Práce je věnována tématu "Právní výchova v systému základního a středního školství". Jejím obsahem je vysvětlení pojmů, které mají vztah k problematice právní výchovy, zhodnocení obsahu legislativy, charakteristika projektů zaměřených na právní výchovu.
Součástí práce je formou dotazníku provedené šetření mezi žáky třetích ročníků zaměřené na současný stav právní výchovy ve školách, obsah právní výchovy a její metody, konkrétní znalosti studentů z oboru práva.
Anotace v angličtině
The work is dedicated to the topic "Law education in system of primary and secondary schools". The contents of work is explanation of conceptions which refers to law education, valuation of contents legislature, characterisation project directed to law education.
Part of work is inquiry into contemporary conditions of law education at schools, contents of law education and its methods, student´s knowledge in law fields. The inquiry is done in form of questionnare among students in year three.
Klíčová slova
právo, právní výchova, právní vědomí, mravní výchova, rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, projekt, společenskovědní vzdělávání, prevence, dotazník
Klíčová slova v angličtině
Law, law education, law knowledge, ethical education, general education system, school education system, project, social knowledge in education, prevention, questionnare
Rozsah průvodní práce
67 s., 1 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je věnována tématu "Právní výchova v systému základního a středního školství". Jejím obsahem je vysvětlení pojmů, které mají vztah k problematice právní výchovy, zhodnocení obsahu legislativy, charakteristika projektů zaměřených na právní výchovu.
Součástí práce je formou dotazníku provedené šetření mezi žáky třetích ročníků zaměřené na současný stav právní výchovy ve školách, obsah právní výchovy a její metody, konkrétní znalosti studentů z oboru práva.
Anotace v angličtině
The work is dedicated to the topic "Law education in system of primary and secondary schools". The contents of work is explanation of conceptions which refers to law education, valuation of contents legislature, characterisation project directed to law education.
Part of work is inquiry into contemporary conditions of law education at schools, contents of law education and its methods, student´s knowledge in law fields. The inquiry is done in form of questionnare among students in year three.
Klíčová slova
právo, právní výchova, právní vědomí, mravní výchova, rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, projekt, společenskovědní vzdělávání, prevence, dotazník
Klíčová slova v angličtině
Law, law education, law knowledge, ethical education, general education system, school education system, project, social knowledge in education, prevention, questionnare
Zásady pro vypracování
1. Popis problému :
Nízká úroveň právního vědomí ve společnosti, zhodnocení důsledků nízkého právního vědomí, potřeba jeho zvýšení v celospolečenském kontextu, zavedení právní výchovy do výchovněvzdělávacího procesu v základních a středních školách.
2. Stanovení cíle:
Možnost aplikace právní výchovy do systému základního a středního školství za účelem zvýšení právního vědomí žáků a studentů, zejména jako prevence trestněprávních důsledků vyplývajících z nízké úrovně právního vědomí.
3. Literatura a další podklady
Pro zpracování bakalářské práce bude využita odborná literatura. Dále rámcové vzdělávací programy se zaměřením na možnosti aplikace právní výchovy do školních vzdělávacích programů, resp. do pedagogické praxe, a dále případné projekty zaměřené na aplikaci právní výchovy do školství.
4. Zásady pro vypracování
Vypracování bakalářské práce bude předcházet zpracování projektu. Při zpracování vlastní bakalářské práce budou dodrženy zásady pro její zpracování.
Zásady pro vypracování
1. Popis problému :
Nízká úroveň právního vědomí ve společnosti, zhodnocení důsledků nízkého právního vědomí, potřeba jeho zvýšení v celospolečenském kontextu, zavedení právní výchovy do výchovněvzdělávacího procesu v základních a středních školách.
2. Stanovení cíle:
Možnost aplikace právní výchovy do systému základního a středního školství za účelem zvýšení právního vědomí žáků a studentů, zejména jako prevence trestněprávních důsledků vyplývajících z nízké úrovně právního vědomí.
3. Literatura a další podklady
Pro zpracování bakalářské práce bude využita odborná literatura. Dále rámcové vzdělávací programy se zaměřením na možnosti aplikace právní výchovy do školních vzdělávacích programů, resp. do pedagogické praxe, a dále případné projekty zaměřené na aplikaci právní výchovy do školství.
4. Zásady pro vypracování
Vypracování bakalářské práce bude předcházet zpracování projektu. Při zpracování vlastní bakalářské práce budou dodrženy zásady pro její zpracování.
Seznam doporučené literatury
El-Dunia, Jana, Veverka, Vladimír. Právní výchova mládeže. 1. vyd., Praha, 1987
Kraus, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. 1. vyd., Praha: Portál, 2008
Vacek, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků. 1. vyd., Praha: Portál, 2008
Sitná, Dagmar. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2007
Rámcové vzdělávací programy pro základní a střední školství
Seznam doporučené literatury
El-Dunia, Jana, Veverka, Vladimír. Právní výchova mládeže. 1. vyd., Praha, 1987
Kraus, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. 1. vyd., Praha: Portál, 2008
Vacek, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků. 1. vyd., Praha: Portál, 2008
Sitná, Dagmar. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2007
Rámcové vzdělávací programy pro základní a střední školství