Bakalářská práce na téma ,,Týrané dítě a pomoc pedagoga", je rozdělena do pěti kapitol. Zahrnuje teoretická východiska problematiky syndromu CAN, zabývá se českou právní úpravou a možnostmi pomoci týraným dětem. Práce odhaluje také postavení učitele v souvislosti s odhalováním a oznamováním případů týraných dětí. Z výsledků provedeného šetření vyplývá, že nejen v rámci společnosti, ale i mezi pedagogy není dostatečná informovanost o problému týraných a zneužívaných dětí. Práce zahrnuje také nástin projektu, který by mohl částečně osvětlit problém a napomoci zlepšení současné situace.
Anotace v angličtině
This thesis "Abused child and the help of teacher" is divided into five chapters. It includes theoretical premises of the CAN syndrome, Czech law order and possibilities of help for abused children. This thesis also reveals the situation of the teacher in terms of bringig to light and announcing cases of abused children. According to the findings, there is a lack of knowledge about the problem of abused children, both between the society and teachers. The thesis also includes the outline of a project that could help to improve present situation.
Klíčová slova
ýrání dětí, syndrom CAN, zneužívání dětí, zanedbávání dětí, pedagog, učitel
Klíčová slova v angličtině
abused child, syndrome CAN, neglect, teacher
Rozsah průvodní práce
38 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce na téma ,,Týrané dítě a pomoc pedagoga", je rozdělena do pěti kapitol. Zahrnuje teoretická východiska problematiky syndromu CAN, zabývá se českou právní úpravou a možnostmi pomoci týraným dětem. Práce odhaluje také postavení učitele v souvislosti s odhalováním a oznamováním případů týraných dětí. Z výsledků provedeného šetření vyplývá, že nejen v rámci společnosti, ale i mezi pedagogy není dostatečná informovanost o problému týraných a zneužívaných dětí. Práce zahrnuje také nástin projektu, který by mohl částečně osvětlit problém a napomoci zlepšení současné situace.
Anotace v angličtině
This thesis "Abused child and the help of teacher" is divided into five chapters. It includes theoretical premises of the CAN syndrome, Czech law order and possibilities of help for abused children. This thesis also reveals the situation of the teacher in terms of bringig to light and announcing cases of abused children. According to the findings, there is a lack of knowledge about the problem of abused children, both between the society and teachers. The thesis also includes the outline of a project that could help to improve present situation.
Klíčová slova
ýrání dětí, syndrom CAN, zneužívání dětí, zanedbávání dětí, pedagog, učitel
Klíčová slova v angličtině
abused child, syndrome CAN, neglect, teacher
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
1. na aktuálnost problému týrání dětí v rodinách;
2. na roli pedagoga při odhalování případů týrání;
3. na konkrétní postupy a možnosti pedagogů při dalším řešení týrání
dítěte v rodině.
4. Součástí práce bude také konkrétní případ a šetření na vybraných základních školách, kde bylo odhaleno týrání dítěte rodinnými příslušníky. Cílem je zjistit kompetence a postupy pedagogů při zjištění týraní, dále také práci pedagoga s týraným dítětem, opatření ve škole apod.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
1. na aktuálnost problému týrání dětí v rodinách;
2. na roli pedagoga při odhalování případů týrání;
3. na konkrétní postupy a možnosti pedagogů při dalším řešení týrání
dítěte v rodině.
4. Součástí práce bude také konkrétní případ a šetření na vybraných základních školách, kde bylo odhaleno týrání dítěte rodinnými příslušníky. Cílem je zjistit kompetence a postupy pedagogů při zjištění týraní, dále také práci pedagoga s týraným dítětem, opatření ve škole apod.
Seznam doporučené literatury
Damsová, C., Fayová, J., Už žádná tajemství, Praha: Themis, 1997
Bentovim, A., Týrání a sexuální zneužívání dětí v rodinách, Praha: Grada, 1998
Halfarová H., : O násilí na dětech. Nadace Naše dítě, nakladatelství Jalna, Praha 1998.
Matějček, Z., Dytrych, Z.: Děti, rodina a stres. Ministerstvo zdravotnictví ČR, Praha 1994.
Pothe, P.: Dítě v ohrožení. G+G, Praha 1996.
Vaníčková, E., Provazníková, H., Hadj-Moussová, Z.: Násilí v rodině, syndrom Can. Univerzita Karlova, Praha 1994.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na textu.
Seznam doporučené literatury
Damsová, C., Fayová, J., Už žádná tajemství, Praha: Themis, 1997
Bentovim, A., Týrání a sexuální zneužívání dětí v rodinách, Praha: Grada, 1998
Halfarová H., : O násilí na dětech. Nadace Naše dítě, nakladatelství Jalna, Praha 1998.
Matějček, Z., Dytrych, Z.: Děti, rodina a stres. Ministerstvo zdravotnictví ČR, Praha 1994.
Pothe, P.: Dítě v ohrožení. G+G, Praha 1996.
Vaníčková, E., Provazníková, H., Hadj-Moussová, Z.: Násilí v rodině, syndrom Can. Univerzita Karlova, Praha 1994.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na textu.