Bakalářská práce se zabývá významem sociálních vztahů a jejich vlivem na utváření osobnosti dítěte. Sociální vztahy jsou základním aspektem společenského života a mají zásadní vliv v procesu socializace jedince. Nejvýznamnější jsou vztahy vznikající v dětství a v průběhu dospívání. Z pohledu ontogeneze je uváděn význam vztahů nejen v rodině jako primární referenční skupině, ale také ve školní třídě ? vrstevnické skupině, kde dítě tráví podstatnou část svého dětství i dospívání.Kvalita sociálních vztahů ve třídě utváří vztahovou strukturu, která se promítá do klimatu dané třídy. Pozitivně orientované a partnerské vztahy mezi žáky a učiteli vytváří bezpečné a otevřené prostředí třídy. Výzkumy ukazují, že pozitivní klima školní třídy je tou nejlepší prevencí vzniku problémového chování ve škole. Z toho vyplývá pro pedagogy nelehký úkol. Pokud ale mají účinně a efektivně pracovat s klimatem třídy potřebují znát její vztahovou strukturu. Cílem této práce je představit třídním učitelům, výchovným poradcům a školním psychologů počítačový diagnostický systém SOCIO 2006, který umožňuje jednoduchou a rychlou diagnostiku sociálních vztahů ve třídě. Praktická část práce ověřuje aplikační možnosti tohoto diagnostického systému v podmínkách Základní školy Nádražní ve Vyškově.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis deals with the importance of social relationships and their influence on shaping children?s personality. Social relationships represent the fundamental aspect of social life and have major effect on the socialization process of individuals. The most significant relationships are emerging in childhood and adolescence. Ontogenesis shows not only the importance of relationships in the family as the primary reference group, but also in the classroom ? a peer group where children spend a substantial part of their childhood and adolescence. Quality of social relationships appearing in the classroom shapes the relationship structure, which is reflected in the climate of the class. Positiveness and partnership between pupils and teachers brings safe and open atmosphere in the class. Researches show that the positive climate in the classroom is the best prevention of problem behavior at school. It raises a difficult task for educators. Effective work with classroom climate requires knowledge of the relationship structure. The aim of this thesis is to introduce computer diagnostic system SOCIO 2006 to class teachers, educational counselors and school psychologists. It provides an easy and fast diagnostic of social relations in a classroom. The hands-on part verifies the application of this diagnostic system in the environment of the Elementary school Nádražní in Vyškov.
Klíčová slova
Sociální vztahy, klima školní třídy, diagnostika sociálních vztahů, SOCIO 2006, vrstevnická skupina, školní třída
Klíčová slova v angličtině
Social relationships, classroom climate, diagnostic of social relationships, SOCIO 2006, peer group, classroom
Rozsah průvodní práce
59 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá významem sociálních vztahů a jejich vlivem na utváření osobnosti dítěte. Sociální vztahy jsou základním aspektem společenského života a mají zásadní vliv v procesu socializace jedince. Nejvýznamnější jsou vztahy vznikající v dětství a v průběhu dospívání. Z pohledu ontogeneze je uváděn význam vztahů nejen v rodině jako primární referenční skupině, ale také ve školní třídě ? vrstevnické skupině, kde dítě tráví podstatnou část svého dětství i dospívání.Kvalita sociálních vztahů ve třídě utváří vztahovou strukturu, která se promítá do klimatu dané třídy. Pozitivně orientované a partnerské vztahy mezi žáky a učiteli vytváří bezpečné a otevřené prostředí třídy. Výzkumy ukazují, že pozitivní klima školní třídy je tou nejlepší prevencí vzniku problémového chování ve škole. Z toho vyplývá pro pedagogy nelehký úkol. Pokud ale mají účinně a efektivně pracovat s klimatem třídy potřebují znát její vztahovou strukturu. Cílem této práce je představit třídním učitelům, výchovným poradcům a školním psychologů počítačový diagnostický systém SOCIO 2006, který umožňuje jednoduchou a rychlou diagnostiku sociálních vztahů ve třídě. Praktická část práce ověřuje aplikační možnosti tohoto diagnostického systému v podmínkách Základní školy Nádražní ve Vyškově.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis deals with the importance of social relationships and their influence on shaping children?s personality. Social relationships represent the fundamental aspect of social life and have major effect on the socialization process of individuals. The most significant relationships are emerging in childhood and adolescence. Ontogenesis shows not only the importance of relationships in the family as the primary reference group, but also in the classroom ? a peer group where children spend a substantial part of their childhood and adolescence. Quality of social relationships appearing in the classroom shapes the relationship structure, which is reflected in the climate of the class. Positiveness and partnership between pupils and teachers brings safe and open atmosphere in the class. Researches show that the positive climate in the classroom is the best prevention of problem behavior at school. It raises a difficult task for educators. Effective work with classroom climate requires knowledge of the relationship structure. The aim of this thesis is to introduce computer diagnostic system SOCIO 2006 to class teachers, educational counselors and school psychologists. It provides an easy and fast diagnostic of social relations in a classroom. The hands-on part verifies the application of this diagnostic system in the environment of the Elementary school Nádražní in Vyškov.
