Bakalářská práce pojednává o problematice specifických poruch učení. Teoretická část je věnována vymezení základního pojmu specifických poruch učení, etiologii vzniku SPU a klasifikaci jednotlivých poruch učení. Vymezuje zásady reedukační péče a metody a techniky nápravy dyslexie, dysgrafie, dysortografie a dyskalkulie. Popisuje možnosti vzdělávání jedinců se specifickými poruchami učení a poradenský systém ve školách a specializovaných pracovištích. Praktická část je zpracována formou kazuistiky a je zaměřena na popis konkrétní integrace žáka se specifickými poruchami učení.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with problems of specific learning disorders. The theoretical part pays attention to definiton of basic name of specific learning disorders, etiology of emergence of SLD and classification of individual learning disorders. It defines principles of reeducation attention and methods and technique of remedy of dyslexia, dysgraphia, dysorthographia and dyscalculation. It describes possibilities of education of individuals with specific learning disorders and advisory system at schools and specializing workplaces. The practical part is treated by kazuistic way and is aimed at describtion of particular integrity of pupils with SLD.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, pedagogická diagnostika, reedukace, vzdělávání, integrace, individuální vzdělávací program, pedagogicko-psychologické služby
Klíčová slova v angličtině
specific disorders of learnig, dyslexia, dysgraphia, dysorthographia, dyscalculation, dyspraxia, educational psychology, reeducation,education, inegration, individual educational programme, educational-psychological services
Rozsah průvodní práce
60 s. (96 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o problematice specifických poruch učení. Teoretická část je věnována vymezení základního pojmu specifických poruch učení, etiologii vzniku SPU a klasifikaci jednotlivých poruch učení. Vymezuje zásady reedukační péče a metody a techniky nápravy dyslexie, dysgrafie, dysortografie a dyskalkulie. Popisuje možnosti vzdělávání jedinců se specifickými poruchami učení a poradenský systém ve školách a specializovaných pracovištích. Praktická část je zpracována formou kazuistiky a je zaměřena na popis konkrétní integrace žáka se specifickými poruchami učení.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with problems of specific learning disorders. The theoretical part pays attention to definiton of basic name of specific learning disorders, etiology of emergence of SLD and classification of individual learning disorders. It defines principles of reeducation attention and methods and technique of remedy of dyslexia, dysgraphia, dysorthographia and dyscalculation. It describes possibilities of education of individuals with specific learning disorders and advisory system at schools and specializing workplaces. The practical part is treated by kazuistic way and is aimed at describtion of particular integrity of pupils with SLD.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, pedagogická diagnostika, reedukace, vzdělávání, integrace, individuální vzdělávací program, pedagogicko-psychologické služby
Klíčová slova v angličtině
specific disorders of learnig, dyslexia, dysgraphia, dysorthographia, dyscalculation, dyspraxia, educational psychology, reeducation,education, inegration, individual educational programme, educational-psychological services
Zásady pro vypracování
Vymezení jednotlivých pojmů specifických poruch učení, příčiny vzniku, projevy a dopady na vzdělávání.
Možnosti vzdělávání žáků se SPU. Možnosti reedukace SPU.
Provedení průzkumu výskytu SPU na vybraných základních školách a zajištění reedukační péče u jednotlivých škol.
Zásady pro vypracování
Vymezení jednotlivých pojmů specifických poruch učení, příčiny vzniku, projevy a dopady na vzdělávání.
Možnosti vzdělávání žáků se SPU. Možnosti reedukace SPU.
Provedení průzkumu výskytu SPU na vybraných základních školách a zajištění reedukační péče u jednotlivých škol.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2004. ISBN 80-210-3613-3.
BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3822-5.
BARTOŇOVÁ, M. Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republikce. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-37-3.
KUCHARSKÁ, A. Specifické poruchy učení a chování. Sborník. Praha: Portál, 1996, 1997, 1999, 2000.
MATĚJČEK, Z. Dyslexie. Jinočany: HaH, 1993, 1995. ISBN 80-85787-27-X.
NOVÁK, J. Dyskalkulie. Specifické poruchy počítání. Litomyšl: Nakladatelství Augusta, ISBN 80-86048-03-9.
POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997, 2001. ISBN. 80-7178-570-9.
ŠVANCAROVÁ, D., KUCHARSKÁ, A. Test rizika poruch čtení a psaní pro předškoláky. Příbram: Scientia, 2001. ISBN 80-7183-221-9.
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Specifické poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2004. ISBN 80-210-3613-3.
BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3822-5.
BARTOŇOVÁ, M. Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republikce. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-37-3.
KUCHARSKÁ, A. Specifické poruchy učení a chování. Sborník. Praha: Portál, 1996, 1997, 1999, 2000.
MATĚJČEK, Z. Dyslexie. Jinočany: HaH, 1993, 1995. ISBN 80-85787-27-X.
NOVÁK, J. Dyskalkulie. Specifické poruchy počítání. Litomyšl: Nakladatelství Augusta, ISBN 80-86048-03-9.
POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997, 2001. ISBN. 80-7178-570-9.
ŠVANCAROVÁ, D., KUCHARSKÁ, A. Test rizika poruch čtení a psaní pro předškoláky. Příbram: Scientia, 2001. ISBN 80-7183-221-9.
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Specifické poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.