Bakalářská práce zpracovává problematiku pedagogiky v českém filmu. Věnuje se současným problémům české kinematografie, všímá si tematických oblastí zachycených ve filmech s pedagogikou, obsahuje jejich chronologický přehled se stručnou charakteristikou. Dále se zaměřuje na vybrané tvůrce filmů a čtyři filmy blíže analyzuje. Samostatná kapitola sleduje postavení pedagoga v českém filmu. Práce poukazuje na provázanost filmů s historií našeho státu. Praktická část, založená na zpracování dotazníku, podává informace o oblibě českých filmů s pedagogickou tematikou a vypovídá také o názorech respondentů na roli pedagoga v současném českém školství. Práce se dále zamýšlí nad možnostmi zařadit dějiny kinematografie do mediální výchovy na školách, což by mohlo přispět ke zkvalitnění divácké základny.
Anotace v angličtině
The Bachelor´s thesis deals with the concept of pedagogy in Czech movies. It this devoted to contemporary problems of Czech cinematography and points out the thematic areas depicted in specific movies. It also contains chronological overview of the concerned films as well as their brief characteristic. Four films and several film producers are closely analyzed. One chapter is concerned with the way a pedagogue is portayed in Czech films. The thesis also examines the way movies are connected with the history of our country. The practical part, based on a survey, reveals what respondents think about pedagogue´s role in the contemporary Czech education system. The thesis also considers the option of including history of cinematography in the media education and thus substantially improve the platform of moviegoers.
Klíčová slova
Pedagogika, český film, české školství, tvůrci filmů, pedagogická tematika, pedagog v českém filmu, mediální výchova
Klíčová slova v angličtině
pedagogy, Czech film, Czech education system, film producers, koncept of pedagogy, pedagogue, media education
Rozsah průvodní práce
69 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce zpracovává problematiku pedagogiky v českém filmu. Věnuje se současným problémům české kinematografie, všímá si tematických oblastí zachycených ve filmech s pedagogikou, obsahuje jejich chronologický přehled se stručnou charakteristikou. Dále se zaměřuje na vybrané tvůrce filmů a čtyři filmy blíže analyzuje. Samostatná kapitola sleduje postavení pedagoga v českém filmu. Práce poukazuje na provázanost filmů s historií našeho státu. Praktická část, založená na zpracování dotazníku, podává informace o oblibě českých filmů s pedagogickou tematikou a vypovídá také o názorech respondentů na roli pedagoga v současném českém školství. Práce se dále zamýšlí nad možnostmi zařadit dějiny kinematografie do mediální výchovy na školách, což by mohlo přispět ke zkvalitnění divácké základny.
Anotace v angličtině
The Bachelor´s thesis deals with the concept of pedagogy in Czech movies. It this devoted to contemporary problems of Czech cinematography and points out the thematic areas depicted in specific movies. It also contains chronological overview of the concerned films as well as their brief characteristic. Four films and several film producers are closely analyzed. One chapter is concerned with the way a pedagogue is portayed in Czech films. The thesis also examines the way movies are connected with the history of our country. The practical part, based on a survey, reveals what respondents think about pedagogue´s role in the contemporary Czech education system. The thesis also considers the option of including history of cinematography in the media education and thus substantially improve the platform of moviegoers.
Klíčová slova
Pedagogika, český film, české školství, tvůrci filmů, pedagogická tematika, pedagog v českém filmu, mediální výchova
Klíčová slova v angličtině
pedagogy, Czech film, Czech education system, film producers, koncept of pedagogy, pedagogue, media education
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
* na chronologický přehled českých filmů, které se týkají pedagogiky
* na stručnou charakteritiku jednotlivých filmů
* na pedagogickou tematiku v českém filmu
* významné režiséry
* osobnost Zdeňka Svěráka
* podrobnější rozbor několika vybraných filmů
Součástí práce bude sociologický průzkum zaměřený na vztah veřejnosti k filmům s pedagogickou tematikou.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
* na chronologický přehled českých filmů, které se týkají pedagogiky
* na stručnou charakteritiku jednotlivých filmů
* na pedagogickou tematiku v českém filmu
* významné režiséry
* osobnost Zdeňka Svěráka
* podrobnější rozbor několika vybraných filmů
Součástí práce bude sociologický průzkum zaměřený na vztah veřejnosti k filmům s pedagogickou tematikou.
Seznam doporučené literatury
Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001.
Čermáková, D. Génius Zdeněk Svěrák. Praha: Imagination of people, 2009.
Český hraný film I. 1898 - 1930. Praha: NFA, 1995.
Český hraný film II. 1930 - 1945. Praha: NFA, 1998.
Český hraný film III. 1945 - 1960. Praha: NFA, 2001.
Český hraný film IV. 1961 - 1970. Praha: NFA, 2004.
Český hraný film V. 1971 - 1980. Praha: NFA, 2007.
Český hraný film VI. 1981 - vyjde během roku 2010.
Ptáček, L. Panorama českého filmu. OLomouc: Rubico, 2000.
Štoll, M. a kol. Český film - režiséři - dokumentaristé. Praha: Libri, 2009.
Szepanik, P., Anděl, J. Stále kinema. Antologie českého myšlení o filmu 1904 - 1950. Praha: NFA, 2008.
Taussig, P. Český biják. Praha: Sláfka, 2009.
www.cfn.cz
www.csfd.cz
www.div.cz
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001.
Čermáková, D. Génius Zdeněk Svěrák. Praha: Imagination of people, 2009.
Český hraný film I. 1898 - 1930. Praha: NFA, 1995.
Český hraný film II. 1930 - 1945. Praha: NFA, 1998.
Český hraný film III. 1945 - 1960. Praha: NFA, 2001.
Český hraný film IV. 1961 - 1970. Praha: NFA, 2004.
Český hraný film V. 1971 - 1980. Praha: NFA, 2007.
Český hraný film VI. 1981 - vyjde během roku 2010.
Ptáček, L. Panorama českého filmu. OLomouc: Rubico, 2000.
Štoll, M. a kol. Český film - režiséři - dokumentaristé. Praha: Libri, 2009.
Szepanik, P., Anděl, J. Stále kinema. Antologie českého myšlení o filmu 1904 - 1950. Praha: NFA, 2008.
Taussig, P. Český biják. Praha: Sláfka, 2009.
www.cfn.cz
www.csfd.cz
www.div.cz
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupní studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta BP - viz posudky
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Mazánková: Filmy s pedagogickou náplní.
Dr. Jilčík: Pedagogika v českém filmu.
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem