Fair Trade, spravedlivý obchod, je na českém trhu novinkou. Od roku 1994 mají obyvatelé České republiky možnost enviromentálně šetrně nakupovat. Vstup na trh byl bezesporu úspěšný, zejména z pohledu přínosu, meziročních srovnání v České republice a zároveň s přihlédnutím k neziskovosti oboru. Diplomová práce se dívá na Fair Trade jako na komerční značku, kterou podrobuje mechanismům strategického marketingového plánování. Úvod diplomové práce je věnován rešerši literatury, týkající se tématu Fair Trade. V praktické části je provedena analýza současného stavu, analýza zákazníků, potenciálních zákazníků a potenciálního trhu. Cílem je segmentace, tržní zacílení a umístění produktů Fair Trade. Přestože se marketingový přístup liší od tradičního edukativního marketingu značky, cíl diplomové práce i českého Fair Trade hnutí je stejný: mít co možná nejvíce spokojených zákazníků značky Fair Trade na českém trhu a tím více přispívat producentům z rozvojových zemí, pro které značka vznikla.
Anotace v angličtině
Fair Trade is a new trend in Czech market. Since 1994 there si the posibility to enviromen-tall shopping. Entering Czech market was successful, especially year-to-year comparison in unprfitable segment. The analysis considers Fair trade as a mark in commercial world, which is under rules of the market. In the start of the analysis is the background research of Fair Trade. In practical part there is the research how is the Fair Trade in present in Czech republic and all around the world, surveying the actual consumers and potentional consu-mers. Segmentation, targeting and positioning, that is the next step of the analysis. Although the tradicional marketing is educative one, the aim of the analysis and Czech Fair Trade organisation is the same: to have as much as possible confident consumers in Czech market and to help as much as possible third world producers
Klíčová slova
Fair Trade, cílová skupina, STP, nové marketingové trendy, marketingová strategie, CSR.
Fair Trade, spravedlivý obchod, je na českém trhu novinkou. Od roku 1994 mají obyvatelé České republiky možnost enviromentálně šetrně nakupovat. Vstup na trh byl bezesporu úspěšný, zejména z pohledu přínosu, meziročních srovnání v České republice a zároveň s přihlédnutím k neziskovosti oboru. Diplomová práce se dívá na Fair Trade jako na komerční značku, kterou podrobuje mechanismům strategického marketingového plánování. Úvod diplomové práce je věnován rešerši literatury, týkající se tématu Fair Trade. V praktické části je provedena analýza současného stavu, analýza zákazníků, potenciálních zákazníků a potenciálního trhu. Cílem je segmentace, tržní zacílení a umístění produktů Fair Trade. Přestože se marketingový přístup liší od tradičního edukativního marketingu značky, cíl diplomové práce i českého Fair Trade hnutí je stejný: mít co možná nejvíce spokojených zákazníků značky Fair Trade na českém trhu a tím více přispívat producentům z rozvojových zemí, pro které značka vznikla.
Anotace v angličtině
Fair Trade is a new trend in Czech market. Since 1994 there si the posibility to enviromen-tall shopping. Entering Czech market was successful, especially year-to-year comparison in unprfitable segment. The analysis considers Fair trade as a mark in commercial world, which is under rules of the market. In the start of the analysis is the background research of Fair Trade. In practical part there is the research how is the Fair Trade in present in Czech republic and all around the world, surveying the actual consumers and potentional consu-mers. Segmentation, targeting and positioning, that is the next step of the analysis. Although the tradicional marketing is educative one, the aim of the analysis and Czech Fair Trade organisation is the same: to have as much as possible confident consumers in Czech market and to help as much as possible third world producers
Klíčová slova
Fair Trade, cílová skupina, STP, nové marketingové trendy, marketingová strategie, CSR.
1. Stanovte cíle diplomové práce, formulujte pracovní hypotézy.
2. Proveďte rešerši dostupné literatury.
3. Realizujte sekundární výzkum Fair Trade s cílem zjištění historie jeho postavení na českém i světovém trhu zejména jeho vnímání zákazníky, proveďte jeho srovnání v mezinárodním kontextu.
4. Definujte zákazníka a typického spotřebitele produktů Fair Trade prostřednictvím kvantitativního výzkumu v rámci ČR, proveďte segmentaci, tržní zacílení a umístění.
5. Proveďte analýzu, vyhodnocení a interpretaci, na základě zjištěných výsledků navrhněte marketingovou strategii využitelnou pro podporu značky Fair Trade na českém trhu.
6. Formulujte závěr, na základě zjištěných výsledků ověřte platnost pracovních hypotéz.
Zásady pro vypracování
1. Stanovte cíle diplomové práce, formulujte pracovní hypotézy.
2. Proveďte rešerši dostupné literatury.
3. Realizujte sekundární výzkum Fair Trade s cílem zjištění historie jeho postavení na českém i světovém trhu zejména jeho vnímání zákazníky, proveďte jeho srovnání v mezinárodním kontextu.
4. Definujte zákazníka a typického spotřebitele produktů Fair Trade prostřednictvím kvantitativního výzkumu v rámci ČR, proveďte segmentaci, tržní zacílení a umístění.
5. Proveďte analýzu, vyhodnocení a interpretaci, na základě zjištěných výsledků navrhněte marketingovou strategii využitelnou pro podporu značky Fair Trade na českém trhu.
6. Formulujte závěr, na základě zjištěných výsledků ověřte platnost pracovních hypotéz.
Seznam doporučené literatury
De Pelsmacker, P., Marketingová komunikace, Grada Publishing a.s., Praha 2003, ISBN 80-247-0254-1
Filip G., Společenská odpovědnost firem a ochrana životního prostředí, Praha, Zelený kruh, 2007, ISBN 978-80-254-0204-7
Harison, R., The Ethical Consumer, Sage publications, London, 2006, ISBN 1-4129-0352-1
Kotler, P., Marketing Management, Grada Publishing a.s., Praha, 2004, ISBN 978-80-247-1359-5
Solomon, M.R., Marketing očima světových marketing manažerů, Computer Press, Brno, 2006, 80-251-1273-X
Kozel., R., Moderní marketingový výzkum, Grada Publishing a.s., Praha, 2006, ISBN 80-247-0966-X
Seznam doporučené literatury
De Pelsmacker, P., Marketingová komunikace, Grada Publishing a.s., Praha 2003, ISBN 80-247-0254-1
Filip G., Společenská odpovědnost firem a ochrana životního prostředí, Praha, Zelený kruh, 2007, ISBN 978-80-254-0204-7
Harison, R., The Ethical Consumer, Sage publications, London, 2006, ISBN 1-4129-0352-1
Kotler, P., Marketing Management, Grada Publishing a.s., Praha, 2004, ISBN 978-80-247-1359-5
Solomon, M.R., Marketing očima světových marketing manažerů, Computer Press, Brno, 2006, 80-251-1273-X
Kozel., R., Moderní marketingový výzkum, Grada Publishing a.s., Praha, 2006, ISBN 80-247-0966-X