Bakalářská práce se zabývá postavením biologické a náhradní rodiny ve společnosti. Charakterizuje funkční rodinu, výchovu a rodinné prostředí. Zdůrazňuje význam funkční rodiny pro dítě. V další části popisuje formy náhradní rodinné péče. Především pěstounskou péči. Uvádí specifika a problémy výchovy dítěte v náhradní rodině. Podrobně charakterizuje vztahy biologické a pěstounské rodiny: jak se utváří, jaký význam mají pro dítě, kdo je podporuje. V závěru jsou doporučeny oblasti uplatnění sociálních pedagogů v péči o ohrožené děti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the position of biological and substitute families in our society. The thesis characterises a well-functioning family, its education and a family environment. There is an emphasis on the influence of a well-functioning family on a child. There are described some forms of the substitute family care in the next part of the thesis. It highlights especially the foster care. There are included specific challenges and problems of the education of a child in a substitute family. There is given a detailed description of the relation between the substitute and the biological family: how they rise, how important they are for the child who supports them. There are recommended some areas of application of the social pedagogic in care of endangered children in the end of the thesis.
Klíčová slova
Dítě, rodina, výchova, pěstounská péče, náhradní rodinná péče, biologická rodina, rodinné vztahy, formy náhradní rodinné péče, problémy výchovy, orgány sociálně-právní ochrany dětí.
Klíčová slova v angličtině
Child, family, education, foster care, substitute families, biological families, family relationships, forms of substitute families, problems in education, society, department of social and legal protection of children.
Rozsah průvodní práce
63 s. (109 230 znaků)
Jazyk
-
Anotace
Bakalářská práce se zabývá postavením biologické a náhradní rodiny ve společnosti. Charakterizuje funkční rodinu, výchovu a rodinné prostředí. Zdůrazňuje význam funkční rodiny pro dítě. V další části popisuje formy náhradní rodinné péče. Především pěstounskou péči. Uvádí specifika a problémy výchovy dítěte v náhradní rodině. Podrobně charakterizuje vztahy biologické a pěstounské rodiny: jak se utváří, jaký význam mají pro dítě, kdo je podporuje. V závěru jsou doporučeny oblasti uplatnění sociálních pedagogů v péči o ohrožené děti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the position of biological and substitute families in our society. The thesis characterises a well-functioning family, its education and a family environment. There is an emphasis on the influence of a well-functioning family on a child. There are described some forms of the substitute family care in the next part of the thesis. It highlights especially the foster care. There are included specific challenges and problems of the education of a child in a substitute family. There is given a detailed description of the relation between the substitute and the biological family: how they rise, how important they are for the child who supports them. There are recommended some areas of application of the social pedagogic in care of endangered children in the end of the thesis.
Klíčová slova
Dítě, rodina, výchova, pěstounská péče, náhradní rodinná péče, biologická rodina, rodinné vztahy, formy náhradní rodinné péče, problémy výchovy, orgány sociálně-právní ochrany dětí.
Klíčová slova v angličtině
Child, family, education, foster care, substitute families, biological families, family relationships, forms of substitute families, problems in education, society, department of social and legal protection of children.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle další literatury, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucí diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucí bude práce zaměřena na význam biologické rodiny dítěte v náhradní výchově. Práce bude rozdělena na teoretická východiska vycházející z literatury k danému tématu, vymezující pojmy náhradní rodinné výchovy a zabývající se možnostmi sociální práce s biologickou rodinou dítěte v pěstounské péči. Empirická část bakalářské práce ověří pedagogickým průzkumem - dotazníkem, případovými studiemi daný stav.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle další literatury, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucí diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucí bude práce zaměřena na význam biologické rodiny dítěte v náhradní výchově. Práce bude rozdělena na teoretická východiska vycházející z literatury k danému tématu, vymezující pojmy náhradní rodinné výchovy a zabývající se možnostmi sociální práce s biologickou rodinou dítěte v pěstounské péči. Empirická část bakalářské práce ověří pedagogickým průzkumem - dotazníkem, případovými studiemi daný stav.
Seznam doporučené literatury
Archerová,C. Dítě v náhradní rodině. Praha:ASPI,2006.
Bakošová,Z. Sociálna pedagogika jako životná pomoc. Bratislava:FFUK,2005.
Kraus,B.,Poláčková,V.et al. Člověk, prostředí, výchova. Brno:Paido,2001.
Škoviera,A. Dilemata náhradní výchovy. Praha:Portál,2007.
Škoviera,A. Trendy náhradnej výchovy. Bratislava:Portus,2001.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Archerová,C. Dítě v náhradní rodině. Praha:ASPI,2006.
Bakošová,Z. Sociálna pedagogika jako životná pomoc. Bratislava:FFUK,2005.
Kraus,B.,Poláčková,V.et al. Člověk, prostředí, výchova. Brno:Paido,2001.
Škoviera,A. Dilemata náhradní výchovy. Praha:Portál,2007.
Škoviera,A. Trendy náhradnej výchovy. Bratislava:Portus,2001.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky ved. práce a oponenta - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Nedoma: Kolik rodin má v gesci sociální pracovník?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem