Tato bakalářská práce se zabývá kriminalitou mladistvých, jejími typickými formami a příčinami, významy předcházení kriminální činnosti a znovuzačlenění mladistvého do společnosti po spáchání trestného činu. Nejdříve se zaobírá popisem základních pojmů, charakteristikou a formami kriminality mládeže, definicí právních východisek a základních forem zásahu při trestání mládeže. V další části charakterizuji způsoby prevence a intervence a v poslední části jsem se věnoval kazuistikám, na kterých analyzuji efektivnost vybraného probačního a resocializačního programu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with juvenile crime, typical forms and reasons of criminality and importance of prevention and resocialization of the youth to the society on perpetration. The first part of this thesis includes description of the basic concepts, characteristics and forms of criminality, definition of legislation and basic forms of impacts on punishment of adolescents. The following main part is focused on prevention and intervention. In the last part I will analyse some cases of the probation and resocialization programme.
Tato bakalářská práce se zabývá kriminalitou mladistvých, jejími typickými formami a příčinami, významy předcházení kriminální činnosti a znovuzačlenění mladistvého do společnosti po spáchání trestného činu. Nejdříve se zaobírá popisem základních pojmů, charakteristikou a formami kriminality mládeže, definicí právních východisek a základních forem zásahu při trestání mládeže. V další části charakterizuji způsoby prevence a intervence a v poslední části jsem se věnoval kazuistikám, na kterých analyzuji efektivnost vybraného probačního a resocializačního programu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with juvenile crime, typical forms and reasons of criminality and importance of prevention and resocialization of the youth to the society on perpetration. The first part of this thesis includes description of the basic concepts, characteristics and forms of criminality, definition of legislation and basic forms of impacts on punishment of adolescents. The following main part is focused on prevention and intervention. In the last part I will analyse some cases of the probation and resocialization programme.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Studium odborné literatury, zpracování a jednotlivé výsledky bakalářské práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím práce bude bakalářská práce zaměřena na:
Současnou situaci a aspekty kriminality mládeže v naší společnosti, podíl mládeže na páchání kriminálních činů v naší společnosti se zaměřením na oblast Jihomoravského kraje. Členění, druhy a strategie preventivních opatření. Jednotlivé možnosti intervence v ČR
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Studium odborné literatury, zpracování a jednotlivé výsledky bakalářské práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím práce bude bakalářská práce zaměřena na:
Současnou situaci a aspekty kriminality mládeže v naší společnosti, podíl mládeže na páchání kriminálních činů v naší společnosti se zaměřením na oblast Jihomoravského kraje. Členění, druhy a strategie preventivních opatření. Jednotlivé možnosti intervence v ČR
Seznam doporučené literatury
MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. 2. vyd. Praha: Portál, 2003.
ISBN 80-7178-771-X.
NOVOTNÝ, O., ZAPLETAL, J. a kol. Kriminologie. 2. vyd. Praha: Aspi, 2004. ISBN 80-7357-026-2.
ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. 3. vyd. Praha:Grada Publishing, 1997. ISBN 80-7169-512-2.
ZOUBKOVÁ, I., MOULISOVÁ, M., Kriminologie a prevence kriminality.Praha:Armex Publishing, 2004. ISBN 80-86795-05-5.
Zákon č. 140/1961 Sb., Trestní zákon, ve znění pozdějších novel.
Zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním, ve znění pozdějších novel.
Zákon č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy, a o soudnictví ve věcech mládeže.
Zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších novel
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. 2. vyd. Praha: Portál, 2003.
ISBN 80-7178-771-X.
NOVOTNÝ, O., ZAPLETAL, J. a kol. Kriminologie. 2. vyd. Praha: Aspi, 2004. ISBN 80-7357-026-2.
ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. 3. vyd. Praha:Grada Publishing, 1997. ISBN 80-7169-512-2.
ZOUBKOVÁ, I., MOULISOVÁ, M., Kriminologie a prevence kriminality.Praha:Armex Publishing, 2004. ISBN 80-86795-05-5.
Zákon č. 140/1961 Sb., Trestní zákon, ve znění pozdějších novel.
Zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním, ve znění pozdějších novel.
Zákon č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy, a o soudnictví ve věcech mládeže.
Zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších novel
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. Mgr.Doňková - Pohovořte o některých autorech, se kterými v práci pracujete
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
PhDr. Jůzl - Co je pro společnost "dražší"? Prevence nebo represe?
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
doc. Hungr - Vysvětlete pojem "latentní kriminalita". Jaký je váš názor na snižování věkové hranice pachatele v ČR?
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
PhDr. Plšková - Jaké jsou důvody latentní kriminality u dětí?
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem