Práce se zabývá problematikou volnočasových aktivit pro dospělé osoby s mentálním postižením v ústavu sociální péče. Cílem je poukázat na to, že vhodným individuálním přístupem ke klientovi, lze zajistit takovou možnost naplnění jeho volného času, která bude přesně kopírovat jeho potřeby i přání a zároveň bude klienta připravovat pro jeho budoucí začlenění do majoritní společnosti.
Anotace v angličtině
Work deals with leisure activities for adults with mental handicap in institute of social care. The aim is to point out that the best individual approach to each client, can provide such a possibility of filling his free time, which will exactly replicate the needs and wishes of the client, while preparing for its future inclusion into the society intact.
Klíčová slova
Volnočasové aktivity, dospělá osoba s mentálním postižením, ústav sociální péče, metody terapie, vzdělávání osob s mentálním postižením, pracovní uplatnění osob s mentálním postižením, terapeut, transformace
Klíčová slova v angličtině
The freetime activities, adult person with mental handicap, institute of social care, methods of therapy, education of person with mental handicap, employment for person with mental handicap, therapist, transformation
Rozsah průvodní práce
50 s., 9 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá problematikou volnočasových aktivit pro dospělé osoby s mentálním postižením v ústavu sociální péče. Cílem je poukázat na to, že vhodným individuálním přístupem ke klientovi, lze zajistit takovou možnost naplnění jeho volného času, která bude přesně kopírovat jeho potřeby i přání a zároveň bude klienta připravovat pro jeho budoucí začlenění do majoritní společnosti.
Anotace v angličtině
Work deals with leisure activities for adults with mental handicap in institute of social care. The aim is to point out that the best individual approach to each client, can provide such a possibility of filling his free time, which will exactly replicate the needs and wishes of the client, while preparing for its future inclusion into the society intact.
Klíčová slova
Volnočasové aktivity, dospělá osoba s mentálním postižením, ústav sociální péče, metody terapie, vzdělávání osob s mentálním postižením, pracovní uplatnění osob s mentálním postižením, terapeut, transformace
Klíčová slova v angličtině
The freetime activities, adult person with mental handicap, institute of social care, methods of therapy, education of person with mental handicap, employment for person with mental handicap, therapist, transformation
Zásady pro vypracování
V BP se budu věnovat především možnostem využívání volného času v podmínkách ústavní péče tak, aby byl pro klienty přínosný a hlavně smysluplný.
V teoretické části vymezím základní pojmy objevující se v názvu BP ( volnočasové aktivity, mentální postižení, dospělost, ústav sociální péče, a přiblížení dnešního trendu deinstituonalizace)
V praktické části bych srovnala konkrétní možnosti a zajištění volnočasových aktivit v ÚSP a mimo ÚSP ( služby poskytované jinými institucemi, což přibližuje klienty k začlenění do intaktní společnosti). Dále zde zmíním pedagogicko psychologické aspekty, které mohou ovlivňovat aktivizaci dospělých klientů s mentálním postižením.
Zásady pro vypracování
V BP se budu věnovat především možnostem využívání volného času v podmínkách ústavní péče tak, aby byl pro klienty přínosný a hlavně smysluplný.
V teoretické části vymezím základní pojmy objevující se v názvu BP ( volnočasové aktivity, mentální postižení, dospělost, ústav sociální péče, a přiblížení dnešního trendu deinstituonalizace)
V praktické části bych srovnala konkrétní možnosti a zajištění volnočasových aktivit v ÚSP a mimo ÚSP ( služby poskytované jinými institucemi, což přibližuje klienty k začlenění do intaktní společnosti). Dále zde zmíním pedagogicko psychologické aspekty, které mohou ovlivňovat aktivizaci dospělých klientů s mentálním postižením.
Seznam doporučené literatury
DUŠEK, K., CHROMÝ, V., Psychiatrie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1981.
PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, ISBN 80 - 85 - 931 - 65 - 6.
RENOTIÉROVÁ, M. a kol. Speciální pedagogika, Olomouc: Univerzita Palackého, 2004, ISBN 80 - 244 0873 - 2.
ŠICKOVÁ - FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002, ISBN 80 - 7178 - 616 - 0.
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000, ISBN 80 - 7178 - 506 - 7.
ŠVARCOVÁ, I. Základní otázky psychopedie. Praha: Panex, 1997, ISBN 80 - 7275 - 724 - 3.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál,1999, ISBN 80 - 7178 - 214 - 9.
VALENTA, M., KREJČÍŘOVÁ, O. Psychopedie. Olomouc: Netopejr, 1997, ISBN 80 - 9020 - 57 - 98.
Seznam doporučené literatury
DUŠEK, K., CHROMÝ, V., Psychiatrie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1981.
PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, ISBN 80 - 85 - 931 - 65 - 6.
RENOTIÉROVÁ, M. a kol. Speciální pedagogika, Olomouc: Univerzita Palackého, 2004, ISBN 80 - 244 0873 - 2.
ŠICKOVÁ - FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002, ISBN 80 - 7178 - 616 - 0.
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000, ISBN 80 - 7178 - 506 - 7.
ŠVARCOVÁ, I. Základní otázky psychopedie. Praha: Panex, 1997, ISBN 80 - 7275 - 724 - 3.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál,1999, ISBN 80 - 7178 - 214 - 9.
VALENTA, M., KREJČÍŘOVÁ, O. Psychopedie. Olomouc: Netopejr, 1997, ISBN 80 - 9020 - 57 - 98.