Bakalářská práce se zabývá otázkou rozvoje sociálních kompetencí dětí ve školním prostředí. Vymezuje pojmy sociální interakce a sociální kompetence. Přibližuje důležitost kompetentních osobností pro dnešní společnost. Uvádí charakteristiku a význam naučných děl, která o dané problematice pojednávají. Popisuje vliv školního prostředí, vyučovacích předmětů a mimovýukových aktivit na sociální rozvoj dítěte, zejména zdůrazňuje roli pedagoga. Zabývá se provedeným kvalitativním průzkumem, jeho cílem, metodami, stylem provedení a získanými výsledky.
Anotace v angličtině
My dissertation is aimed at the development of children social competence in the school environment. In the first part, I define the terms of social interaction and social competence.
Later, I outline the importance of competent personality in today?s society. The second part focuses on the characteristics and significance of educational works that are specialized in the subject. In the third part I examine the impact of school environment, school subjects and leisure-time activities on the children social development. The teacher?s role in the development process is greatly emphasized here. The final part deals with the qualitative exploration, its aim, methods, style as well as the results.
Klíčová slova
Výchova, vzdělávání, dítě, škola, pedagog, sociální interakce, sociální kompetence, vyučované předměty, volnočasové aktivity.
Klíčová slova v angličtině
upbringing, education, child, school, teacher, social interaction, social competence, school subjects, leisure-time activities
Rozsah průvodní práce
75 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá otázkou rozvoje sociálních kompetencí dětí ve školním prostředí. Vymezuje pojmy sociální interakce a sociální kompetence. Přibližuje důležitost kompetentních osobností pro dnešní společnost. Uvádí charakteristiku a význam naučných děl, která o dané problematice pojednávají. Popisuje vliv školního prostředí, vyučovacích předmětů a mimovýukových aktivit na sociální rozvoj dítěte, zejména zdůrazňuje roli pedagoga. Zabývá se provedeným kvalitativním průzkumem, jeho cílem, metodami, stylem provedení a získanými výsledky.
Anotace v angličtině
My dissertation is aimed at the development of children social competence in the school environment. In the first part, I define the terms of social interaction and social competence.
Later, I outline the importance of competent personality in today?s society. The second part focuses on the characteristics and significance of educational works that are specialized in the subject. In the third part I examine the impact of school environment, school subjects and leisure-time activities on the children social development. The teacher?s role in the development process is greatly emphasized here. The final part deals with the qualitative exploration, its aim, methods, style as well as the results.
Klíčová slova
Výchova, vzdělávání, dítě, škola, pedagog, sociální interakce, sociální kompetence, vyučované předměty, volnočasové aktivity.
Klíčová slova v angličtině
upbringing, education, child, school, teacher, social interaction, social competence, school subjects, leisure-time activities
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na objasnění pojmu sociální kompetence dítěte ve školním prostředí
- na otázku rozvoje těchto kompetencí dětí v běžném školním prostředí
- na roli školy, kolektivu, učitelů
- na vliv jednotlivých předmětů a zájmových činností
- na možnosti sociální pedagogiky při rozvoji těchto kompetencí
Součástí práce bude průzkum zpracovaný formou dotazníků, ankety, případně rozhovorů, zaměřený na zjištění pohledu a názoru určité sociální skupiny (žáci, učitelé) na možnosti rozvoje kompetencí dětí ve školním prostředí. Průzkum bude případně doplněn o poznatky z odborné praxe.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na objasnění pojmu sociální kompetence dítěte ve školním prostředí
- na otázku rozvoje těchto kompetencí dětí v běžném školním prostředí
- na roli školy, kolektivu, učitelů
- na vliv jednotlivých předmětů a zájmových činností
- na možnosti sociální pedagogiky při rozvoji těchto kompetencí
Součástí práce bude průzkum zpracovaný formou dotazníků, ankety, případně rozhovorů, zaměřený na zjištění pohledu a názoru určité sociální skupiny (žáci, učitelé) na možnosti rozvoje kompetencí dětí ve školním prostředí. Průzkum bude případně doplněn o poznatky z odborné praxe.
Seznam doporučené literatury
1) Bakošová Zlatica. Sociální pedagogika ako životná pomoc. FF UK Bratislava, 2005
2) Havlík Radomír, Koťa Jaroslav. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002
3) Helus Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004
4) Hermochová Soňa. Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: AISIS, 2005
5) Vágnerová Marie. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2001
6) Valenta J. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
1) Bakošová Zlatica. Sociální pedagogika ako životná pomoc. FF UK Bratislava, 2005
2) Havlík Radomír, Koťa Jaroslav. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002
3) Helus Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004
4) Hermochová Soňa. Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: AISIS, 2005
5) Vágnerová Marie. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2001
6) Valenta J. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Bakošová - možnosti školy při poskytování sociálních kompetencí
odpověděla vyčerpávacícím způsobem
Mgr. Vavřík - složení pedagogického sboru na škole, kde probíhal výzkum
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
PhDr. Vaňková - průměrný počet žáků ve třídách. Je stejný přístup
pedagogů a vychovatelů
odpověděla vyčerpávajícím způsobem.