors and the ways of investigation of bullying. There are mentioned programmes and organizations that can help in a fight against bullying. I did an interwiev with a school-based prevention methodist at Grammar school in Moravské Budějovice.
Klíčová slova
Šikana, podstata a rysy šikany, druhy šikany, agresor, oběť, příčiny šikany, vyšetřování šikany, preventivní program, intervenční program
Klíčová slova v angličtině
Bullying, the principles and characteristics of bullying, types of bullying, aggressor, victim, reasons of bullying, investigation of bullying, prevention programmes, intervention programmes
Rozsah průvodní práce
45 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce popisuje šikanu, která se objevuje ve školství mezi dětmi. Je rozdělena do čtyř kapitol, kde definuje pojem šikana, popisuje její podstatu a vývoj, charakterizuje hlavní aktéry a způsoby vyšetřování šikany. Na konci jsou zmíněny programy a organizace, které mohou pomoci v boji proti šikaně. Provedla jsem i rozhovor s metodikem školní prevence na Gymnáziu Moravské Budějovice.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis defines bullying that appears at school among pupils. It is divided into four chapters, where it defines term bullying, describes its principle and progress, characterizes main actors and the ways of investigation of bullying. There are mentioned programmes and organizations that can help in a fight against bullying. I did an interwiev with a school-based prevention methodist at Grammar school in Moravské Budějovice.
Klíčová slova
Šikana, podstata a rysy šikany, druhy šikany, agresor, oběť, příčiny šikany, vyšetřování šikany, preventivní program, intervenční program
Klíčová slova v angličtině
Bullying, the principles and characteristics of bullying, types of bullying, aggressor, victim, reasons of bullying, investigation of bullying, prevention programmes, intervention programmes
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálech IMS,, Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskéhovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
Hlavním úkolem mé bakalářské práce je popsat šikanu z pohledu metodika školní prevence.
- definovat šikanu, její příčiny, stádia, druhy a způsoby šikanování.
- aktéřy šikany (agresor,šikanovaný, popř. širší kolektiv).
- práce metodika školní prevence,
- prevence předcházení šikaně na školách.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálech IMS,, Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskéhovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
Hlavním úkolem mé bakalářské práce je popsat šikanu z pohledu metodika školní prevence.
- definovat šikanu, její příčiny, stádia, druhy a způsoby šikanování.
- aktéřy šikany (agresor,šikanovaný, popř. širší kolektiv).
- práce metodika školní prevence,
- prevence předcházení šikaně na školách.
Seznam doporučené literatury
Jedlička, R., Koťa, J. Analýza prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha:Karolinum, 1998.
Kolář, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001.
Kraus, B. a kol. Jak žije středoškolská mládež na počátku XXI. století. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004.
Lašek, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001.
Nakonečný, M. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 1995.
Říčan, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a bude doplňována v průběhu studia tématu.
Seznam doporučené literatury
Jedlička, R., Koťa, J. Analýza prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha:Karolinum, 1998.
Kolář, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001.
Kraus, B. a kol. Jak žije středoškolská mládež na počátku XXI. století. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004.
Lašek, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001.
Nakonečný, M. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 1995.
Říčan, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a bude doplňována v průběhu studia tématu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
3. doc.JUDr.Hungr - Jak by jste osobně řešila výskyt šikany?
- odpověděl dobře
PhDr.Jůzl - Kde spočívají kořeny šikany?
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem