Cílem teto práce je zmapovat současné využití sponzoringu v rámci TV vysílání v České republice a zodpovědět otázku, zdali je TV sponzoring plnohodnotným nástrojem nadlinkové komunikace. Teoreticko-metodologická část se věnuje historii televizního sponzoringu, jeho jednotlivým druhům a jejich specifickým vlastnostem a zařazením a využitelnosti z hlediska marketingových komunikací. Praktická část seznamuje zejména s výsledky 2 výzkumů. Jeden výzkum na základě sekundárních dat sleduje útraty a podíl segmentu TV sponzoring na útratách za komerční televizní komunikaci, druhý hledá odpověď na otázku, jak se liší vnímání televizního sponzoringu mezi laickou a odbornou veřejností a zdali je vůbec laická veřejnost schopna rozlišit sponzoring od klasické televizní reklamy. Dále pak autor zmiňuje nové formy a trendy v oblasti využití televizního sponzoringu, které se již v současné době začínají využívat v praxi a navrhuje komplexní řešení sponzoringu pro konkrétní televizní pořad Nahá jsi krásná (projektová část).
Anotace v angličtině
The aim of this work is to chart contemporary trends in the use of sponsorship on the field of television broadcasting in Czech Republic and answer question, if TV sponsorship is the sufficient toll of the ATL communication. Above all the theoretical-methodological part defines history, classification and usage of the television sponsorship from the point of view of the marketing communication segments. The analyses present the results of 2 researches. One of them was realized on secondary data and brings comparison of the split of expenses in the segment of TV commercial communication. Other research answers the question what is the difference in perception of the TV sponsoring between public and professional community and competence of the public to differentiate between sponsorship and classic TV commercial. Next, the author mentions several new trends in TV sponsor-ship and propose practical complete solution which can be use for particular TV project How to Look Good Naked (project part).
Klíčová slova
televizní vysílání, sponzorování, sponzorství, sponzoring, sponzoring v rámci TV vysílání, televizní reklama, sponzorský vzkaz, reklamní spot, zákon 231/2001 Sb. o provozování rozhlasového a televizního vysílání, sledovanost, podíl na trhu, útraty, cena za 1 ratingový bod, injektáž, product placement, sponzorovaná soutěž, divácká cena, cena pro účastníka pořadu, sponzorský vzkaz v rámci závěrečných titulků
Klíčová slova v angličtině
TV broadcasting, sponsorship, sponsoring, sponsorship/sponzoring in TV broadcasting, TV commercial/advertising, sponsorship billboard/message, TV commercial/TV spot, law 231/2001 Sb. about radio and TV broadcasting, rating, share, expenses, CPP, injection of the logo, product placement, sponsored contest/game, prize for viewers, prize for cast, sponsorship billboard/message in final credit
Rozsah průvodní práce
134 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem teto práce je zmapovat současné využití sponzoringu v rámci TV vysílání v České republice a zodpovědět otázku, zdali je TV sponzoring plnohodnotným nástrojem nadlinkové komunikace. Teoreticko-metodologická část se věnuje historii televizního sponzoringu, jeho jednotlivým druhům a jejich specifickým vlastnostem a zařazením a využitelnosti z hlediska marketingových komunikací. Praktická část seznamuje zejména s výsledky 2 výzkumů. Jeden výzkum na základě sekundárních dat sleduje útraty a podíl segmentu TV sponzoring na útratách za komerční televizní komunikaci, druhý hledá odpověď na otázku, jak se liší vnímání televizního sponzoringu mezi laickou a odbornou veřejností a zdali je vůbec laická veřejnost schopna rozlišit sponzoring od klasické televizní reklamy. Dále pak autor zmiňuje nové formy a trendy v oblasti využití televizního sponzoringu, které se již v současné době začínají využívat v praxi a navrhuje komplexní řešení sponzoringu pro konkrétní televizní pořad Nahá jsi krásná (projektová část).
Anotace v angličtině
The aim of this work is to chart contemporary trends in the use of sponsorship on the field of television broadcasting in Czech Republic and answer question, if TV sponsorship is the sufficient toll of the ATL communication. Above all the theoretical-methodological part defines history, classification and usage of the television sponsorship from the point of view of the marketing communication segments. The analyses present the results of 2 researches. One of them was realized on secondary data and brings comparison of the split of expenses in the segment of TV commercial communication. Other research answers the question what is the difference in perception of the TV sponsoring between public and professional community and competence of the public to differentiate between sponsorship and classic TV commercial. Next, the author mentions several new trends in TV sponsor-ship and propose practical complete solution which can be use for particular TV project How to Look Good Naked (project part).
Klíčová slova
televizní vysílání, sponzorování, sponzorství, sponzoring, sponzoring v rámci TV vysílání, televizní reklama, sponzorský vzkaz, reklamní spot, zákon 231/2001 Sb. o provozování rozhlasového a televizního vysílání, sledovanost, podíl na trhu, útraty, cena za 1 ratingový bod, injektáž, product placement, sponzorovaná soutěž, divácká cena, cena pro účastníka pořadu, sponzorský vzkaz v rámci závěrečných titulků
Klíčová slova v angličtině
TV broadcasting, sponsorship, sponsoring, sponsorship/sponzoring in TV broadcasting, TV commercial/advertising, sponsorship billboard/message, TV commercial/TV spot, law 231/2001 Sb. about radio and TV broadcasting, rating, share, expenses, CPP, injection of the logo, product placement, sponsored contest/game, prize for viewers, prize for cast, sponsorship billboard/message in final credit
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte teoretická východiska k tématu práce, definujte pracovní hypotézy.
2. Popište historii, výchozí situaci a řešenou problematiku TV sponzoringu v širším kontextu marketingových komunikací.
3. Proveďte analýzu současného stavu využitelnosti TV sponzoringu jako komunikačního prostředku, proveďte marketingový průzkum u předem zvolené cílové skupiny.
4. Na základě provedených analýz a zjištěných dat ověřte hypotézy a nastiňte další vývoj TV sponzoringu z hlediska marketingových komunikací.
5. Navrhněte konkrétní projekt z oblasti TV sponzoringu aplikovatelný v praxi.
6. Shrňte řešený problém, okomentujte potvrzení/vyvrácení hypotéz, zhodnoťte případná rizika při realizaci projektu a přínos pro praxi.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte teoretická východiska k tématu práce, definujte pracovní hypotézy.
2. Popište historii, výchozí situaci a řešenou problematiku TV sponzoringu v širším kontextu marketingových komunikací.
3. Proveďte analýzu současného stavu využitelnosti TV sponzoringu jako komunikačního prostředku, proveďte marketingový průzkum u předem zvolené cílové skupiny.
4. Na základě provedených analýz a zjištěných dat ověřte hypotézy a nastiňte další vývoj TV sponzoringu z hlediska marketingových komunikací.
5. Navrhněte konkrétní projekt z oblasti TV sponzoringu aplikovatelný v praxi.
6. Shrňte řešený problém, okomentujte potvrzení/vyvrácení hypotéz, zhodnoťte případná rizika při realizaci projektu a přínos pro praxi.
Seznam doporučené literatury
SVĚTLÍK, J., Marketing a reklama, 1. vydání, Zlín, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2005, 170 s., ISBN 80-7318-140-1
FORET, M., Marketingová komunikace, 1. vydání, Brno, Computer Press, 2006, 443 s., ISBN 80-251-1041-9
PELSMACKER, P., GEUENS, M., BERCH, J., Marketingová komunikace, Grada Publishing 2003, ISBN 80-247-0254-1
KOTLER, P., Marketing Management, Victoria Publishing a.s., 1995, ISBN 80-7079-527-1
ZÁKON 231/2001 Sb. ze dne 17. května 2001 o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů
eUROPA, Činnosti Evropské Unie-Audiovizuální a sdělovací prostředky, [online]. 2007 [cit. 2009-1-20]. dostupný z: http://europa.eu/pol/av/print_overview_cs.htm
Seznam doporučené literatury
SVĚTLÍK, J., Marketing a reklama, 1. vydání, Zlín, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2005, 170 s., ISBN 80-7318-140-1
FORET, M., Marketingová komunikace, 1. vydání, Brno, Computer Press, 2006, 443 s., ISBN 80-251-1041-9
PELSMACKER, P., GEUENS, M., BERCH, J., Marketingová komunikace, Grada Publishing 2003, ISBN 80-247-0254-1
KOTLER, P., Marketing Management, Victoria Publishing a.s., 1995, ISBN 80-7079-527-1
ZÁKON 231/2001 Sb. ze dne 17. května 2001 o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů
eUROPA, Činnosti Evropské Unie-Audiovizuální a sdělovací prostředky, [online]. 2007 [cit. 2009-1-20]. dostupný z: http://europa.eu/pol/av/print_overview_cs.htm