Diplomová práce "Nadání, vzdělání a společnost" se věnuje komparaci českého vzdělávacího systému a kanadského vzdělávacího systému. Podrobně rozebírá vzdělávací systém provincie Ontario. Popisuje možnosti vzdělávání, strukturu systémů a základní vládní dokumenty, činnost ministerstev i jednotlivých škol. Předkládá charakteristiky systému z pohledu kanadských pedagogů, seznamuje se zkušenostmi učitelů z praxe.
Anotace v angličtině
Thesis "Talent, Education and Society" deals with comparison of the Czech education system and the Canadian education system. It analyzes the education system of the Province of Ontario, Canada in detail. It describes education opportunities, system structure and basic government documents, the activities of ministries as well as individual schools. It presents the characteristics of the system from the perspective of Canadian educators, present teachers´ experience from practise.
Klíčová slova
nadání, vzdělání, společnost, sociální stát, vzdělávání, komparace, sociokulturní vlivy, rodina, socializace, struktura vzdělávání, edukace, kázeňské problémy, dobrovolnické programy
Diplomová práce "Nadání, vzdělání a společnost" se věnuje komparaci českého vzdělávacího systému a kanadského vzdělávacího systému. Podrobně rozebírá vzdělávací systém provincie Ontario. Popisuje možnosti vzdělávání, strukturu systémů a základní vládní dokumenty, činnost ministerstev i jednotlivých škol. Předkládá charakteristiky systému z pohledu kanadských pedagogů, seznamuje se zkušenostmi učitelů z praxe.
Anotace v angličtině
Thesis "Talent, Education and Society" deals with comparison of the Czech education system and the Canadian education system. It analyzes the education system of the Province of Ontario, Canada in detail. It describes education opportunities, system structure and basic government documents, the activities of ministries as well as individual schools. It presents the characteristics of the system from the perspective of Canadian educators, present teachers´ experience from practise.
Klíčová slova
nadání, vzdělání, společnost, sociální stát, vzdělávání, komparace, sociokulturní vlivy, rodina, socializace, struktura vzdělávání, edukace, kázeňské problémy, dobrovolnické programy
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- pohled společnosti na vzdělání
- vlivy rodiny, rodičů a prostředí na dítě a rozvoj jeho předpokladů
- možnosti a zkušenosti rozvoje nadaných dětí v ČR a Kanadě
Součástí práce bude sociologický průzkum zaměřený na zjištění vztahu mezi vzděláním a postavením rodičů a volbou cesty profesní dráhy u dětí.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- pohled společnosti na vzdělání
- vlivy rodiny, rodičů a prostředí na dítě a rozvoj jeho předpokladů
- možnosti a zkušenosti rozvoje nadaných dětí v ČR a Kanadě
Součástí práce bude sociologický průzkum zaměřený na zjištění vztahu mezi vzděláním a postavením rodičů a volbou cesty profesní dráhy u dětí.
Seznam doporučené literatury
Havlík, R., Koťa, J.: Sociologie výchovy a školy. Praha:Portál,2002
Jurášková, J.: Základy pedagogiky nadaných. Praha:Institut pedagogicko - psychol. poradentství,2006
Krejčová, V., Kargerová, J.: Vzdělávací program Začít spolu. Praha:Portál,2003
Machů, E.: Rozpoznání a vzdělávání rozumově nadaných dětí. Brno:MU,2006
Monks, F.: Nadané dítě. Praha:Grada, 2002
Možný, I.: Rodina a společnost. Praha:Slon, 2008
Pipeková, J.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno:Paido, 2006
Trapková, L., Chvála, V.: Rodinná terapie psychosomatických poruch. Praha:Portál,2004
Zelinková, O.: Pedagogická diagnostika a IVP. Praha:Portál, 2007
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a bude průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Havlík, R., Koťa, J.: Sociologie výchovy a školy. Praha:Portál,2002
Jurášková, J.: Základy pedagogiky nadaných. Praha:Institut pedagogicko - psychol. poradentství,2006
Krejčová, V., Kargerová, J.: Vzdělávací program Začít spolu. Praha:Portál,2003
Machů, E.: Rozpoznání a vzdělávání rozumově nadaných dětí. Brno:MU,2006
Monks, F.: Nadané dítě. Praha:Grada, 2002
Možný, I.: Rodina a společnost. Praha:Slon, 2008
Pipeková, J.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno:Paido, 2006
Trapková, L., Chvála, V.: Rodinná terapie psychosomatických poruch. Praha:Portál,2004
Zelinková, O.: Pedagogická diagnostika a IVP. Praha:Portál, 2007
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a bude průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Mgr. Doňková - srovnání dotazníkového šetření u českých pedagogů
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Hungr - srovnání školství českého a kanadského
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Hungr - struktura předmětů
odpověděla vyčerpávajícím způsobem