Tato diplomová práce pojednává o problematice vzdělávání dospělých. Popisuje vzdělávání dospělých a jeho propojení se sociálními problémy. Konkrétně je zaměřena na mezilidské a mezigenerační konflikty.
Práce dále ukazuje důležitost celoživotního učení. Jeho výstupem může být jednak zlepšení profesního uplatnění, ale také pozitivní přínos do oblasti soukromého života.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue of adult education. It describes the adult education and its link to social problems. Specifically, it focuses on interpersonal and intergenerational conflicts.
The work also shows the importance of lifelong learning. Its output can be improved careers, but also a positive contribution to the field of private life.
Klíčová slova
Vzdělávání dospělých, mezilidské vztahy, mezigenerační vztahy, motivace ke vzdělání, sociální problém, stárnutí, odchod do důchodu, nezaměstnanost.
Klíčová slova v angličtině
Adult education, interpersonal relation, generation relation, motivation to education, social problem, ageing, retirement, unemployment.
Rozsah průvodní práce
83 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce pojednává o problematice vzdělávání dospělých. Popisuje vzdělávání dospělých a jeho propojení se sociálními problémy. Konkrétně je zaměřena na mezilidské a mezigenerační konflikty.
Práce dále ukazuje důležitost celoživotního učení. Jeho výstupem může být jednak zlepšení profesního uplatnění, ale také pozitivní přínos do oblasti soukromého života.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue of adult education. It describes the adult education and its link to social problems. Specifically, it focuses on interpersonal and intergenerational conflicts.
The work also shows the importance of lifelong learning. Its output can be improved careers, but also a positive contribution to the field of private life.
Klíčová slova
Vzdělávání dospělých, mezilidské vztahy, mezigenerační vztahy, motivace ke vzdělání, sociální problém, stárnutí, odchod do důchodu, nezaměstnanost.
Klíčová slova v angličtině
Adult education, interpersonal relation, generation relation, motivation to education, social problem, ageing, retirement, unemployment.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynu obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou ubsaženy v literatuře připojené k tomuto textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vymezení pojmu vzdělávání, vzdělávání a celoživotní vzdělávání dospělých a na definování úlohy prevence sociálních problémů
- na vymezení významu vzdělávání dospělých v prevenci sociálních problémů vznikajících na základě intergeneračních vztahů
- na průzkum zaměřený na zjištění možností výchovy a vzdělávání dospělých v prevenci intergeneračně determinovaných sociálních problémů
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynu obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou ubsaženy v literatuře připojené k tomuto textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vymezení pojmu vzdělávání, vzdělávání a celoživotní vzdělávání dospělých a na definování úlohy prevence sociálních problémů
- na vymezení významu vzdělávání dospělých v prevenci sociálních problémů vznikajících na základě intergeneračních vztahů
- na průzkum zaměřený na zjištění možností výchovy a vzdělávání dospělých v prevenci intergeneračně determinovaných sociálních problémů
Seznam doporučené literatury
Machalová, M. Psychológia vo vzdelávání dospelých. Bratislava: Gerlach Print, 2006. ISBN 80-8914207-9.
Bočková, V. Aktuální problémy výchovy a vzdělávání dospělých. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1994, ISBN 80-7067-358-3.
Rabušicová, M. - Rabušic, L. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice, ISBN 978-80-210-4779-2.
Sýkorová, D., Šimek, D., Dvořáková, M. (eds) AUPO: Třetí věk trojí optikou. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1006-0.
Memorandum o celoživotním učení. Praha, MŠMT, 2001.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Machalová, M. Psychológia vo vzdelávání dospelých. Bratislava: Gerlach Print, 2006. ISBN 80-8914207-9.
Bočková, V. Aktuální problémy výchovy a vzdělávání dospělých. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1994, ISBN 80-7067-358-3.
Rabušicová, M. - Rabušic, L. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice, ISBN 978-80-210-4779-2.
Sýkorová, D., Šimek, D., Dvořáková, M. (eds) AUPO: Třetí věk trojí optikou. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1006-0.
Memorandum o celoživotním učení. Praha, MŠMT, 2001.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. PaedDr. Mazánková - mezigenerační konfliky ve výzkumu
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Hungr - motivace k celoživotnímu učení
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Mgr. Doňková - autoři, zabývající se vzděláváním
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
PhDr. Jůzl - další autoři
odpověděla vyčerpávajícím způsobem