Klepáčková, Alena. Výchovné styly v rodině a jejich sociální dopady (Bakalářská práce).
Zlín: Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií, Institut mezioborových studií Brno, 2011.
Bakalářská práce poukazuje na problematiku rodinné výchovy a její důležitou úlohu při utváření osobnosti jedince. Současně poukazuje na vliv rodinného prostředí a výchovných stylů na chování jedince a na sociální dopady v důsledku nesprávných výchovných stylů.
Cílem práce bylo zjistit, jaký má vliv rodinné prostředí, ve kterém jedinec vyrůstá, a výchovné styly na jeho chování, jak toto prostředí ovlivňuje jeho volnočasové aktivity a jaké sociální dopady mají jednotlivé styly výchovy.
Anotace v angličtině
Klepáčková, Alena. The styles of education in a family and their social impact (Bachelor thesis).
Zlín: Tomas Bata University, Faculty of Humanities, Institute of Interdisciplinary Studies in Brno, 2011.
Bachelor thesis points out the problems of family education and its important role in shaping of individual?s personality. It also points out the influence of family background and educational styles on individual?s behavior and social impacts in consequence of incorrect educational styles.
The aim of the thesis was to find out how family background in which the individual grows up and educational styles infuence his behaviour, how this environment affects his leisure time activities and what are the social impacts of different styles of education.
Klíčová slova
Rodina, dítě, rodinné prostředí, chování, výchova, výchovné styly, sociální dopady, poruchy chování, patologické jevy.
Klíčová slova v angličtině
Family, child, family background, behavior, education, educational styles, social impacts, behavioral disorders, pathological phenomena.
Rozsah průvodní práce
56 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Klepáčková, Alena. Výchovné styly v rodině a jejich sociální dopady (Bakalářská práce).
Zlín: Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií, Institut mezioborových studií Brno, 2011.
Bakalářská práce poukazuje na problematiku rodinné výchovy a její důležitou úlohu při utváření osobnosti jedince. Současně poukazuje na vliv rodinného prostředí a výchovných stylů na chování jedince a na sociální dopady v důsledku nesprávných výchovných stylů.
Cílem práce bylo zjistit, jaký má vliv rodinné prostředí, ve kterém jedinec vyrůstá, a výchovné styly na jeho chování, jak toto prostředí ovlivňuje jeho volnočasové aktivity a jaké sociální dopady mají jednotlivé styly výchovy.
Anotace v angličtině
Klepáčková, Alena. The styles of education in a family and their social impact (Bachelor thesis).
Zlín: Tomas Bata University, Faculty of Humanities, Institute of Interdisciplinary Studies in Brno, 2011.
Bachelor thesis points out the problems of family education and its important role in shaping of individual?s personality. It also points out the influence of family background and educational styles on individual?s behavior and social impacts in consequence of incorrect educational styles.
The aim of the thesis was to find out how family background in which the individual grows up and educational styles infuence his behaviour, how this environment affects his leisure time activities and what are the social impacts of different styles of education.
Klíčová slova
Rodina, dítě, rodinné prostředí, chování, výchova, výchovné styly, sociální dopady, poruchy chování, patologické jevy.
Klíčová slova v angličtině
Family, child, family background, behavior, education, educational styles, social impacts, behavioral disorders, pathological phenomena.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na pojetí rodiny jako systému (význam rodiny,rodinný systém, důležité pojmy vztahující se k rodině)
- na rodinu ve vývoji a výchově dítěte (principy rodinného působení, role otce a matky)
- na rodinnou výchovu a výchovné styly(výchovné působení a postoje,výchovné postoje rodičů,výchovné cíle,výchovné styly,výchovné prostředky)
- na sociální dopady výchovných stylů(poruchy chování,vývoj poruchového chování,projevy poruchového chování,náprava a prevence poruchového chování)
Vedle studia literatury, kde budu nejvíce čerpat z níže uvedené literatury, budu dále pracovat metodou analýzy a komparace pramenných podkladů, které získám z literatury, právních norem, internetu, tiskovin apod.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na pojetí rodiny jako systému (význam rodiny,rodinný systém, důležité pojmy vztahující se k rodině)
- na rodinu ve vývoji a výchově dítěte (principy rodinného působení, role otce a matky)
- na rodinnou výchovu a výchovné styly(výchovné působení a postoje,výchovné postoje rodičů,výchovné cíle,výchovné styly,výchovné prostředky)
- na sociální dopady výchovných stylů(poruchy chování,vývoj poruchového chování,projevy poruchového chování,náprava a prevence poruchového chování)
Vedle studia literatury, kde budu nejvíce čerpat z níže uvedené literatury, budu dále pracovat metodou analýzy a komparace pramenných podkladů, které získám z literatury, právních norem, internetu, tiskovin apod.
Seznam doporučené literatury
? Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J.: Pedagogický slovník. Praha, Portál 1995.
? Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
? Cipro, M.: Průvodce dějinami výchovy, Praha, Panorama 1984.
? Blatný, M., Polišenská, V.A., Balaštíková, V., Hrdlička, M. (2005). Problematika rizikového chování vývoje dětí a dospívajících: hlavní témata a implikace pro další výzkum. Československá psychologie.
? Lazarová, B. (1998). První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha: Agentura STROM.
? Matějček, Z. (1994). O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál.
? Matoušek, O. (1993). Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství.
? Train, A. (2001). Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál.
? Vojtík, V., Machová, J., Břicháček, V. (1990). Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projevy v rodině a ve škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
? Čáp, J. (1996).Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV nakladatelství.
? Matějček, Z. (1996). Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
? Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J.: Pedagogický slovník. Praha, Portál 1995.
? Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
? Cipro, M.: Průvodce dějinami výchovy, Praha, Panorama 1984.
? Blatný, M., Polišenská, V.A., Balaštíková, V., Hrdlička, M. (2005). Problematika rizikového chování vývoje dětí a dospívajících: hlavní témata a implikace pro další výzkum. Československá psychologie.
? Lazarová, B. (1998). První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha: Agentura STROM.
? Matějček, Z. (1994). O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál.
? Matoušek, O. (1993). Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství.
? Train, A. (2001). Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál.
? Vojtík, V., Machová, J., Břicháček, V. (1990). Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projevy v rodině a ve škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
? Čáp, J. (1996).Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV nakladatelství.
? Matějček, Z. (1996). Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
odpověděla částečně
doc. Bakošová - pedagogické výzkumy v literatuře, týkající se stylů
výchovy
odpověděla částečně
doc. Vízdal - Jaké typologie stylů rodinné výchovy znáte?
odpověděla částečně
PhDr. Vaňková - Ke kterému výchovnému stylu se přikláníte?
odpověděla částečně
doc. Vízdal - Vztah mezi stylem výchovy v rodině a výskytem patol.
jevů?
odpověděla částečně.