Bakalářská práce pojednává o problematice sexuální výchovy a osvěty jedinců s mentální retardací. Upozorňuje na důležitost sexuální osvěty mentálně postižených, která je nenahraditelná z hlediska prevence patologických jevů, především sexuálního zneužívání. Zjišťuje, jaké mají lidé s mentálním postižením znalosti v oblasti sexuální výchovy, jak těmto znalostem rozumí. Přibližuje názory klientů na partnerství a sexualitu a odhaluje, zda mají zájem o sexuální, partnerský a vlastní rodinný život. Jejím záměrem je též prozkoumat, z jakých zdrojů čerpají klienti s mentální retardací informace o sexualitě. Otevírá téma sexuálního obtěžování a zneužívání a usiluje o nalezení odpovědi na otázku, zda se někdy setkali s tímto negativním jevem.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the issue of sexual education among mentaly retarded individuals. It is focused on the importance of sexual education for mentaly disabled people and it stresses it´s irreplaceability in the context of pathology prevention, especialy sexual abuse. This bachelor thesis tries to find out level and specificity of partnership and sexual knowledge among mentaly disabled individuals and their understanding of these particular topics. It brings together clients opinion about partnership and sexuality, and it reveals whether these people are interested in sexual, partner and family life. Intention of this thesis is also to investigate how clients enrich their information about sexuality and what sources they use. This bachelor thesis also opens up topic of sexual harassment and abuse and intents to find out wheter the studied clients have ever met this negative phenomenon.
Klíčová slova
Mentální retardace, sexualita mentálně postižených jedinců, sexuální zneužívání, sexuální výchova a osvěta
Klíčová slova v angličtině
Mental retardation, sexuality of mentally disabled people, sex abuse, sex education and edification
Rozsah průvodní práce
75 s.
Jazyk
-
Anotace
Bakalářská práce pojednává o problematice sexuální výchovy a osvěty jedinců s mentální retardací. Upozorňuje na důležitost sexuální osvěty mentálně postižených, která je nenahraditelná z hlediska prevence patologických jevů, především sexuálního zneužívání. Zjišťuje, jaké mají lidé s mentálním postižením znalosti v oblasti sexuální výchovy, jak těmto znalostem rozumí. Přibližuje názory klientů na partnerství a sexualitu a odhaluje, zda mají zájem o sexuální, partnerský a vlastní rodinný život. Jejím záměrem je též prozkoumat, z jakých zdrojů čerpají klienti s mentální retardací informace o sexualitě. Otevírá téma sexuálního obtěžování a zneužívání a usiluje o nalezení odpovědi na otázku, zda se někdy setkali s tímto negativním jevem.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the issue of sexual education among mentaly retarded individuals. It is focused on the importance of sexual education for mentaly disabled people and it stresses it´s irreplaceability in the context of pathology prevention, especialy sexual abuse. This bachelor thesis tries to find out level and specificity of partnership and sexual knowledge among mentaly disabled individuals and their understanding of these particular topics. It brings together clients opinion about partnership and sexuality, and it reveals whether these people are interested in sexual, partner and family life. Intention of this thesis is also to investigate how clients enrich their information about sexuality and what sources they use. This bachelor thesis also opens up topic of sexual harassment and abuse and intents to find out wheter the studied clients have ever met this negative phenomenon.
Klíčová slova
Mentální retardace, sexualita mentálně postižených jedinců, sexuální zneužívání, sexuální výchova a osvěta
Klíčová slova v angličtině
Mental retardation, sexuality of mentally disabled people, sex abuse, sex education and edification
Zásady pro vypracování
ZÁSADY PRO VYPRACOVÁNÍ: Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na psychologickou charakteristiku jedinců s mentální retardací;
- na nezbytnost sexuální osvěty u jedinců s mentálním postižením, problematika pohlavního zneužívání;
- na způsoby sexuální výchovy dle stupně mentální retardace.
Součástí práce bude sociologický průzkum (event. drobný sociologický výzkum) zaměřený na hledání odpovědi na otázku, jak probíhá vzdělávání osob s mentální retardací v sexuální oblasti, jaké mají klienti znalosti v oblasti sexuální výchovy a jak těmto znalostem rozumí.
Zásady pro vypracování
ZÁSADY PRO VYPRACOVÁNÍ: Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na psychologickou charakteristiku jedinců s mentální retardací;
- na nezbytnost sexuální osvěty u jedinců s mentálním postižením, problematika pohlavního zneužívání;
- na způsoby sexuální výchovy dle stupně mentální retardace.
Součástí práce bude sociologický průzkum (event. drobný sociologický výzkum) zaměřený na hledání odpovědi na otázku, jak probíhá vzdělávání osob s mentální retardací v sexuální oblasti, jaké mají klienti znalosti v oblasti sexuální výchovy a jak těmto znalostem rozumí.
Seznam doporučené literatury
Bartoňová, M., Pipeková, J., Vítková, M. Strategie ve vzdělávání žáků s mentálním postižením v odborném učilišti a na praktické škole. Brno: MSD, spol. s.r.o., 2008
Blahutková, M., Sebera, M., Havelka, P. Sexuální výchova mentálně postižených prostřednictvím pohybových aktivit. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004
Pipeková, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006
Švarcová, I. Mentální retardace. Praha: Grada Publishing, 2003
Vítková, M. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a speciální. Brno: Paido, 2004
Seznam doporučené literatury
Bartoňová, M., Pipeková, J., Vítková, M. Strategie ve vzdělávání žáků s mentálním postižením v odborném učilišti a na praktické škole. Brno: MSD, spol. s.r.o., 2008
Blahutková, M., Sebera, M., Havelka, P. Sexuální výchova mentálně postižených prostřednictvím pohybových aktivit. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004
Pipeková, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006
Švarcová, I. Mentální retardace. Praha: Grada Publishing, 2003
Vítková, M. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a speciální. Brno: Paido, 2004
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky ved. práce a oponenta - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Bakošová: Dělala jste výzkum za účasti či souhlasu zákonných zástupců?
doc. Bakošová: Jaká byly teoretická výdhodiska
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem