Bakalářská práce "Prosociální chování - současný stav a možnosti rozvoje" je zaměřena na osvojení si teoretických pojmů vztahujících se k problematice prosociálnosti. Seznamuje s možnostmi a vlivy rodiny, školy a společnosti na utváření a rozvoj prosociálního chování. Zdůrazňuje, že tyto instituty (rodina, škola, společnost) jsou hlavními činiteli k formování charakteru jedince. Cílem práce je poukázat na důležitost rozvoje a poznání prosociálního chování a pomocí průzkumu seznamuje se stavem tohoto typu chování u dětí a jejich rodičů na dvou vybraných základních školách.
Anotace v angličtině
The bachelor´s thesis "Prosocial Behaviour - the Current Situation and its Potential Development" focuses on learning the theoretical concepts related to the issues of prosociability. It introduces the possibilities and influences of family, school and society on the formation and development of prosocial behaviour. It states that these institutions (family, school, society) are the main factors in shaping the character of the individual. The aim of this thesis is to highlight the importance of development and recognition of pro-social behaviour. Based on the research, it acquaints with the situation of this type of behaviour in children and their parents at two selected primary schools.
Klíčová slova
Chování, prosociální chování, altruismus, pomoc, empatie, etika, socializace, prostředí, rodina, škola, společnost, vzor, sociální normy, sociální interakce, motivace, charakter.
Klíčová slova v angličtině
Behaviour, prosocial behaviour, altruism, help, empathy, ethics, socialization, environment, family, school, society, example, social norms, social interaction, motivation, character.
Rozsah průvodní práce
97 s.
Jazyk
-
Anotace
Bakalářská práce "Prosociální chování - současný stav a možnosti rozvoje" je zaměřena na osvojení si teoretických pojmů vztahujících se k problematice prosociálnosti. Seznamuje s možnostmi a vlivy rodiny, školy a společnosti na utváření a rozvoj prosociálního chování. Zdůrazňuje, že tyto instituty (rodina, škola, společnost) jsou hlavními činiteli k formování charakteru jedince. Cílem práce je poukázat na důležitost rozvoje a poznání prosociálního chování a pomocí průzkumu seznamuje se stavem tohoto typu chování u dětí a jejich rodičů na dvou vybraných základních školách.
Anotace v angličtině
The bachelor´s thesis "Prosocial Behaviour - the Current Situation and its Potential Development" focuses on learning the theoretical concepts related to the issues of prosociability. It introduces the possibilities and influences of family, school and society on the formation and development of prosocial behaviour. It states that these institutions (family, school, society) are the main factors in shaping the character of the individual. The aim of this thesis is to highlight the importance of development and recognition of pro-social behaviour. Based on the research, it acquaints with the situation of this type of behaviour in children and their parents at two selected primary schools.
Klíčová slova
Chování, prosociální chování, altruismus, pomoc, empatie, etika, socializace, prostředí, rodina, škola, společnost, vzor, sociální normy, sociální interakce, motivace, charakter.
Klíčová slova v angličtině
Behaviour, prosocial behaviour, altruism, help, empathy, ethics, socialization, environment, family, school, society, example, social norms, social interaction, motivation, character.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucí bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucí bude práce zaměřena:
- na socializaci a sociální vztahy;
- na prosociálnost, tedy na schopnost sociálnosti, utváření vztahů, altruismus, empatii;
- na výchovu k prosociálnímu chování v rodině, ve škole, na působení společenských norem;
Součástí práce bude pedagogický průzkum zaměřený na zjištění toho, jaké možnosti škola dává k prosociálnímu chování.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucí bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucí bude práce zaměřena:
- na socializaci a sociální vztahy;
- na prosociálnost, tedy na schopnost sociálnosti, utváření vztahů, altruismus, empatii;
- na výchovu k prosociálnímu chování v rodině, ve škole, na působení společenských norem;
Součástí práce bude pedagogický průzkum zaměřený na zjištění toho, jaké možnosti škola dává k prosociálnímu chování.
Seznam doporučené literatury
Bakošová, Z., Sociálna pedagogika. UK Bratislava, 1994
Kraus, B., Základy sociální pedagogiky. 1. vydání. Praha: Portál, 2008
Nakonečný, M., Motivace lidského chování. 1. vydání. Praha: Academia, 1996
Nekonečný, M., Sociální psychologie. 2. vydání. Praha: portál, 2009
Roche Olivar, R., Etická výchova. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 1992
Valenta, J., Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: Aisis, 2005
Seznam doporučené literatury
Bakošová, Z., Sociálna pedagogika. UK Bratislava, 1994
Kraus, B., Základy sociální pedagogiky. 1. vydání. Praha: Portál, 2008
Nakonečný, M., Motivace lidského chování. 1. vydání. Praha: Academia, 1996
Nekonečný, M., Sociální psychologie. 2. vydání. Praha: portál, 2009
Roche Olivar, R., Etická výchova. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 1992
Valenta, J., Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: Aisis, 2005
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupní studentky
2. Otázky vedoucího a oponenta BP - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Nedoma: Co Vás vedlo k provádění šetření v 7. a 8. třídách ZŠ?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem