V bakalářské práci ?Fenomén Harry Potter jako předmět zájmu sociálního pedagoga? se věnuji rozboru knih o dětském hrdinovi Harry Potterovi. Tato postava je v dětském světě velmi oblíbená, proto jsem se snažila identifikovat klíčová poselství, která přináší. Zaměřila jsem se na charakteristiku hlavních hrdinů, charakteristiku různých prostředí, na rozbor vztahů a na hlavní morální hodnoty příběhu.
V praktické části jsem provedla dotazníkové šetření mezi žáky druhého stupně základní školy a mezi žáky střední školy. Cílem bylo nalézt odpovědi na otázky ohledně oblíbenosti příběhů o Harry Potterovi, oblíbenosti dalších postav, o pedagogických schopnostech učitelů a systému školství, který jsou v knize popsány.
Anotace v angličtině
The work ?The Phenomenon of Harry Potter as a subject of interest of the social pedagogue? is devoted to an analysis of books on children's hero Harry Potter. This figure is in the children's world very popular, so I tried to identify the key messages that will bring. I focused on the characteristics of the main characters, characteristics of different environments, to analyze the relationships and moral values to the main story.
In the practical part of the survey I conducted among students of upper primary schools and among secondary school pupils. The aim was to find answers to questions about the popularity of stories about Harry Potter, the popularity of other characters, the pedagogical skills of teachers and school systems which are described in the book.
Klíčová slova
Harry Potter, postavy, rodinné prostředí, školní prostředí, nadpřirozený svět, vztah pedagog/student, vztah rodič/dítě, vztahy mezi vrstevníky, morální hodnoty, knihy, filmy
Klíčová slova v angličtině
Harry Potter, figures, family environment, school environment, magical world, relationship between teacher and student, relationship between parent and child, relations among peers, moral values, books, movies
Rozsah průvodní práce
59 s., 7 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
V bakalářské práci ?Fenomén Harry Potter jako předmět zájmu sociálního pedagoga? se věnuji rozboru knih o dětském hrdinovi Harry Potterovi. Tato postava je v dětském světě velmi oblíbená, proto jsem se snažila identifikovat klíčová poselství, která přináší. Zaměřila jsem se na charakteristiku hlavních hrdinů, charakteristiku různých prostředí, na rozbor vztahů a na hlavní morální hodnoty příběhu.
V praktické části jsem provedla dotazníkové šetření mezi žáky druhého stupně základní školy a mezi žáky střední školy. Cílem bylo nalézt odpovědi na otázky ohledně oblíbenosti příběhů o Harry Potterovi, oblíbenosti dalších postav, o pedagogických schopnostech učitelů a systému školství, který jsou v knize popsány.
Anotace v angličtině
The work ?The Phenomenon of Harry Potter as a subject of interest of the social pedagogue? is devoted to an analysis of books on children's hero Harry Potter. This figure is in the children's world very popular, so I tried to identify the key messages that will bring. I focused on the characteristics of the main characters, characteristics of different environments, to analyze the relationships and moral values to the main story.
In the practical part of the survey I conducted among students of upper primary schools and among secondary school pupils. The aim was to find answers to questions about the popularity of stories about Harry Potter, the popularity of other characters, the pedagogical skills of teachers and school systems which are described in the book.
Klíčová slova
Harry Potter, postavy, rodinné prostředí, školní prostředí, nadpřirozený svět, vztah pedagog/student, vztah rodič/dítě, vztahy mezi vrstevníky, morální hodnoty, knihy, filmy
Klíčová slova v angličtině
Harry Potter, figures, family environment, school environment, magical world, relationship between teacher and student, relationship between parent and child, relations among peers, moral values, books, movies
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím (bakalářské) práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
Cílem mé bakalářské práce bude v teoretické části charakteristika důležitých románových postavy, se zaměřením na jejich dospívání (vývoj), chování, morální hodnoty a popis jejich běžného školního a domácího prostředí. Následně se pokusím zmapovat a analyzovat modely vztahů mezi vrstevníky, studenty a pedagogy a mezi dětmi a jejich rodiči, případně příbuznými. V neposlední řadě se také budu věnovat chrakteristice nadpřirozeného světa Harryho Pottera.
V praktické části se budu věnovat zjišťování, jaký je zájem českých dětí o knihy Harryho Pottera a četbu všeobecně, a zda by jim vyhovovala stejná struktura výchovy a vzdělávání, které jsou v knize uvedeny. Toto výběrové šetření budu realizovat pomocí dotazníku.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím (bakalářské) práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
Cílem mé bakalářské práce bude v teoretické části charakteristika důležitých románových postavy, se zaměřením na jejich dospívání (vývoj), chování, morální hodnoty a popis jejich běžného školního a domácího prostředí. Následně se pokusím zmapovat a analyzovat modely vztahů mezi vrstevníky, studenty a pedagogy a mezi dětmi a jejich rodiči, případně příbuznými. V neposlední řadě se také budu věnovat chrakteristice nadpřirozeného světa Harryho Pottera.
V praktické části se budu věnovat zjišťování, jaký je zájem českých dětí o knihy Harryho Pottera a četbu všeobecně, a zda by jim vyhovovala stejná struktura výchovy a vzdělávání, které jsou v knize uvedeny. Toto výběrové šetření budu realizovat pomocí dotazníku.
Seznam doporučené literatury
1) ROWLINGOVÁ, Joanne K. Harry Potter díl 1-7. 1. vydání tohoto souboru. Praha : Albatros, 2008. ISBN: 978-80-00-02223-9.
2) HEILMAN, Elizabeth E.. Critical Perspectives on Harry Potter. 2nd edition. New York : Routledge Falmer, 2009. 367 p. ISBN 0-203-86281-X.
3) KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. 1. vydání. Praha : Portál, 2008. 215 s. ISBN: 978-80-7367-383-3.
4) SEMERÁD, Jiří a kol. Průvodce sociální pedagogikou v kontextu pedagogických věd. 1. vydání. Hradec Králové : Gaudeamus, 2007. 121 s. ISBN: 978-80-7041-897-0.
5) SOMR, Miroslav. Úvod do metodologie a metod výzkumu. 1. vydání. České Budějovice : M. Somr, 2006. 87 s. ISBN: 80-239-8227-3.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
1) ROWLINGOVÁ, Joanne K. Harry Potter díl 1-7. 1. vydání tohoto souboru. Praha : Albatros, 2008. ISBN: 978-80-00-02223-9.
2) HEILMAN, Elizabeth E.. Critical Perspectives on Harry Potter. 2nd edition. New York : Routledge Falmer, 2009. 367 p. ISBN 0-203-86281-X.
3) KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. 1. vydání. Praha : Portál, 2008. 215 s. ISBN: 978-80-7367-383-3.
4) SEMERÁD, Jiří a kol. Průvodce sociální pedagogikou v kontextu pedagogických věd. 1. vydání. Hradec Králové : Gaudeamus, 2007. 121 s. ISBN: 978-80-7041-897-0.
5) SOMR, Miroslav. Úvod do metodologie a metod výzkumu. 1. vydání. České Budějovice : M. Somr, 2006. 87 s. ISBN: 80-239-8227-3.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.