Předložená bakalářská práce je rozdělena do dvou základních částí. První část se zabývá rodinou jako primárním nástrojem výchovy mládeže a ústavní výchovou, přesněji řečeno výchovou v dětských domovech. Přináší poznatky o rodině jako o systému, kde na pozadí rodiny představuje partnerské soužití, ale také interakci rodiče s dítětem.
V další části teoretického rámce představuje vývojová stádia dítěte a srovnává tato vývojová údobí s vývojem deprivovaných dětí. Na pozadí historického vývoje poukazuje na potřebu utváření ústavní péče v Evropě i v České republice. Charakterizuje strukturu současných dětských domovů jako nástrojů výchovy dětí, které nemají možnost být vychovávané primární rodinou.
Těžištěm empirické části byl průzkum, jehož se zúčastnilo jedenáct respondentů z dětského domova a stejný počet respondentů kontrolní skupiny gymnázia. Nástrojem k porovnání těchto dvou skupin byl dotazník ADOR. Na základě hypotéz byly zjišťovány případné rozdíly ve výchově, jak je vnímaly respondenti sami.
Závěry práce by mohly být užitečné a velice podnětné pro přípravu a zpracování dalších výzkumů v této oblasti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is divided into two main parts. The first part deals with the family as a primary tool in youth education, and more specifically institutional care education in children's homes. It provides information on the family as a system where family background is a partner life, but also the interaction of parents with a child.
The next section presents the theoretical framework of developmental stages of child development, and compares the period with the development of deprived children. The historical background highlights the need for creation of institutional care in Europe and in the Czech Republic. Characterized by the structure of current children's homes as a tool for education of children who are unable to be raised by the primary family.
The focus of the empirical survey which was attended by eleven respondents from the orphanage and the same number of respondents control group grammar school. Tool to compare these two groups became ADOR questionnaire. It was basic of hypothesis to determine possible differences in upbringing and how it perceived the respondents themselves.
The conclusion could be very useful and inspiring for the preparation and further researches in this area.
Předložená bakalářská práce je rozdělena do dvou základních částí. První část se zabývá rodinou jako primárním nástrojem výchovy mládeže a ústavní výchovou, přesněji řečeno výchovou v dětských domovech. Přináší poznatky o rodině jako o systému, kde na pozadí rodiny představuje partnerské soužití, ale také interakci rodiče s dítětem.
V další části teoretického rámce představuje vývojová stádia dítěte a srovnává tato vývojová údobí s vývojem deprivovaných dětí. Na pozadí historického vývoje poukazuje na potřebu utváření ústavní péče v Evropě i v České republice. Charakterizuje strukturu současných dětských domovů jako nástrojů výchovy dětí, které nemají možnost být vychovávané primární rodinou.
Těžištěm empirické části byl průzkum, jehož se zúčastnilo jedenáct respondentů z dětského domova a stejný počet respondentů kontrolní skupiny gymnázia. Nástrojem k porovnání těchto dvou skupin byl dotazník ADOR. Na základě hypotéz byly zjišťovány případné rozdíly ve výchově, jak je vnímaly respondenti sami.
Závěry práce by mohly být užitečné a velice podnětné pro přípravu a zpracování dalších výzkumů v této oblasti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is divided into two main parts. The first part deals with the family as a primary tool in youth education, and more specifically institutional care education in children's homes. It provides information on the family as a system where family background is a partner life, but also the interaction of parents with a child.
The next section presents the theoretical framework of developmental stages of child development, and compares the period with the development of deprived children. The historical background highlights the need for creation of institutional care in Europe and in the Czech Republic. Characterized by the structure of current children's homes as a tool for education of children who are unable to be raised by the primary family.
The focus of the empirical survey which was attended by eleven respondents from the orphanage and the same number of respondents control group grammar school. Tool to compare these two groups became ADOR questionnaire. It was basic of hypothesis to determine possible differences in upbringing and how it perceived the respondents themselves.
The conclusion could be very useful and inspiring for the preparation and further researches in this area.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena a rozdělena na část teoretickou a část empirickou:
Teoretická část
- pojem deprivace, ve smyslu ztráty podnětů náležících primární rodině,
- zákonné normativy upravující stav rodina dítě, ústavní výchova,
- vývojová stádia dle Ericksona, Piageta, se zaměřením na konkrétní vývojové stádium,
- historie a současnost ústavní péče v ČR,
- postoje ve smyslu sociální psychologie, rodina, rodičovství, disfunkční rodina a její charakteristika, úplná rodina, neúplná rodina a jejich vliv na výchovu mládeže,
- některé poznatky z praxe, vycházející z konkrétních případů z OSPOD Jihlava.
