V úvodní části se tato práce zabývá pojmy gender, genderové sterotypy, rozdíly mezi pohlavími, snaží se vysvětlit, jak tyto pojmy souvisí s ideologií feminismu. V druhé části se práce zaměřuje na analýzu románu a filmu Stmívání a seriálu i filmu Hannah Montana z hlediska genderových stereotypů. Obsahem práce je i kvalitativní výzkum, zkoumající vliv těchto děl na myšlení, hodnoty, postoje, motivy a zájmy dívek a mladých žen, na které jsou tato dvě dílka především zaměřena. Analýza děl má též ukázat, jaké hodnoty díla prosazují, jak zobrazují postavení ženy ve vztahu k muži a ve společnosti obecně, význam jimi prosazovaných hodnot pro sociální pedagogiku. V závěrečné části se práce pokouší shrnout výsledky obsahové analýzy obou děl a potvrdit či vyvrátit platnost tří výzkumných hypotéz.
Anotace v angličtině
In the introductory part of this work deals with notions of gender, gender stereotypes, gender differences, trying to explain how these concepts relate to the ideology of feminism. In the second part of the work focuses on the analysis of the novel and movie "Twilight" series and also the movie "Hannah Montana" in terms of gender stereotypes. The thesis is a qualitative research
examining the impact of these works on the thinking, values , attitudes, motives and interests of girls and young women, which are the two mainly focused creations. Analysis of the works is also to show what value of the work promoted to the position shown in relation to women and men in society in general, they promoted the importance of values for social pedagogy. In the final part of the work attempts to summarize the results of content analysis of both works and to confirm or refute the validity of the three research hypotheses.
V úvodní části se tato práce zabývá pojmy gender, genderové sterotypy, rozdíly mezi pohlavími, snaží se vysvětlit, jak tyto pojmy souvisí s ideologií feminismu. V druhé části se práce zaměřuje na analýzu románu a filmu Stmívání a seriálu i filmu Hannah Montana z hlediska genderových stereotypů. Obsahem práce je i kvalitativní výzkum, zkoumající vliv těchto děl na myšlení, hodnoty, postoje, motivy a zájmy dívek a mladých žen, na které jsou tato dvě dílka především zaměřena. Analýza děl má též ukázat, jaké hodnoty díla prosazují, jak zobrazují postavení ženy ve vztahu k muži a ve společnosti obecně, význam jimi prosazovaných hodnot pro sociální pedagogiku. V závěrečné části se práce pokouší shrnout výsledky obsahové analýzy obou děl a potvrdit či vyvrátit platnost tří výzkumných hypotéz.
Anotace v angličtině
In the introductory part of this work deals with notions of gender, gender stereotypes, gender differences, trying to explain how these concepts relate to the ideology of feminism. In the second part of the work focuses on the analysis of the novel and movie "Twilight" series and also the movie "Hannah Montana" in terms of gender stereotypes. The thesis is a qualitative research
examining the impact of these works on the thinking, values , attitudes, motives and interests of girls and young women, which are the two mainly focused creations. Analysis of the works is also to show what value of the work promoted to the position shown in relation to women and men in society in general, they promoted the importance of values for social pedagogy. In the final part of the work attempts to summarize the results of content analysis of both works and to confirm or refute the validity of the three research hypotheses.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
Tato práce se v úvodní části zabývá pojmy gender, genderové sterotypy, rozdíly mezi pohlavími, snaží se vysvětlit, jak tyto pojmy souvisí s ideologií feminismu. V druhé části se práce zaměřuje na analýza románu a filmu "Stmívání" a seriálu i filmu "Hannah Montana" z hlediska genderových stereotypů. Obsahem práce je i kvalitativní výzkum, zkoumající vliv těchto děl na myšlení, hodnoty, postoje, motivy a zájmy dívek a mladých žen, na které jsou tato dvě dílka především zaměřena. Analýza děl má též ukázat, jaké hodnoty díla prosazují, jak zobrazují postavení ženy ve vztahu k muži a ve společnosti obecně, význam jimi prosazovaných hodnot pro sociální pedagogiku.V závěrečné části se práce pokouší vymezit roli sociální pedagogiky při řešení problémů vznikajících uplatňováním genderových stereotypů a problémů nerovného postavení mužů a žen.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
Tato práce se v úvodní části zabývá pojmy gender, genderové sterotypy, rozdíly mezi pohlavími, snaží se vysvětlit, jak tyto pojmy souvisí s ideologií feminismu. V druhé části se práce zaměřuje na analýza románu a filmu "Stmívání" a seriálu i filmu "Hannah Montana" z hlediska genderových stereotypů. Obsahem práce je i kvalitativní výzkum, zkoumající vliv těchto děl na myšlení, hodnoty, postoje, motivy a zájmy dívek a mladých žen, na které jsou tato dvě dílka především zaměřena. Analýza děl má též ukázat, jaké hodnoty díla prosazují, jak zobrazují postavení ženy ve vztahu k muži a ve společnosti obecně, význam jimi prosazovaných hodnot pro sociální pedagogiku.V závěrečné části se práce pokouší vymezit roli sociální pedagogiky při řešení problémů vznikajících uplatňováním genderových stereotypů a problémů nerovného postavení mužů a žen.
Seznam doporučené literatury
Stmívání (Twilight) USA, 2008, režie Catherine Hardwicková
Meyerová, S. Stmívání (Twilight). Praha: Egmont, 2008
Hannah Montana: The Movie, USA, 2009, režie Peter Chelsom
Lippa, R.A. Pohlaví, příroda a výchova. Praha : Academia, 2009
Kolektiv autorů, Společnost žen a mužů z aspektu gender. Sborník studií. Praha: Open Society Fund, 1999.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Stmívání (Twilight) USA, 2008, režie Catherine Hardwicková
Meyerová, S. Stmívání (Twilight). Praha: Egmont, 2008
Hannah Montana: The Movie, USA, 2009, režie Peter Chelsom
Lippa, R.A. Pohlaví, příroda a výchova. Praha : Academia, 2009
Kolektiv autorů, Společnost žen a mužů z aspektu gender. Sborník studií. Praha: Open Society Fund, 1999.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. Mgr. Vavřík: Jaké je místo zkoumaných děl v populární kultuře?
doc. Radvan: Vysvětlete vazbu práce na studovaný obor.
MUDr. Bargel: Androgeny a chování.
- odpovídal dobře