Tato práce je zaměřena na problematiku dětského čtenářství, jeho význam, podporu
a mimořádný přínos pro celkový rozvoj osobnosti jedince. Vymezuje význam literatury v jednotlivých vývojových obdobích, zejména pak v raném věku, jako důležitou součást výchovy a života dítěte. Zabývá se také vlivem rodiny a školy, které mohou svým působením výrazně ovlivnit osvojení čtenářských návyků. V neposlední řadě srovnává i postavení literatury v konkurenci masmédií.
Anotace v angličtině
This work is focused on children's reading, its meaning, support and an extraordinary contribution to the overall development of individual personality. It defines the importance of literature in various stages of development, especially at an early age as an important part of education and child's life. It also discusses the influence of family and school, which can greatly affect its impact acquisition of reading habits. Finally, it compares the status of literature in the mass media competition.
Klíčová slova
literatura, čtenářství, děti, předškolní věk, mladší školní věk, dospívání, vliv rodiny, vliv školy, masmédia, podpůrné programy
Klíčová slova v angličtině
literature, reading, children, preschool age, school age, adolescence, family influence, school influence, mass media, support programs
Rozsah průvodní práce
44
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce je zaměřena na problematiku dětského čtenářství, jeho význam, podporu
a mimořádný přínos pro celkový rozvoj osobnosti jedince. Vymezuje význam literatury v jednotlivých vývojových obdobích, zejména pak v raném věku, jako důležitou součást výchovy a života dítěte. Zabývá se také vlivem rodiny a školy, které mohou svým působením výrazně ovlivnit osvojení čtenářských návyků. V neposlední řadě srovnává i postavení literatury v konkurenci masmédií.
Anotace v angličtině
This work is focused on children's reading, its meaning, support and an extraordinary contribution to the overall development of individual personality. It defines the importance of literature in various stages of development, especially at an early age as an important part of education and child's life. It also discusses the influence of family and school, which can greatly affect its impact acquisition of reading habits. Finally, it compares the status of literature in the mass media competition.
Klíčová slova
literatura, čtenářství, děti, předškolní věk, mladší školní věk, dospívání, vliv rodiny, vliv školy, masmédia, podpůrné programy
Klíčová slova v angličtině
literature, reading, children, preschool age, school age, adolescence, family influence, school influence, mass media, support programs
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na význam dětské literatury a její roli z pohledu jednotlivých vývojových období dítěte;
- na analýzu vybraných pasáží konkrétních titulů z hlediska vhodného a nevhodného vlivu na dítě a jeho schopnosti tomuto nabízenému obrazu porozumět;
- na nutnost a možnosti podpory zájmu dětí o literaturu;
Součástí práce bude i sociologický průzkum zaměřený na zkoumání vztahu dotazovaných skupin k dětské literatuře.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na význam dětské literatury a její roli z pohledu jednotlivých vývojových období dítěte;
- na analýzu vybraných pasáží konkrétních titulů z hlediska vhodného a nevhodného vlivu na dítě a jeho schopnosti tomuto nabízenému obrazu porozumět;
- na nutnost a možnosti podpory zájmu dětí o literaturu;
Součástí práce bude i sociologický průzkum zaměřený na zkoumání vztahu dotazovaných skupin k dětské literatuře.
Seznam doporučené literatury
Chaloupka, O., Rodina a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria Publishing, 1995.
Chaloupka, O., Škola a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria Publishing, 1995.
Manguel, A., Dějiny čtení. Brno: Host, 2007.
Obert,V., Práca s literárnym textom pre deti a mládež. Bratislava: SPN, 1985.
Plch, J., O výchově slovesným uměním v mladším školním věku. Praha: SPN, 1981.
Šmahelová, H., Počátky kritického myšlení o dětské literatuře I, II. Praha: FF UK, 1999.
Trávníček, J., Čteme? : Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. Brno: Host, 2008
Urbanová, S. a kol., Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století.
Olomouc: Votobia, 2004.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Chaloupka, O., Rodina a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria Publishing, 1995.
Chaloupka, O., Škola a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria Publishing, 1995.
Manguel, A., Dějiny čtení. Brno: Host, 2007.
Obert,V., Práca s literárnym textom pre deti a mládež. Bratislava: SPN, 1985.
Plch, J., O výchově slovesným uměním v mladším školním věku. Praha: SPN, 1981.
Šmahelová, H., Počátky kritického myšlení o dětské literatuře I, II. Praha: FF UK, 1999.
Trávníček, J., Čteme? : Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. Brno: Host, 2008
Urbanová, S. a kol., Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století.
Olomouc: Votobia, 2004.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupní studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta BP - viz posudky
- odpověděla výborně
3. doc. Vízdal: Co je výsledkem Vašeho šetření?
- odpověděla velmi dobře
doc. Vízdal: Uplatnila jste ve své práci také metodu osobního příkladu?
- odpověděla výborně