Má diplomová práce se zabývá postavením seniorů ve výslechové situaci. V teoretické části jsem se zabýval výslechem a jeho dalšími aspekty, zejména okolnostmi a zásadami výslechu ve vztahu k seniorům. Ve stáří dochází k velkým změnám, a to jak fyziologickým, tak psychickým. Dochází k pozvolné ztrátě sluchu a zraku, obě dvě tyto fyziologické změny jsou schopny ovlivnit výslech, se zhoršujícím zrakem často dochází k tomu, že staří lidé nerozpoznají určité skutečnosti, které jsou důležité pro výslech a dokazování, dalším specifikem, se kterým je nutno počítat při výslechu starých osob, je paměť, staří lidé nejsou schopni si zapamatovat souvislosti celého případu a přesně reprodukovat události.
V praktické (empirické) části jsem uvedl dvě mnou provedené výzkumné práce a to sociologický průzkum, kterým jsem chtěl zjistit subjektivní hodnocení seniorů a jejich postřehů a připomínek k výslechové situaci a Addenbrookský kognitivní test, kterým jsem chtěl potvrdit či nepotvrdit mnou stanovené hypotézy a to zda má věk, pohlaví a vzdělání vliv na kognitivní schopnosti probandů, zejména s ohledem na seniory. U věku a vzdělání se mi podařilo potvrdit mou hypotézu, že tyto skutečnosti korelují s výkonem, u pohlaví si toto potvrdit nepodařilo, neboť výsledky probandů obou pohlaví byli prakticky totožné.
Z těchto výzkumů jsem vyvodil závěry a doporučení jako zvláštnosti výslechu seniorů.
Anotace v angličtině
My thesis deals with the position of seniors in the interrogation situation. In the theoretical part I deal with the interrogation and it?s other aspects, particularly circumstances and the principles of questioning in relation to other seniors. Old age leads to big changes, both physiological and psychological. There is a gradual loss of hearing and sight, which are able to influence the interrogation, deteriorating eyesight oftens causes that old people can?t recognize the facts that are important for interrogation and proving, another specific feature that is necessary to count on in questioning old people is memory, old people aren?t able to remember the connections of the whole case and can?t accurately reproduce the events.
In the practical (empirical) part, I mentioned my two researches, sociological survey which I wanted to find out the subjective evaluation of seniors and their observations and comments to the interrogation situation and the Addenbrook cognitive test, which I wanted to confirm or not to confirm my hypothesis if age, gender or education has any affect on the cognitive abilities of probands, particularly with regard to seniors. For age and education I managed to confirm my hypothesis that these facts correlate with the performance. But for gender I couldn?t confirm my hypothesis because the results of both groups of probands were almost identical.
And of these researches I drew the conculsions and recommendations as a specificities of the interrogation of seniors.
Klíčová slova
Senior, výslech, kognitivní procesy, paměť, Addenbrookský kognitivní test
Klíčová slova v angličtině
Senior, interrogation (questioning), cognitive processes, memory, Addenbrook cognitive test
Rozsah průvodní práce
94 s., přílohy 13 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Má diplomová práce se zabývá postavením seniorů ve výslechové situaci. V teoretické části jsem se zabýval výslechem a jeho dalšími aspekty, zejména okolnostmi a zásadami výslechu ve vztahu k seniorům. Ve stáří dochází k velkým změnám, a to jak fyziologickým, tak psychickým. Dochází k pozvolné ztrátě sluchu a zraku, obě dvě tyto fyziologické změny jsou schopny ovlivnit výslech, se zhoršujícím zrakem často dochází k tomu, že staří lidé nerozpoznají určité skutečnosti, které jsou důležité pro výslech a dokazování, dalším specifikem, se kterým je nutno počítat při výslechu starých osob, je paměť, staří lidé nejsou schopni si zapamatovat souvislosti celého případu a přesně reprodukovat události.
V praktické (empirické) části jsem uvedl dvě mnou provedené výzkumné práce a to sociologický průzkum, kterým jsem chtěl zjistit subjektivní hodnocení seniorů a jejich postřehů a připomínek k výslechové situaci a Addenbrookský kognitivní test, kterým jsem chtěl potvrdit či nepotvrdit mnou stanovené hypotézy a to zda má věk, pohlaví a vzdělání vliv na kognitivní schopnosti probandů, zejména s ohledem na seniory. U věku a vzdělání se mi podařilo potvrdit mou hypotézu, že tyto skutečnosti korelují s výkonem, u pohlaví si toto potvrdit nepodařilo, neboť výsledky probandů obou pohlaví byli prakticky totožné.
