Fyzické a psychické tresty patří mezi výchovné prostředky, které jsou používány v naší společnosti při výchově dětí. V současné době je velmi diskutovanou otázkou úplný zákaz používání tělesných trestů. Teoretická část bakalářské práce obsahuje vysvětlení základních pojmů, které souvisejí s výchovou dětí a zabývá se podrobněji tresty, riziky jejich ukládání a možnostmi uplatnění jiných, více vhodných výchovných prostředků. Vymezuje se zde také úloha odměn. V praktické části jsou shrnuty výsledky průzkumu, který byl proveden mezi žáky 8. - 9.tříd základní školy. Cílem práce je zjistit nejen názory dětí na ukládání trestů, ale hlavně to, zda jsou rodiči více odměňovány, než trestány. Výsledky práce mohou být využity k větší informovanosti rodičů a odborníků v oblasti výchovy, ale i k nasměrování konkrétních preventivních projektů zaměřených na tuto problematiku.
Anotace v angličtině
Physical and mental punishmants belong among educational instruments that are used in our society when we bring children up. Nowdays people very often discuss about the whole ban on physical punishmants. Theoretical part of bachelor´s work consists of explainig of basic terms that are connected with children upbringing.This part also in detail describes punishments, risks of their using and possibilities of using others, more suitable educational instruments. It describes the role of rewards, too. In practical part there are results of the inquiry that was made among the pupils from 8th and 9th forms in elementary schools. The goal of this work is to find out not only opions of the children on using of punishments, but mainly the question if children get more rewards than punishments from their parents. The result of this work can be used to inform better parents and educational specialists, but also to prepere concrete projects about these problem.
Fyzické a psychické tresty patří mezi výchovné prostředky, které jsou používány v naší společnosti při výchově dětí. V současné době je velmi diskutovanou otázkou úplný zákaz používání tělesných trestů. Teoretická část bakalářské práce obsahuje vysvětlení základních pojmů, které souvisejí s výchovou dětí a zabývá se podrobněji tresty, riziky jejich ukládání a možnostmi uplatnění jiných, více vhodných výchovných prostředků. Vymezuje se zde také úloha odměn. V praktické části jsou shrnuty výsledky průzkumu, který byl proveden mezi žáky 8. - 9.tříd základní školy. Cílem práce je zjistit nejen názory dětí na ukládání trestů, ale hlavně to, zda jsou rodiči více odměňovány, než trestány. Výsledky práce mohou být využity k větší informovanosti rodičů a odborníků v oblasti výchovy, ale i k nasměrování konkrétních preventivních projektů zaměřených na tuto problematiku.
Anotace v angličtině
Physical and mental punishmants belong among educational instruments that are used in our society when we bring children up. Nowdays people very often discuss about the whole ban on physical punishmants. Theoretical part of bachelor´s work consists of explainig of basic terms that are connected with children upbringing.This part also in detail describes punishments, risks of their using and possibilities of using others, more suitable educational instruments. It describes the role of rewards, too. In practical part there are results of the inquiry that was made among the pupils from 8th and 9th forms in elementary schools. The goal of this work is to find out not only opions of the children on using of punishments, but mainly the question if children get more rewards than punishments from their parents. The result of this work can be used to inform better parents and educational specialists, but also to prepere concrete projects about these problem.
Za téma své bakalářské práce jsem si zvolila nyní velmi aktuální oblast. Jedná se o problematiku fyzických i psychických trestů dětí. Především se budu zajímat o postoje společnosti k tomuto tématu.
Budou využity metody kvantitativního výzkumu, metoda dotazníková.
Zásady pro vypracování
Za téma své bakalářské práce jsem si zvolila nyní velmi aktuální oblast. Jedná se o problematiku fyzických i psychických trestů dětí. Především se budu zajímat o postoje společnosti k tomuto tématu.
Budou využity metody kvantitativního výzkumu, metoda dotazníková.
Seznam doporučené literatury
DELAROCHE, P. Rodiče, nebojte se říkat ne. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 144 s. ISBN 80-7178-9.
MATĚJČEK, Z. Po dobrém, nebo po zlém? 3. vyd. Praha: Portál, 1994, 110 s. ISBN 80-85282-00-3.
ROGGE, J. Rodiče určují hranice. 1.vyd. Praha: Portál, 2005, 182 s. ISBN 80-7178-990-9.
VANÍČKOVÁ, E. Tělesné tresty dětí. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2004, 116 s. ISBN 80-247-0814-0.
WYCKOFF, J., UNELLOVÁ, B. C. Výchova bez křiku a pohlavků. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2004, 168 s. ISBN 80-204-1193-8.
Seznam doporučené literatury
DELAROCHE, P. Rodiče, nebojte se říkat ne. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 144 s. ISBN 80-7178-9.
MATĚJČEK, Z. Po dobrém, nebo po zlém? 3. vyd. Praha: Portál, 1994, 110 s. ISBN 80-85282-00-3.
ROGGE, J. Rodiče určují hranice. 1.vyd. Praha: Portál, 2005, 182 s. ISBN 80-7178-990-9.
VANÍČKOVÁ, E. Tělesné tresty dětí. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2004, 116 s. ISBN 80-247-0814-0.
WYCKOFF, J., UNELLOVÁ, B. C. Výchova bez křiku a pohlavků. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2004, 168 s. ISBN 80-204-1193-8.