Tématem bakalářské práce je Pohádka jako významný socializační prvek dítěte. Jednotlivé kapitoly popisují historii pohádek, její hlavní rysy, funkce a vlivy, které na děti působí během jejich vývoje. Definována je zde také dětská fantazie a představivost, na které má pohádka velký vliv.
Součástí práce je praktická část, která obsahuje výzkumné šetření, které pomocí dotazníku ověřovalo stanovené hypotézy týkající se dětí, ale i rodičů a jejich vztahu k pohádkám.
Anotace v angličtině
Topics of presented Bachelors thesis is Fairytale as an important element of the socialization of the child. Chapters describe history of fairy tales, their main features, functions and influences touching the children during thein development. Also child´s fantasy and imagination, which is under strong influence of fairy tale has been defined.
The thesis includes also a investigation, with research using a questionnaire as a means of proof of the premises set at the beginning of this research. The questionary looks for relationship between parents, their children and the fairy tales.
Klíčová slova
Pohádka, vývoj dítěte, vliv, fantazie, představivost, rodič.
Tématem bakalářské práce je Pohádka jako významný socializační prvek dítěte. Jednotlivé kapitoly popisují historii pohádek, její hlavní rysy, funkce a vlivy, které na děti působí během jejich vývoje. Definována je zde také dětská fantazie a představivost, na které má pohádka velký vliv.
Součástí práce je praktická část, která obsahuje výzkumné šetření, které pomocí dotazníku ověřovalo stanovené hypotézy týkající se dětí, ale i rodičů a jejich vztahu k pohádkám.
Anotace v angličtině
Topics of presented Bachelors thesis is Fairytale as an important element of the socialization of the child. Chapters describe history of fairy tales, their main features, functions and influences touching the children during thein development. Also child´s fantasy and imagination, which is under strong influence of fairy tale has been defined.
The thesis includes also a investigation, with research using a questionnaire as a means of proof of the premises set at the beginning of this research. The questionary looks for relationship between parents, their children and the fairy tales.
Klíčová slova
Pohádka, vývoj dítěte, vliv, fantazie, představivost, rodič.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel bude práce zaměřena:
- na socializační prvky pohádky, jejich vlivy na dětství a samotný vývoj dítěte
- na definování jednotlivých prvků, které děti nejvíce ovlivňují
- na porovnání tradičních a moderních pohádek a jejich vlivů atd.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel bude práce zaměřena:
- na socializační prvky pohádky, jejich vlivy na dětství a samotný vývoj dítěte
- na definování jednotlivých prvků, které děti nejvíce ovlivňují
- na porovnání tradičních a moderních pohádek a jejich vlivů atd.
Seznam doporučené literatury
Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006
Piget, J. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2007
Propp, Vladimír Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Jihočany: H&H, 2008
Říčan, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2006
Schleinová, I., Keller, J. Pohádka jako socializační činitel: (hodnota přirody a hodnota úspěchu v české pohádce). Brno, 1994
Špaňhelová, I. Průvodce dětským světem. Praha: Grada, 2008
Vařejková, V. Česká autorská pohádka. Brno: CERM akademické nakladatelství, 1998
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 2005
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce.
Seznam doporučené literatury
Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006
Piget, J. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2007
Propp, Vladimír Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Jihočany: H&H, 2008
Říčan, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2006
Schleinová, I., Keller, J. Pohádka jako socializační činitel: (hodnota přirody a hodnota úspěchu v české pohádce). Brno, 1994
Špaňhelová, I. Průvodce dětským světem. Praha: Grada, 2008
Vařejková, V. Česká autorská pohádka. Brno: CERM akademické nakladatelství, 1998
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 2005
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce.
Přílohy volně vložené
1 CD s bakalářskou prací
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupní studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta BP - viz posudky
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Mazánková: Neverbální komunikace. Využití práce v praxi.
Dr. Jilčík: Výsledky šetření, vzorek výzkumu. Může pohádka působit negativně?
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem