Diplomová práce je zaměřena na problematiku spojenou s prevencí sociálně patologických jevů a rizikových projevů chování u dětí a mládeže.
V praktické části se zabývá sběrem informací o názorech žáků základních škol na školní preventivní strategii, prezentovanou Minimálním preventivním programem.
Dotazníkové šetření probíhalo ve čtvrtých a devátých třídách na základní ch školách.
Využití své práce vidím zejména na školách, kde probíhalo dotazníkové šetření, především pro ředitele škol i pro školní metodiky prevence. Výsledky šetření ukazují na praktické naplnění Minimálního preventivního programu a představují pomoc při vypracování a realizaci tohoto programu na další školní roky.
Anotace v angličtině
The thesis ?Ideas of students regards school prevention strategy? is focused on issues connected with prevention of socially pathologic events and risky exhibits of behave of children and teenagers
In practical part is focused on data collection regards grammar school students ideas about school prevention strategy, presented by Minimal prevention program
Data collection by survey was executed in fourth and ninth year classes on Grammar schools.
Usage of my thesis, I see, primary, in schools where the survey data collection was executed, especially for school directors as well as for school prevention methodical stuff. Results of investigation points up practical fulfillment of minimal prevention program and are support while preparation and execution of this program on other classes.
Klíčová slova
agresivita, deviace, děti, drogy, krajský školní koordinátor, kriminalita, krizový plán, metodický pokyn, metodik prevence, minimální preventivní plán, mládež, netolismus, patologické hráčství, pedagogicko - psychologická poradna, prevence, prostituce, rasismus, rizikové projevy chování, sociálně patologické jevy, šikanování, škola, školní metodik prevence, školní řád, školní preventivní strategie, užívání návykových látek, volnočasové aktivity, xenofobie, , základní škola, záškoláctví, zdravý způsob života.
Klíčová slova v angličtině
aggressiveness, deviation, children, drugs, county school coordinator, crime, crisis plan, methodical order, prevention methodic, minimal prevention program, teenagers, net holism, pathological player, pedagogical psychological support, prevention, prostitution, racism, risky aspects of behave, socially pathologic events, chicane, school, school prevention methodic, school law, school prevention strategy, consumption of addictives, leisure time activities, xenophobe, grammar school, wealthy lifestyle, truantry.
Rozsah průvodní práce
80 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na problematiku spojenou s prevencí sociálně patologických jevů a rizikových projevů chování u dětí a mládeže.
V praktické části se zabývá sběrem informací o názorech žáků základních škol na školní preventivní strategii, prezentovanou Minimálním preventivním programem.
Dotazníkové šetření probíhalo ve čtvrtých a devátých třídách na základní ch školách.
Využití své práce vidím zejména na školách, kde probíhalo dotazníkové šetření, především pro ředitele škol i pro školní metodiky prevence. Výsledky šetření ukazují na praktické naplnění Minimálního preventivního programu a představují pomoc při vypracování a realizaci tohoto programu na další školní roky.
Anotace v angličtině
The thesis ?Ideas of students regards school prevention strategy? is focused on issues connected with prevention of socially pathologic events and risky exhibits of behave of children and teenagers
In practical part is focused on data collection regards grammar school students ideas about school prevention strategy, presented by Minimal prevention program
Data collection by survey was executed in fourth and ninth year classes on Grammar schools.
Usage of my thesis, I see, primary, in schools where the survey data collection was executed, especially for school directors as well as for school prevention methodical stuff. Results of investigation points up practical fulfillment of minimal prevention program and are support while preparation and execution of this program on other classes.
Klíčová slova
agresivita, deviace, děti, drogy, krajský školní koordinátor, kriminalita, krizový plán, metodický pokyn, metodik prevence, minimální preventivní plán, mládež, netolismus, patologické hráčství, pedagogicko - psychologická poradna, prevence, prostituce, rasismus, rizikové projevy chování, sociálně patologické jevy, šikanování, škola, školní metodik prevence, školní řád, školní preventivní strategie, užívání návykových látek, volnočasové aktivity, xenofobie, , základní škola, záškoláctví, zdravý způsob života.
Klíčová slova v angličtině
aggressiveness, deviation, children, drugs, county school coordinator, crime, crisis plan, methodical order, prevention methodic, minimal prevention program, teenagers, net holism, pathological player, pedagogical psychological support, prevention, prostitution, racism, risky aspects of behave, socially pathologic events, chicane, school, school prevention methodic, school law, school prevention strategy, consumption of addictives, leisure time activities, xenophobe, grammar school, wealthy lifestyle, truantry.
Zásady pro vypracování
Teoreticky popsat a analyzovat preventivní aktivity a preventivní programy realizované na ZŠ. Na konkrétních ZŠ zjistit aktuální stav prevence sociálních deviací a provést výzkumné šetření mezi žáky 1. a 2. stupně, týkající se jejich názorů na tyto aktivity.
Zásady pro vypracování
Teoreticky popsat a analyzovat preventivní aktivity a preventivní programy realizované na ZŠ. Na konkrétních ZŠ zjistit aktuální stav prevence sociálních deviací a provést výzkumné šetření mezi žáky 1. a 2. stupně, týkající se jejich názorů na tyto aktivity.
Seznam doporučené literatury
HAVLÍK,R., KOŤA,J. Sociologie výchovy a školy. 1.vyd.Praha:Portál,2002.184.s.ISBN 80-7178-635-7.
JEDLIČKA.R.,KOŤA.J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže.Praha:Karolinum,1998.ISBN 80-7184-555-8.
POKORNÝ,V., Prevence sociálně patologických jevů:manuál praxe. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2003. ISBN 80-86568-04-0.
POKORNÝ,V., TELCOVÁ.J., TOMKO,A. Prevence sociálně patologických jevů. 3. rozš.vyd. Brno:Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2003.186.s ISBN 80-86568-04-1.
TYŠER,J., Školní metodik prevence: soubor materiálů. Most: Hněvín,2006.ISBN 80-86654-17-6.
Jak ve škole vytvořit zdravější prostředí. Praha: Úřad vlády České republiky, 2005. ISBN 80-86734-38-2.
Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy na období 2005-2008.
Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže (Čj.:20 006/2007-51 ze dne 16.10.2007)
Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
+materiály k jednotlivým preventivním programům.
Seznam doporučené literatury
HAVLÍK,R., KOŤA,J. Sociologie výchovy a školy. 1.vyd.Praha:Portál,2002.184.s.ISBN 80-7178-635-7.
JEDLIČKA.R.,KOŤA.J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže.Praha:Karolinum,1998.ISBN 80-7184-555-8.
POKORNÝ,V., Prevence sociálně patologických jevů:manuál praxe. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2003. ISBN 80-86568-04-0.
POKORNÝ,V., TELCOVÁ.J., TOMKO,A. Prevence sociálně patologických jevů. 3. rozš.vyd. Brno:Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2003.186.s ISBN 80-86568-04-1.
TYŠER,J., Školní metodik prevence: soubor materiálů. Most: Hněvín,2006.ISBN 80-86654-17-6.
Jak ve škole vytvořit zdravější prostředí. Praha: Úřad vlády České republiky, 2005. ISBN 80-86734-38-2.
Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy na období 2005-2008.
Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže (Čj.:20 006/2007-51 ze dne 16.10.2007)
Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
+materiály k jednotlivým preventivním programům.