Klíčová slova
Sociální vztahy, klima školní třídy, diagnostika sociálních vztahů, SOCIO 2006, vrstevnická skupina, školní třída
Klíčová slova v angličtině
Social relationships, classroom climate, diagnostic of social relationships, SOCIO 2006, peer group, classroom
Zásady pro vypracování
Ve své práci se budu zabývat problematikou primární prevence na základních školách. Uvedu souvislost a význam mezi prevencí a pozitivním ovlivňováním sociálního klimatu školních tříd.
Cílem bakalářské práce bude zjistit, popsat a analyzovat neformální vztahy (sociální klima) ve vybraných třídách základních škol ve Vyškově a následně navrhnout konkrétní opatření v rámci prevence vzniku sociálně patologických jevů.
Bakalářská práce bude orientována na kvalitativní výzkum s využitím metody sociometrie.
Zásady pro vypracování
Ve své práci se budu zabývat problematikou primární prevence na základních školách. Uvedu souvislost a význam mezi prevencí a pozitivním ovlivňováním sociálního klimatu školních tříd.
Cílem bakalářské práce bude zjistit, popsat a analyzovat neformální vztahy (sociální klima) ve vybraných třídách základních škol ve Vyškově a následně navrhnout konkrétní opatření v rámci prevence vzniku sociálně patologických jevů.
Bakalářská práce bude orientována na kvalitativní výzkum s využitím metody sociometrie.
Seznam doporučené literatury
BENDL, S.; Ukázněná třída. Praha: Triton, 2005. 304s. ISBN 80-7254-624-4
DISMAN, M.; Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1993. 374s. ISBN 80-7066-822-9
GIDDENS, A.; Sociologie. Praha: Argo 1999. 595s. ISBN 80-7203-124-4
HAVLÍNOVÁ, M.; Školství a zdravý vývoj žáka. Pedagogika 41: 1991.
HRABAL, V.; Jaký jsem učitel? Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988
CHRÁSKA, M.; Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada 2007. 265s. ISBN 978-80-247-1369-4
KOLÁŘ, M.; Bolest šikanování. Praha: Portál, 2005 ISBN 80-7367-014-3
MAREŠ, J.; Sociální klima školní třídy. Přehledová studie. Asociace školní psychologie ČR a SR 1998.
LAŠEK, J.; Sociálně psychologické klima školních tříd (autoreferát kandidátské disertace). Praha, Psychologický ústav ČSAV: 1992,
LAŠEK, J., Mareš, J.; Jak změřit sociální klima školní třídy? Pedagogická revue, 43, 1991. č.6.
MAREŠ, J., Křivohlavý, J.; Komunikace ve škole. Brno MU 1995.
PRŮCHA J.; Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997.
PRŮCHA, J.; Walterová, E.; Mareš, J. Pedagogický slovník. 3 rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Portál, 2003. 328s. ISBN 80-7178-579-2
TRAIN, A.; Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál 2004. 198s. ISBN 80-7178-503-2
Seznam doporučené literatury
BENDL, S.; Ukázněná třída. Praha: Triton, 2005. 304s. ISBN 80-7254-624-4
DISMAN, M.; Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1993. 374s. ISBN 80-7066-822-9
GIDDENS, A.; Sociologie. Praha: Argo 1999. 595s. ISBN 80-7203-124-4
HAVLÍNOVÁ, M.; Školství a zdravý vývoj žáka. Pedagogika 41: 1991.
HRABAL, V.; Jaký jsem učitel? Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988
CHRÁSKA, M.; Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada 2007. 265s. ISBN 978-80-247-1369-4
KOLÁŘ, M.; Bolest šikanování. Praha: Portál, 2005 ISBN 80-7367-014-3
MAREŠ, J.; Sociální klima školní třídy. Přehledová studie. Asociace školní psychologie ČR a SR 1998.
LAŠEK, J.; Sociálně psychologické klima školních tříd (autoreferát kandidátské disertace). Praha, Psychologický ústav ČSAV: 1992,
LAŠEK, J., Mareš, J.; Jak změřit sociální klima školní třídy? Pedagogická revue, 43, 1991. č.6.
MAREŠ, J., Křivohlavý, J.; Komunikace ve škole. Brno MU 1995.
PRŮCHA J.; Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997.
PRŮCHA, J.; Walterová, E.; Mareš, J. Pedagogický slovník. 3 rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Portál, 2003. 328s. ISBN 80-7178-579-2
TRAIN, A.; Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál 2004. 198s. ISBN 80-7178-503-2