Bakalářská práce Hodnotová orientace mládeže a její utváření je rozdělena do dvou částí. První teoretická část se skládá ze tří kapitol. V první kapitole jsou objasněny pojmy mládež, hodnota a hodnotová orientace a ukazuje pohled na současnou mládež. Druhá kapitola se zabývá vlivy rodiny, školy, vrstevnických skupin, masmédií, celospolečenského prostředí a volného času. Třetí kapitola pojednává o životních plánech mládeže, postoji k budoucímu zaměstnání a představách o manželství a rodičovství. Druhá praktická část zkoumá pomocí techniky dotazníku hodnotový žebříček současných maturantů. Dále zkoumá, co mládež ovlivňuje a jaké má životní plány.
Anotace v angličtině
The baccalaureate work The Value orientation of youth and its formation is divided to two parts. The first theoretical part contains three chapters. In the first chapter is conception of young people, value and value orientation and reflects the look to present youth. The second chapter deals with influence of family, school, peer groups, medias, societal environment and free time. The third chapter treats about the life plans of young people, attitude to future emloyment and views about marriages and parenting. The second practical part examines by the help of questionary value list present graduates. Next examines, what young people affects the most and what are their life plans.
Klíčová slova
Mládež, adolescence, hodnota, hodnotová orientace, rodina, škola, vrstevnická skupina, masmédia, celospolečenské prostředí, volný čas, zaměstnání, manželství a rodičovství.
Klíčová slova v angličtině
Youth, adolescent, value, value orientation, family, school, peer groups, mass media, societal environment, free time, employment, marriage and parenthood.
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
-
Anotace
Bakalářská práce Hodnotová orientace mládeže a její utváření je rozdělena do dvou částí. První teoretická část se skládá ze tří kapitol. V první kapitole jsou objasněny pojmy mládež, hodnota a hodnotová orientace a ukazuje pohled na současnou mládež. Druhá kapitola se zabývá vlivy rodiny, školy, vrstevnických skupin, masmédií, celospolečenského prostředí a volného času. Třetí kapitola pojednává o životních plánech mládeže, postoji k budoucímu zaměstnání a představách o manželství a rodičovství. Druhá praktická část zkoumá pomocí techniky dotazníku hodnotový žebříček současných maturantů. Dále zkoumá, co mládež ovlivňuje a jaké má životní plány.
Anotace v angličtině
The baccalaureate work The Value orientation of youth and its formation is divided to two parts. The first theoretical part contains three chapters. In the first chapter is conception of young people, value and value orientation and reflects the look to present youth. The second chapter deals with influence of family, school, peer groups, medias, societal environment and free time. The third chapter treats about the life plans of young people, attitude to future emloyment and views about marriages and parenting. The second practical part examines by the help of questionary value list present graduates. Next examines, what young people affects the most and what are their life plans.
Klíčová slova
Mládež, adolescence, hodnota, hodnotová orientace, rodina, škola, vrstevnická skupina, masmédia, celospolečenské prostředí, volný čas, zaměstnání, manželství a rodičovství.
Klíčová slova v angličtině
Youth, adolescent, value, value orientation, family, school, peer groups, mass media, societal environment, free time, employment, marriage and parenthood.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách"(IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na (zejména sociální) rizika pramenící z hodnotové orientace současné mládeže,
- na hledání odpovědi na otázku, zda současná mládež má dostatek odpovědnosti k budocnosti v oblasti rodinného života a pracovního zařazení ve společnosti,
- na možnosti sociální pedagogiky při nápravě tohoto stavu.
Součástí práce bude sociologický průzkum (event. drobný sociologický výzkum) zaměřený na zjištění vztahu současné mládeže končící střední vzdělání a její hodnotové orientace pro další společenský život.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách"(IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na (zejména sociální) rizika pramenící z hodnotové orientace současné mládeže,
- na hledání odpovědi na otázku, zda současná mládež má dostatek odpovědnosti k budocnosti v oblasti rodinného života a pracovního zařazení ve společnosti,
- na možnosti sociální pedagogiky při nápravě tohoto stavu.
Součástí práce bude sociologický průzkum (event. drobný sociologický výzkum) zaměřený na zjištění vztahu současné mládeže končící střední vzdělání a její hodnotové orientace pro další společenský život.
Seznam doporučené literatury
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1999.
Čáp J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996.
Matoušek, O. Rodina jako instituce a vztahová síť, Praha: Slon 1997.
Sak, P., Saková K. Mládež na křižovatce. Praha: Svoboda Servis, 2004.
Střelec, S., Mádrová, E. Marhounová, J., Řehulka, E. Kapitoly z rodinné výchovy. Praha: Fortuna, 1992.
Kraus, B. a kol. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1999.
Čáp J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996.
Matoušek, O. Rodina jako instituce a vztahová síť, Praha: Slon 1997.
Sak, P., Saková K. Mládež na křižovatce. Praha: Svoboda Servis, 2004.
Střelec, S., Mádrová, E. Marhounová, J., Řehulka, E. Kapitoly z rodinné výchovy. Praha: Fortuna, 1992.
Kraus, B. a kol. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky ved. práce a oponenta - viz posudky
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Nedoma: Jak jste postupoval při svém výzkumu?
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem