Diplomová práce se zabývá problematikou závad a poruch chování studentů na středních školách, zejména v oblasti šikany.
Teoretická část vychází z klasifikace závad a poruch chování a z jejich projevů. Zaměřuje se na žáky agresory, na příčiny a následky poškození obětí šikany. Současně se snaží naznačit možnou prevenci. Zabývá se vlivem prostředí na chování a hovořío možných prostředcích nápravy nevhodného chování.
Pomocí dotazníkového šetření jsem získal informace a podklady pro potvrzení mých hypotéz. Zkoumaný soubor tvořilo 107 žáků středních škol ve věku 14 ? 19 let. Podle tohoto průzkumu se tyto hypotézy ukázaly jako správné. Závěrečná část je obohacena o mé vlastní úvahy a možná doporučení pro eliminaci tohoto patologického jevu.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on unhealthy behaviour and breach of discipline of secondary school student, especially in the field of bullying.
The theoretical part is based on classification of unhealthy behaviour and its demonstration. It is aimed to the aggressors, to the reasons and consequences of victims damage. It tries to imply the possible prevention all the same time. Deals with the influence of environment on behaviour and states some possible corrections.
I gained information and background material to confirm my hypothesis via a questionnaire survey. The sample was 107 pupils of secondary schools aged between 14 and 19 years. According to this survey, my hypothesis proved to be accurate. The final part is enriched with my own reflections and possible recommendations for elimination of this pathological phenomenon.
Diplomová práce se zabývá problematikou závad a poruch chování studentů na středních školách, zejména v oblasti šikany.
Teoretická část vychází z klasifikace závad a poruch chování a z jejich projevů. Zaměřuje se na žáky agresory, na příčiny a následky poškození obětí šikany. Současně se snaží naznačit možnou prevenci. Zabývá se vlivem prostředí na chování a hovořío možných prostředcích nápravy nevhodného chování.
Pomocí dotazníkového šetření jsem získal informace a podklady pro potvrzení mých hypotéz. Zkoumaný soubor tvořilo 107 žáků středních škol ve věku 14 ? 19 let. Podle tohoto průzkumu se tyto hypotézy ukázaly jako správné. Závěrečná část je obohacena o mé vlastní úvahy a možná doporučení pro eliminaci tohoto patologického jevu.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on unhealthy behaviour and breach of discipline of secondary school student, especially in the field of bullying.
The theoretical part is based on classification of unhealthy behaviour and its demonstration. It is aimed to the aggressors, to the reasons and consequences of victims damage. It tries to imply the possible prevention all the same time. Deals with the influence of environment on behaviour and states some possible corrections.
I gained information and background material to confirm my hypothesis via a questionnaire survey. The sample was 107 pupils of secondary schools aged between 14 and 19 years. According to this survey, my hypothesis proved to be accurate. The final part is enriched with my own reflections and possible recommendations for elimination of this pathological phenomenon.