Empirická část
- stanovit 3 základní hypotézy při srovnání ústavní a rodinné péče,
- popis standardizovaného dotazníku ADOR (dotazník rodičovského jednání a postojů pro adolescenty),
- porovnat na základě standardizovaného dotazníku a vyspecifikovat případné rozdíly mezi výchovou mládeže v ústavní péči a výchovou mládeže v úplné rodině,
- určit případné signifikantní rozdíly za předpokladu potvrzení jednotlivých hypotéz,
- poukázat na jednotlivá východiska případné návrhy pro praxi.
Cíl bakalářské práce: Cílem této bakalářské práce je poukázat na případné rozdíly ve výchově mládeže v primární rodině jako nástroje výchovy a ústavní péče jako náhrady, která však sebou může nést disfunkční prvky výchovy jedince vycházející již z podstaty ústavní výchovy. Tato práce by se měla zaměřit na destabilizační faktory výchovy a podmětovou deprivaci, která pramení z ústavní výchovy.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena a rozdělena na část teoretickou a část empirickou:
Teoretická část
- pojem deprivace, ve smyslu ztráty podnětů náležících primární rodině,
- zákonné normativy upravující stav rodina dítě, ústavní výchova,
- vývojová stádia dle Ericksona, Piageta, se zaměřením na konkrétní vývojové stádium,
- historie a současnost ústavní péče v ČR,
- postoje ve smyslu sociální psychologie, rodina, rodičovství, disfunkční rodina a její charakteristika, úplná rodina, neúplná rodina a jejich vliv na výchovu mládeže,
- některé poznatky z praxe, vycházející z konkrétních případů z OSPOD Jihlava.
Empirická část
- stanovit 3 základní hypotézy při srovnání ústavní a rodinné péče,
- popis standardizovaného dotazníku ADOR (dotazník rodičovského jednání a postojů pro adolescenty),
- porovnat na základě standardizovaného dotazníku a vyspecifikovat případné rozdíly mezi výchovou mládeže v ústavní péči a výchovou mládeže v úplné rodině,
- určit případné signifikantní rozdíly za předpokladu potvrzení jednotlivých hypotéz,
- poukázat na jednotlivá východiska případné návrhy pro praxi.
Cíl bakalářské práce: Cílem této bakalářské práce je poukázat na případné rozdíly ve výchově mládeže v primární rodině jako nástroje výchovy a ústavní péče jako náhrady, která však sebou může nést disfunkční prvky výchovy jedince vycházející již z podstaty ústavní výchovy. Tato práce by se měla zaměřit na destabilizační faktory výchovy a podmětovou deprivaci, která pramení z ústavní výchovy.
Seznam doporučené literatury
SEZNAM DOPORUČENÉ LITERTURY:
Ferjenčík, J., Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál, 2000.
Sobotková, I., Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001.
Matějček, Z., Dytrych, Z. Děti, rodina a stres. Praha: Galén, 1994.
Fontana, D., Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997.
Mareš, P., Potočný T., Modernizace a česká rodina. Brno: Barrister a Principál, 2003.
Šimíková, I., Vašečka I., Mechanizmy sociálního vyčleňování romských komunit na lokální úrovni a nástroje integrace, Brno: Barrister a Principál, 2003.
Vágnerová, M., Vývojová psychologie, Praha: Portál, 2000
Langmeier, J., Krejčířová, D., Vývojová psychologie, Praha: Grada, 1998
Baštecká, B., Goldmann, P., Základy klinické psychologie, Praha: Portál, 2001
Říčan, P., Krejčířová, D., Dětská klinická psychologie, Praha: Grada, 1997
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
SEZNAM DOPORUČENÉ LITERTURY:
Ferjenčík, J., Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál, 2000.
Sobotková, I., Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001.
Matějček, Z., Dytrych, Z. Děti, rodina a stres. Praha: Galén, 1994.
Fontana, D., Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997.
Mareš, P., Potočný T., Modernizace a česká rodina. Brno: Barrister a Principál, 2003.
Šimíková, I., Vašečka I., Mechanizmy sociálního vyčleňování romských komunit na lokální úrovni a nástroje integrace, Brno: Barrister a Principál, 2003.
Vágnerová, M., Vývojová psychologie, Praha: Portál, 2000
Langmeier, J., Krejčířová, D., Vývojová psychologie, Praha: Grada, 1998
Baštecká, B., Goldmann, P., Základy klinické psychologie, Praha: Portál, 2001
Říčan, P., Krejčířová, D., Dětská klinická psychologie, Praha: Grada, 1997
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucího a oponenta BP - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. PhDr. Palovčíková: V čem vidíte přínos práce ve vztahu k sociální pedagogice a pro praxi.
PhDr. Beran: Citová deprivacea její nárůst.
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem