Bakalářská práce se týká problematiky z oblasti zrakového postižení dětí. Cílem práce je popsat problematiku zrakového postižení dětí a specifický vývoj nevidomých dětí. Zaměřuji se především na období od narození až do období předškolního věku dítěte. Moje práce je určena pro rodiče dětí se zrakovým postižením. Může být přínosem i pro odborníky a pro všechny osoby, které chtějí nahlédnout do tohoto problému a orientovat se v dané oblasti.
Práce obsahuje teoretické poznatky o dané problematice a kazuistiku zrakově posti-ženého dítěte. Zaměřuji se na důležitost zraku, vývoj zrakového vnímání a jeho význam v životě dítěte, vysvětlení zrakového postižení a klasifikaci zrakových vad, specifický vývoj nevidomého dítěte v jednotlivých vývojových obdobích a na výchovu a vzdělávání dětí se zrakovým postižením v raném věku.
Anotace v angličtině
This bachelor?s degree paper deals with issues concerning visually impaired children. The aim of this paper is to describe the problems connected with visual disabilities of children and specific development of blind children. I focus particularly on the period from the birth to pre-school age. My paper is intended for parents having visually impaired children. The paper can be also useful for practitioners and any person who would like to gain insight into the problem and to be informed about the subject.
The paper includes theory of the related issues and case studies concerning visually impaired children. I focus on the importance of vision, development of visual perception and its im-portance in the child?s life, explanation of visual disabilities and classification of visual impairments, specific development of blind child in individual development phases as well as upbringing and education of visually impaired children in their early age.
Klíčová slova
Zrak, zrakové postižení, zrakově postižené dítě, specifický vývoj, případová studie
Klíčová slova v angličtině
Eyesight, visual disabilities, visually impaired children, specific development, case study
Rozsah průvodní práce
65 s., 5 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se týká problematiky z oblasti zrakového postižení dětí. Cílem práce je popsat problematiku zrakového postižení dětí a specifický vývoj nevidomých dětí. Zaměřuji se především na období od narození až do období předškolního věku dítěte. Moje práce je určena pro rodiče dětí se zrakovým postižením. Může být přínosem i pro odborníky a pro všechny osoby, které chtějí nahlédnout do tohoto problému a orientovat se v dané oblasti.
Práce obsahuje teoretické poznatky o dané problematice a kazuistiku zrakově posti-ženého dítěte. Zaměřuji se na důležitost zraku, vývoj zrakového vnímání a jeho význam v životě dítěte, vysvětlení zrakového postižení a klasifikaci zrakových vad, specifický vývoj nevidomého dítěte v jednotlivých vývojových obdobích a na výchovu a vzdělávání dětí se zrakovým postižením v raném věku.
Anotace v angličtině
This bachelor?s degree paper deals with issues concerning visually impaired children. The aim of this paper is to describe the problems connected with visual disabilities of children and specific development of blind children. I focus particularly on the period from the birth to pre-school age. My paper is intended for parents having visually impaired children. The paper can be also useful for practitioners and any person who would like to gain insight into the problem and to be informed about the subject.
The paper includes theory of the related issues and case studies concerning visually impaired children. I focus on the importance of vision, development of visual perception and its im-portance in the child?s life, explanation of visual disabilities and classification of visual impairments, specific development of blind child in individual development phases as well as upbringing and education of visually impaired children in their early age.
Klíčová slova
Zrak, zrakové postižení, zrakově postižené dítě, specifický vývoj, případová studie
Klíčová slova v angličtině
Eyesight, visual disabilities, visually impaired children, specific development, case study
Zásady pro vypracování
Pro svoji bakalářskou práci jsem si zvolila problematiku z oblasti zrakového postižení dětí. Práci bych chtěla rozdělit na dvě části teoretickou a praktickou.
V teoretické části se budu věnovat oblasti důležitosti zraku pro člověka, jak se vyvíjí zrakové vnímání a jaký je jeho význam pro vývoj dítěte. Vysvětlím, co znamená zrakové postižení a zahrnu zde i hledisko psychologické. Dále se budu věnovat klasifikaci zrakových vad. Popíši specifika vývoje zraku u nevidomých dětí, kde se zaměřím na jednotlivá věková období. Neopomenu ani zásady péče o nevidomé dítě.
Praktickou částí bych chtěla navázat na teoretickou, kde se budu věnovat rané péči o zrakově postižené děti. Zaměřím se na chod zařízení věnující se rané péči o zrakově postižené děti. Budu se věnovat Středisku rané péče. Ráda bych zrealizovala interview s poradci Střediska rané péče.
Cílem mé práce je popsat problematiku zrakového postižení dětí a zaměřit se na ranou péči.
Má práce je určena pro rodiče dětí se zrakovým postižením a všechny osoby, které chtějí nahlédnout do dané oblasti.
Zásady pro vypracování
Pro svoji bakalářskou práci jsem si zvolila problematiku z oblasti zrakového postižení dětí. Práci bych chtěla rozdělit na dvě části teoretickou a praktickou.
V teoretické části se budu věnovat oblasti důležitosti zraku pro člověka, jak se vyvíjí zrakové vnímání a jaký je jeho význam pro vývoj dítěte. Vysvětlím, co znamená zrakové postižení a zahrnu zde i hledisko psychologické. Dále se budu věnovat klasifikaci zrakových vad. Popíši specifika vývoje zraku u nevidomých dětí, kde se zaměřím na jednotlivá věková období. Neopomenu ani zásady péče o nevidomé dítě.
Praktickou částí bych chtěla navázat na teoretickou, kde se budu věnovat rané péči o zrakově postižené děti. Zaměřím se na chod zařízení věnující se rané péči o zrakově postižené děti. Budu se věnovat Středisku rané péče. Ráda bych zrealizovala interview s poradci Střediska rané péče.
Cílem mé práce je popsat problematiku zrakového postižení dětí a zaměřit se na ranou péči.
Má práce je určena pro rodiče dětí se zrakovým postižením a všechny osoby, které chtějí nahlédnout do dané oblasti.
Seznam doporučené literatury
KEBLOVÁ A., Zrakově postižené dítě. 1.vyd. Praha: Septima 2001, ISBN 80-7216-191-1.
KUDELOVÁ I., KVĚTOŇOVÁ L., Malé dítě s těžkým poškozením zraku. 1.vyd. Brno: Paido 1996, ISBN 80/85931-24-9.
SLOWIK J., Speciální pedagogika. 1.vyd. Praha: Grada 2007, ISBN 978-80-247-1733-3.
NIELSEN L., Učení zrakově postižených dětí v raném věku. 1.vyd. Praha: ISV nakladatelství 1998, ISBN 80-85866-26-9.
SMÝKAL J., Hovor s rodiči o výchově nevidomého dítěte. 1.vyd. Praha: ÚV Svazu
invalidů 1988.
VÁGNEROVÁ M., Oftalmopsychologie dětského věku. 1.vyd. Praha: Karolinum 1995, ISBN 80-7184-053.
Seznam doporučené literatury
KEBLOVÁ A., Zrakově postižené dítě. 1.vyd. Praha: Septima 2001, ISBN 80-7216-191-1.
KUDELOVÁ I., KVĚTOŇOVÁ L., Malé dítě s těžkým poškozením zraku. 1.vyd. Brno: Paido 1996, ISBN 80/85931-24-9.
SLOWIK J., Speciální pedagogika. 1.vyd. Praha: Grada 2007, ISBN 978-80-247-1733-3.
NIELSEN L., Učení zrakově postižených dětí v raném věku. 1.vyd. Praha: ISV nakladatelství 1998, ISBN 80-85866-26-9.
SMÝKAL J., Hovor s rodiči o výchově nevidomého dítěte. 1.vyd. Praha: ÚV Svazu
invalidů 1988.
VÁGNEROVÁ M., Oftalmopsychologie dětského věku. 1.vyd. Praha: Karolinum 1995, ISBN 80-7184-053.