Cílem této bakalářské práce v teoretické části je zmapovat dostupné prostředky slaďování rodinného a pracovního života. Zabývá se také současnými trendy vývoje rodin s dětmi, genderovými stereotypy a postavením ženy a muže v rodině v souvislosti s jejich prací. V praktické části mapuji formou dotazníku, nakolik jsou v praxi rodiči využívány prostředky pro lepší harmonizaci rodiny a práce a formou rozhovoru zjišťuji rodinné strategie v oblasti slaďování rodinného a pracovního života.
Anotace v angličtině
The aim of this work in the theoretical part is to map available resources of work - family balance. It also discusses current trends in families with children, gender stereotypes and the status of women and men in the family in connection with their work. The practical part describes by a form of a questionnaire, which means parents use in practice to better harmonize family and work. The family strategies for work - family balance are found through interviews.
Klíčová slova
rodina, práce, gender, mužská role, ženská role, pracující rodiče, slaďování rodinného a pracovního života
Klíčová slova v angličtině
family, work, gender, male roles, female roles, working parents, work - family balance
Rozsah průvodní práce
91 s., 10 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce v teoretické části je zmapovat dostupné prostředky slaďování rodinného a pracovního života. Zabývá se také současnými trendy vývoje rodin s dětmi, genderovými stereotypy a postavením ženy a muže v rodině v souvislosti s jejich prací. V praktické části mapuji formou dotazníku, nakolik jsou v praxi rodiči využívány prostředky pro lepší harmonizaci rodiny a práce a formou rozhovoru zjišťuji rodinné strategie v oblasti slaďování rodinného a pracovního života.
Anotace v angličtině
The aim of this work in the theoretical part is to map available resources of work - family balance. It also discusses current trends in families with children, gender stereotypes and the status of women and men in the family in connection with their work. The practical part describes by a form of a questionnaire, which means parents use in practice to better harmonize family and work. The family strategies for work - family balance are found through interviews.
Klíčová slova
rodina, práce, gender, mužská role, ženská role, pracující rodiče, slaďování rodinného a pracovního života
Klíčová slova v angličtině
family, work, gender, male roles, female roles, working parents, work - family balance
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti rodiny, rodičovství, nástrojů slaďování, genderových rolí a stereotypů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu pomocí dotazníku a kvalitativního rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti rodiny, rodičovství, nástrojů slaďování, genderových rolí a stereotypů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu pomocí dotazníku a kvalitativního rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. 408 s. ISBN 80- 7367-040-2.
MOŽNÝ, I. Rodina a společnost. 2. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2008. 324 s. ISBN 978-80-86429-87-8.
RENZETTI, C. M., CURRAN, D. J. Ženy, muži a společnost. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005. 642 s. ISBN 80-246-0525-2.
SIROVÁTKA, T., et al. Rodina, děti a zaměstnání v české společnosti. 1. vyd. Boskovice: Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně v nakladatelství František Šalé - Albert, 2008. 330 s. ISBN 978-80-7326-140-5.
SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. 224 s. ISBN 978-80-7367-250-8.
Seznam doporučené literatury
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. 408 s. ISBN 80- 7367-040-2.
MOŽNÝ, I. Rodina a společnost. 2. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2008. 324 s. ISBN 978-80-86429-87-8.
RENZETTI, C. M., CURRAN, D. J. Ženy, muži a společnost. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005. 642 s. ISBN 80-246-0525-2.
SIROVÁTKA, T., et al. Rodina, děti a zaměstnání v české společnosti. 1. vyd. Boskovice: Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně v nakladatelství František Šalé - Albert, 2008. 330 s. ISBN 978-80-7326-140-5.
SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. 224 s. ISBN 978-80-7367-250-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Na. s. 14 uvádíte "Špatenková (2006) upozorňuje, že v České republice končí rozvodem každé třetí manželství". Je tomu opravdu tak? Zdůvodněte.
2. Při výběru respondentů jste si zvolila předem kritéria. Jedno z nich bylo, že oba rodiče společně vychovávají nejméně jedno dítě ve věku do 18 let (včetně). Zdůvodněte, proč jste zvolila právě 18 let.
1. Jak byste prosím objasnila slovní spojení "emocionální užitek z dítěte"? (str. 18)?
2. Jaké konkrétní zjištěné kódy a kategorie jste stanovila na základě analýzy rozhovorů?
3. Narazila jste při realizaci výzkumného šetření na nějaké závažné problémy? Udělala byste dnes něco jinak, lépe?
4. V čem spatřujete možnosti praktického využití Vaší bakalářské práce?