Práce je zaměřena na problematiku vrstevnických vztahů a na jejich vliv na celkové klima školy. Cílem práce bylo zjistit, zda a jak se tyto dva aspekty vzájemně ovlivňují či doplňují a jaké vztahy mezi vrstevníky panují v současné době.
Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Její nedílnou součástí je průzkum formou dotazníků a rozhovorů s jednotlivými aktéry školního klimatu. Zahrnuje také interpretaci výsledků.
Anotace v angličtině
My thesis is trying to analyze the subject of peer relationships and their influence on overall school climate. The aim of this essay was to determine whether and how do these two aspects iteract and complement each other and what kind of relationship can nowadays be seen among peers.
The essay is divided into two parts: theoretical and practical. An integral part of this essay includes a study based on questionnaires and interwiews with different individuals involved in the school atmosphere. It also includes a summary and an explanation of the results.
Klíčová slova
vztahy, vrstevník, škola, třída, klima, prostředí, výchova, šikana, agresivita, záškoláctví
Práce je zaměřena na problematiku vrstevnických vztahů a na jejich vliv na celkové klima školy. Cílem práce bylo zjistit, zda a jak se tyto dva aspekty vzájemně ovlivňují či doplňují a jaké vztahy mezi vrstevníky panují v současné době.
Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Její nedílnou součástí je průzkum formou dotazníků a rozhovorů s jednotlivými aktéry školního klimatu. Zahrnuje také interpretaci výsledků.
Anotace v angličtině
My thesis is trying to analyze the subject of peer relationships and their influence on overall school climate. The aim of this essay was to determine whether and how do these two aspects iteract and complement each other and what kind of relationship can nowadays be seen among peers.
The essay is divided into two parts: theoretical and practical. An integral part of this essay includes a study based on questionnaires and interwiews with different individuals involved in the school atmosphere. It also includes a summary and an explanation of the results.
Klíčová slova
vztahy, vrstevník, škola, třída, klima, prostředí, výchova, šikana, agresivita, záškoláctví
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce obsahovat:
vliv jednotlivých vývoj. etap dítěte na utváření a formování vrstevnických vztahů
vliv výchovy na utváření a formování vrstev. vztahů;
jaké vztahy panují mezi žáky a studenty
vliv těchto vztahů na klima třídy a školy (výskyt sociálně patologických jevů v kolektivu, jejich prevence a řešení);
jak problematiku sociálně patologických jevů vnímají sami žáci;
pohled pedagogů na tuto problematiku (postoje, zkušenosti, ...);
zhodnocení daného tématu v souvislosti se sociální problematikou současné mládeže.
Součástí práce bude drobný sociologický průzkum (formou dotazníků, rozdělených podle skupin respondentů) související s daným tématem.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce obsahovat:
vliv jednotlivých vývoj. etap dítěte na utváření a formování vrstevnických vztahů
vliv výchovy na utváření a formování vrstev. vztahů;
jaké vztahy panují mezi žáky a studenty
vliv těchto vztahů na klima třídy a školy (výskyt sociálně patologických jevů v kolektivu, jejich prevence a řešení);
jak problematiku sociálně patologických jevů vnímají sami žáci;
pohled pedagogů na tuto problematiku (postoje, zkušenosti, ...);
zhodnocení daného tématu v souvislosti se sociální problematikou současné mládeže.
Součástí práce bude drobný sociologický průzkum (formou dotazníků, rozdělených podle skupin respondentů) související s daným tématem.
Seznam doporučené literatury
Doubek, D. Vytváření skupin mezi vrstevníky ? spolužáky. Praha: Karolinum, 2005.
Grecmanová, Helena. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008.
Chráska, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2003.
Kolář, M. Skrytý svět šikanování: příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Praha: Portál, 1997.
Kraus, B., Poláčková, V. Člověk-prostředí-výchova. Praha: Portál, 2008.
Mühlpachr, P. Sociopatologie. Brno: Masarykova univerzita, 2008.
Říčan, P. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995.
Smékal, V., Macek, P. Utváření a vývoj osobnosti ? psychologické, sociální a pedagogické aspekty. Brno: Barrister&Principal, 2002.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně dolňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Doubek, D. Vytváření skupin mezi vrstevníky ? spolužáky. Praha: Karolinum, 2005.
Grecmanová, Helena. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008.
Chráska, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2003.
Kolář, M. Skrytý svět šikanování: příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Praha: Portál, 1997.
Kraus, B., Poláčková, V. Člověk-prostředí-výchova. Praha: Portál, 2008.
Mühlpachr, P. Sociopatologie. Brno: Masarykova univerzita, 2008.
Říčan, P. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995.
Smékal, V., Macek, P. Utváření a vývoj osobnosti ? psychologické, sociální a pedagogické aspekty. Brno: Barrister&Principal, 2002.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně dolňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Studentka práci obhájila se znalostí tématu. Kultivovaný projev. A - výborně
2. Otázky oponenta byly zodpovězeny bezezbytku. S přehledem. B - velmi dobře
3. Mediace mezi žáky - víte o programu, který se tímto zabývá? (Středočeský kraj)
- odpověděla se znalostí problému. B - velmi dobře