Z těchto výzkumů jsem vyvodil závěry a doporučení jako zvláštnosti výslechu seniorů.
Anotace v angličtině
My thesis deals with the position of seniors in the interrogation situation. In the theoretical part I deal with the interrogation and it?s other aspects, particularly circumstances and the principles of questioning in relation to other seniors. Old age leads to big changes, both physiological and psychological. There is a gradual loss of hearing and sight, which are able to influence the interrogation, deteriorating eyesight oftens causes that old people can?t recognize the facts that are important for interrogation and proving, another specific feature that is necessary to count on in questioning old people is memory, old people aren?t able to remember the connections of the whole case and can?t accurately reproduce the events.
In the practical (empirical) part, I mentioned my two researches, sociological survey which I wanted to find out the subjective evaluation of seniors and their observations and comments to the interrogation situation and the Addenbrook cognitive test, which I wanted to confirm or not to confirm my hypothesis if age, gender or education has any affect on the cognitive abilities of probands, particularly with regard to seniors. For age and education I managed to confirm my hypothesis that these facts correlate with the performance. But for gender I couldn?t confirm my hypothesis because the results of both groups of probands were almost identical.
And of these researches I drew the conculsions and recommendations as a specificities of the interrogation of seniors.
Klíčová slova
Senior, výslech, kognitivní procesy, paměť, Addenbrookský kognitivní test
Klíčová slova v angličtině
Senior, interrogation (questioning), cognitive processes, memory, Addenbrook cognitive test
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na fyzické a kognitivní zvláštnosti starých lidí při vnímání skutečností a jejich následnou interpretaci,
- na možnost verbálního a nenverbálního vyjadřovaní starých lidí,
- na druhy postupů při výslechu starých lidí s přihlédnutím k individualitě jedince,
- na možnosti sociální pedagogiky při stanovení postupu výslechu seniorů a vzdělávání vyslýchajících.
Součástí práce bude sociologický průzkum (event. drobný sociologický výzkum) zaměřený na zjištění vztahu vnímámané skutečnosti a její následné interpretace v návaznosti na zdravotní stav a vzdělání vyslýchaného seniora.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na fyzické a kognitivní zvláštnosti starých lidí při vnímání skutečností a jejich následnou interpretaci,
- na možnost verbálního a nenverbálního vyjadřovaní starých lidí,
- na druhy postupů při výslechu starých lidí s přihlédnutím k individualitě jedince,
- na možnosti sociální pedagogiky při stanovení postupu výslechu seniorů a vzdělávání vyslýchajících.
Součástí práce bude sociologický průzkum (event. drobný sociologický výzkum) zaměřený na zjištění vztahu vnímámané skutečnosti a její následné interpretace v návaznosti na zdravotní stav a vzdělání vyslýchaného seniora.
Seznam doporučené literatury
Záhorská, J. Psychologická intervence při vyšetřování trestných činů. Praha: Portál, 2007.
Čírtková, L. Moderní psychologie pro právníky. Praha: Grada, 2008.
Matiášek, J., Bárta, B., Soukup, J. Psychologie a výslechová praxe. Praha: Orbis, 1968.
Hayesová, N. Aplikovaná psychologie. Praha: Portál, 2003.
Pavlovský, P. Soudní psychiatrie a psychologie. Praha: Grada, 2004.
Gruss, P. Perspektivy stárnutí. Praha: Portál, 2009.
Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.
Timuľák, L. Základy vedení psychoterapeutického rozhovoru. Praha: Portál, 2006
Čírtková, L. Forenzní psychologie. Praha: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2009
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Záhorská, J. Psychologická intervence při vyšetřování trestných činů. Praha: Portál, 2007.
Čírtková, L. Moderní psychologie pro právníky. Praha: Grada, 2008.
Matiášek, J., Bárta, B., Soukup, J. Psychologie a výslechová praxe. Praha: Orbis, 1968.
Hayesová, N. Aplikovaná psychologie. Praha: Portál, 2003.
Pavlovský, P. Soudní psychiatrie a psychologie. Praha: Grada, 2004.
Gruss, P. Perspektivy stárnutí. Praha: Portál, 2009.
Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.
Timuľák, L. Základy vedení psychoterapeutického rozhovoru. Praha: Portál, 2006
Čírtková, L. Forenzní psychologie. Praha: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2009
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Vízdal: Jaká byla Vašeho motivace volby daného tématu?
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
doc. Vízdal: Jaká je návaznost kognitivního výkonu seniorů a specifikami jejich výslechu
- odpověděl dobře