Práce se zabývá agresivitou a šikanou mezi dětmi na II. stupni základní školy. Snaží se především o objasnění příčin vzniku šikany, vymezuje jednotlivé vývojové stupně a rozebírá důvody, které vedou děti k agresivnímu chování. Specifikuje osobnost agresora i oběti, jejich vzájemný vztah a umožňuje pohled z hlediska psychických a fyzických dopadů na zúčastněné. V neposlední řadě se zabývá otázkami prevence a výzkumem šikany u konkrétního vzorku žáků druhého stupně základní školy.
Anotace v angličtině
This work deals with aggression and bullying among children in the II. primary school. It seeks mainly to clarify the causes of bullying, identifies the various stages of development and discusses the reasons that lead children to aggressive behavior. Specifies personality aggressor and victim, their relationship and allows a view in terms of psychological and physical effects on those involved. Finally, it addresses issues of prevention and research into bullying at the sample of students in primary school.
Klíčová slova
Agresivita, šikana, znaky šikany, sociálně patologické jevy, agresor, oběť, dopady na zúčastněné, rodina, prevence šikanování.
Klíčová slova v angličtině
Aggression, bullying, signs of bullying, social pathologies, aggressor, victim, the impact on those involved, family, bullying prevention.
Rozsah průvodní práce
80 s., 28 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá agresivitou a šikanou mezi dětmi na II. stupni základní školy. Snaží se především o objasnění příčin vzniku šikany, vymezuje jednotlivé vývojové stupně a rozebírá důvody, které vedou děti k agresivnímu chování. Specifikuje osobnost agresora i oběti, jejich vzájemný vztah a umožňuje pohled z hlediska psychických a fyzických dopadů na zúčastněné. V neposlední řadě se zabývá otázkami prevence a výzkumem šikany u konkrétního vzorku žáků druhého stupně základní školy.
Anotace v angličtině
This work deals with aggression and bullying among children in the II. primary school. It seeks mainly to clarify the causes of bullying, identifies the various stages of development and discusses the reasons that lead children to aggressive behavior. Specifies personality aggressor and victim, their relationship and allows a view in terms of psychological and physical effects on those involved. Finally, it addresses issues of prevention and research into bullying at the sample of students in primary school.
Klíčová slova
Agresivita, šikana, znaky šikany, sociálně patologické jevy, agresor, oběť, dopady na zúčastněné, rodina, prevence šikanování.
Klíčová slova v angličtině
Aggression, bullying, signs of bullying, social pathologies, aggressor, victim, the impact on those involved, family, bullying prevention.
Zásady pro vypracování
Zaměřit se na problematiku šikany u dětí školního věku.
Odpovědět na nejčastěji kladené otázky v souvislosti se zpracovávanou
problematikou. Cílem je objasnit příčiny vzniku šikany, přehled jejích
vývojových stupňů, pohled na agresora, oběť a skupinu v níž k šikaně dochází, její důsledky , problémy s odhalováním, vyšetřováním a možnosti jejího řešení.
Zásady pro vypracování
Zaměřit se na problematiku šikany u dětí školního věku.
Odpovědět na nejčastěji kladené otázky v souvislosti se zpracovávanou
problematikou. Cílem je objasnit příčiny vzniku šikany, přehled jejích
vývojových stupňů, pohled na agresora, oběť a skupinu v níž k šikaně dochází, její důsledky , problémy s odhalováním, vyšetřováním a možnosti jejího řešení.
Seznam doporučené literatury
1. Kolář, Michal. Bolest šikanování. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-
513-X
2. Kolář, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách. 1. vyd. Praha: Portál, 1997,
ISBN 80-7178-123-1
3. Metodický pokyn ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a
řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení, účinnost od 1.1.2001
4. Říčan, P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí.Praha: Portál
5. Bendl, S. Prevence a řešení šikany ve škole. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2003, ISBN: 80-86642-08-9
6. Kocurová, M. Agresivita a šikanování. vyd. Pedagogické centrum Plzeň, 2002, ISBN: 80 ? 7020 ? 101 ? 0
Seznam doporučené literatury
1. Kolář, Michal. Bolest šikanování. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-
513-X
2. Kolář, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách. 1. vyd. Praha: Portál, 1997,
ISBN 80-7178-123-1
3. Metodický pokyn ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a
řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení, účinnost od 1.1.2001
4. Říčan, P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí.Praha: Portál
5. Bendl, S. Prevence a řešení šikany ve škole. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2003, ISBN: 80-86642-08-9
6. Kocurová, M. Agresivita a šikanování. vyd. Pedagogické centrum Plzeň, 2002, ISBN: 80 ? 7020 ? 101 ? 0