Bakalářská práce se zabývá problematikou dětské mozkové obrny. Popisuje její formy, prevenci a příčiny tohoto postižení. Nabízí pohled na ucelenou rehabilitaci, která má velký vliv na kvalitu života postiženého touto nemocí.
Cílem šetření ve vybraném léčebném zařízení je, prověřit možnosti rehabilitace dětí v předškolním věku v tomto zařízení, s možností výstupu zkvalitnění péče a odstranění možných nedostatků, které by mohlo sloužit pro další zařízení obdobného typu.
Annotation in English
A topic of this Bachelor Thesis is cerebral palsy. Describing its forms, prevention and causes behind the condition, thesis also offers a review of complete physical therapy, which largely affects the patients? quality of life.
Research in the selected health care facility aims to verify the opportunities of preschool children physical therapy in this institution, one of possible outputs being an improvement of care and elimination of possible pitfalls. This could be further applied on other institutions of this type.
Keywords
dětská mozková obrna, formy, příčiny, prevence, ucelená rehabilitace, metody rehabilitace
Bakalářská práce se zabývá problematikou dětské mozkové obrny. Popisuje její formy, prevenci a příčiny tohoto postižení. Nabízí pohled na ucelenou rehabilitaci, která má velký vliv na kvalitu života postiženého touto nemocí.
Cílem šetření ve vybraném léčebném zařízení je, prověřit možnosti rehabilitace dětí v předškolním věku v tomto zařízení, s možností výstupu zkvalitnění péče a odstranění možných nedostatků, které by mohlo sloužit pro další zařízení obdobného typu.
Annotation in English
A topic of this Bachelor Thesis is cerebral palsy. Describing its forms, prevention and causes behind the condition, thesis also offers a review of complete physical therapy, which largely affects the patients? quality of life.
Research in the selected health care facility aims to verify the opportunities of preschool children physical therapy in this institution, one of possible outputs being an improvement of care and elimination of possible pitfalls. This could be further applied on other institutions of this type.
Keywords
dětská mozková obrna, formy, příčiny, prevence, ucelená rehabilitace, metody rehabilitace
ZÁSADY PRO VYPRACOVÁNÍ: Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- v teoretické části na problematiku dětí s DMO, na příčiny vzniku a charakteristiku onemocnění
- na možnosti terapie a práce s těmito dětmi
- v praktické části na popis Dětské léčebny pohybových poruch v Boskovicích, tedy konkrétní popis používaných metod a terapií
Součástí mé práce bude kvalitativní výzkum, který získává informace nestandardizovaným způsobem a tyto informace tak mohou být podrobnější a srozumitelnější, zkoumaný vzorek není reprezentativní, ale je prozkoumáván v širším okruhu (Hendl, 1999). Konkrétně chci využít metodologickou triangulanci, tj. kombinaci metody rozhovoru, studia dokumentů a zúčastněného pozorování.
Research Plan
ZÁSADY PRO VYPRACOVÁNÍ: Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- v teoretické části na problematiku dětí s DMO, na příčiny vzniku a charakteristiku onemocnění
- na možnosti terapie a práce s těmito dětmi
- v praktické části na popis Dětské léčebny pohybových poruch v Boskovicích, tedy konkrétní popis používaných metod a terapií
Součástí mé práce bude kvalitativní výzkum, který získává informace nestandardizovaným způsobem a tyto informace tak mohou být podrobnější a srozumitelnější, zkoumaný vzorek není reprezentativní, ale je prozkoumáván v širším okruhu (Hendl, 1999). Konkrétně chci využít metodologickou triangulanci, tj. kombinaci metody rozhovoru, studia dokumentů a zúčastněného pozorování.
Recommended resources
Říčan, P.: Dětská klinická psychologie. Grada Publishing: Praha, 2006.
Stehlík, A.: Dítě s mozkovou obrnou v rodině. Avicenum: Praha, 1977.
Brázdilová, N.: Organicky podmíněné dysfunkce CNS. Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví: Brno, 1996.
Lehovský, M.: Pečujeme o nervově nemocné dítě. Avicenum: Praha, 1989.
Opatřilová, D.: Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. Masarykova univerzita: Brno, 2004.
Recommended resources
Říčan, P.: Dětská klinická psychologie. Grada Publishing: Praha, 2006.
Stehlík, A.: Dítě s mozkovou obrnou v rodině. Avicenum: Praha, 1977.
Brázdilová, N.: Organicky podmíněné dysfunkce CNS. Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví: Brno, 1996.
Lehovský, M.: Pečujeme o nervově nemocné dítě. Avicenum: Praha, 1989.
Opatřilová, D.: Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. Masarykova univerzita: Brno, 2004.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla dobře
3. PhDr.Plšková - Jaké možnosti ve vzdělávání mají děti s různými formami LMD?
- odpověděla dobře
prof. Mühlpachr - vysvětlete, co je "kombinovaná vada"?
- odpověděla částečně
Mgr. Doňková - Ze závěrů nevyplývájí např. možností specializovaných pracovišť, zkušenosti ze zahraničí, nedostatečná interpretace materiálů, se kterými jste pracovala.
- odpověděla částečně
Mgr. Vavřík - Co vás vedlo k výběru metod výzkumu?
- odpověděla částečně